Dybban i klammeri

Ja, mycket ska man vara med om innan öron och ögon har fått nog. När till och med "snälla" dybban kan få advokater efter sig så har det gått långt. Det vill jag lova.

Namnen i texten är påhittade.

Min gamla högskolelärare, "Dobselius", i historia har ett väldigt fint namn, så fint att han vill vara ensam om det i hela världen. När jag för fem år sedan valde mitt första nick på en pokersite kom jag inte på något annat än just det, jag tyckte även "Dobselius" var trevlig så jag såg det som en direkt hyllning till honom att jag valde hans namn som mitt första pokernick. För snart två år sedan ringde läraren i fråga dock upp mig och bad mig byta nick på Svenska Spel, där jag spelade mest. Han hade fått utstå diverse utfrågningar där folk trodde att han var "pokerhaj". Det tyckte "Dobselius" var obehagligt då pokerspelare är djävulens avkomma. Självklart gick jag hans vilja till mötes. Jag är antagligen den första någonsin som fått byta nick på SvS. Den dagen föddes dybban.

Allt var frid och fröjd efter det, trodde jag. För några veckor sedan dök det dock ner ett brev i lådan. Från en advokat. "Dobselius" kände nu stort obehag inför situationen att jag använde hans efternamn för pokerspel. Han hade fått problem på jobbet och hans 15-åriga syskonbarn blev mobbade i skolan på grund av att namnet "Dobselius" på några ställen runt om på internet kunde förknippas med poker. Jag hade under de senaste två åren använt "Dobselius" väldigt sparsmakat och den knapphändiga information som fanns på nätet var i de flesta fall flera år gammal. Detta hävdade advokaten ändå var ett brott mot namnlagen. Det kunde bli tal om ersättning.

Återigen ville jag hjälpa till så mycket som det bara gick. Jag raderade namnet "Dobselius" överallt som jag kunde. För mig, som privatperson, är det dock omöjligt att rensa internet på egen hand. Vissa saker tar tid.

Tid verkade dock inte herr "Dobeslius" ha tillräckligt av. Förra veckan ringde han därför min VD och beklagade sig. Han hävdade att vi har processat om detta namn i fem år och att jag vägrar sluta använda det. Vidare ställde han frågan hur tidningen kunde ha en så oansvarig journalist anställd och hotade med stämningar och en "advokat på krigsstigen". Till sist skickade han även ett mail till min VD.

Hej Biljana!
Vet inte om du hann uppfatta blogg namnet. Men det kan ju vara bra att veta om den som ansvarig. Bloggen är ganska välkänd och här kan tidningens läsekrets se bakom Smålandstidningen kulisser i form av den egna redaktionen, reportage som görs och lite smått o gott om vad som tycks rent privat om folk i bygden. Kan Du hjälpa oss skulle en 15-årig tjej sova bättre och slippa bli mobbar i skolan som pokerspelare. För att inte säga vad glada vi andra skulle bli.

http://dybban.blogg.se/

Med vänliga hälsningar
//"Dobselius"


Tills denna stund hade jag tagit allt med ro. Jag hade velat hjälpa min gamla lärare. Men nu började det brinna i huvudet på mig. Vad i helvete! "Dobselius" hade börjat förtala mig och ljuga om min blogg. Om någon läsare känner sig uthängd här på bloggen (Optikern räknas inte med) så ska jag ögonblickligen rätta till det. Jag tror inte heller att ni fått reda på vad som händer bakom Smålands-Tidningens kulisser. Eller?

Det värsta var så klart att han dessutom förtalade mig inför min högsta chef. Ville han få mig sparkad, eller bara tvinga mig att stänga bloggen? Jag vet inte, men jag har sällan varit så rosenrasande. Det kändes som att ögonen skulle ploppa ut ur skallen på mig på grund av ångan som bildades där inne. Som tur var har jag en mycket sympatisk VD som verkligen stod upp för mig och förstod situationen. Det hjälpte mycket.

Alla jag pratat med tycker så klart att det här låter som ett skämt, inklusive de pokerbolag jag har kontakt för namnbyte. De tror inte på mig. Jag tror knappt på det heller. Men så här är det, därför har jag inte skrivit så mycket här på bloggen den senaste tiden. Jag har haft fullt upp med advokater. Och att skicka brev där jag berättat att jag inte vill ha något mer med "Dobselius" att göra efter detta övertramp.

Vi får väl se vad som händer framöver. Om bloggen bara helt plötsligt går upp i rök så vet ni vad som har hänt. Då har dybban hamnat riktigt i klistret...

Kommentarer
Postat av: Optikern

Du kommer bli utskrattad i fängelset av de "riktiga" kriminella :)

2010-09-14 @ 11:38:33
Postat av: dybban

Ja, jag hade varit tvungen att hitta på ett "riktigt" brott för att bli accepterad där bakom gallret. Om jag berättade sanningen skulle jag nog få det rätt tufft där inne.

- Va åkte du dit för sa du?

- Eh, jag använde ett pokernick som en snubbe inte ville att jag skulle använda.

- Ok, så du nitade snubben då eller?

- Eh, näe. Jag försökte rätta till allt.

- Ok, men vad åkte du in för då?

- Jag...eh, rånade en bank...

2010-09-14 @ 11:45:28
Postat av: Vigge

Holy smokes, satt precis och undra hur jag skulle palla gå till jobbet, sen läste jag detta och då blev jobbet det lättaste i världen. Förstår inte hur en människa kan lägga energi, pengar, tid, m.m på en sådan här sak. OM nu dottern är mobbad så förstår jag det men kan inte riktigt föreställa mig att hon skulle vara mobbad just för detta? Ok jag vet att barn är barn men det kan ju inte vara sant.



Sen människor som går bakom andra människors ryggar och speciellt till ens chef när detta är en så ganska privat blogg gör mig rosenrasande, hade jag varit du hade jag anmält honom för kränkning, förtal m.m.



Lycka TILL!

2010-09-14 @ 11:46:19
Postat av: CH

Du måste skoja!

Det här var det löjligaste jag hört

på länge.

Lycka till med allt men det där kan

ju aldrig komma någon vart, sjukt sjukt

orimligt.

Mvh Carl-Henrik

2010-09-14 @ 11:58:28
Postat av: dybban

Äntligen något gott som kom ur detta då Vigge, ditt jobb blev lite enklare. ;)



Näe, det låter som en extrem överdrift att någon ska koppla ihop den info som finns på nätet med denna 15-åriga tjej, och dessutom mobba henne för att vara pokerspelare. Dessutom är det ju inget "fel" med att vara pokerspelare, så det är ju faktiskt mobbarna som är problemet. Det är som att mobba någon för att hon spelar fotboll, eller rider.



Enligt mina juridiska kontakter skulle han åka dit för förtal så det smäller om det. Jag har dessutom alla bevis som behövs. Men om herr Dobselius vill, stryker jag helst bara ett streck över den här historien.

2010-09-14 @ 12:04:36
Postat av: kristin

De hela låter som ett stort skämt, de räknar med o bli rika på det hela :D haha

2010-09-14 @ 12:38:42
Postat av: Masken

Jag kommer gärna och tar en grindsession i finkan me dig;)

2010-09-14 @ 12:38:44
Postat av: Rebecka

Usch, vad obehagligt. Lycka till med alla advokater!

2010-09-14 @ 12:43:45
Postat av: Jens J

Finns det möjlighet att kontakta "Dobselius" personligen? I så fall, skriv/tala om att du har gjort allt du kan för att vara behjälplig och om inte det funkar så hota med motanmälan för förtal. Du har ju inte haft något uppsåt i ditt "brott mot namnlagen" så jag tror att ditt svärd blir större än hans i det här fallet.



För övrigt verkar "Dobselius" ha alldeles för mycket tid över och ett sådant här projekt verkar ofta slå över i skallen på gamla stötar. Jag kommer direkt att tänka på en annan bloggare som jagar folk med lögner och förtal när en ursprungligen legitim förfrågan fått ett svar som inte passade...

2010-09-14 @ 13:15:40
Postat av: donRollo

Morsning.

Trist historia detta minst sagt, men jaja...

Det skumma är att om man söker på "Dobselius" så får man 1 träff via google (till poker.se) och 0 träffar via yahoo.

Man kan ju tycka att en sökning borde ge mer träffar än så. Har han bannat sitt namn hos sökmotorerna? Verkar konstigt... Jag, menar, har han jobbat som lärare i så många år så borde han väl vara omnämnd NÅGONSTANS? Men förutom träffen på poker.se så förekommer inte namnet "Dobselius" överhuvudtaget någonstans.

Hmmm, skumt...

/donRollo

2010-09-14 @ 13:19:44
URL: http://www.donRollo.se
Postat av: dybban

Jens: Jag har kontakt med hans advokat, där jag förklarat att jag gjort allt i min makt. Kan inte göra så mycket mer. Men just nu är mitt svärd större, helt klart.



Don Rollo: Anledningen till att du inte hittar mer är att jag har bytt ut namnet i texten. "Dobselius" är påhittat. Jag vill inte skriva ut det riktiga nicket då det bara skulle leda till ännu fler länkningar till min blogg.



Förstår om ni tror att det är ett skämt. Men jag lovar, det är sanning. Tack för lyckönskningarna och att det till och med finns personer som vill hälsa på mig i finkan.

2010-09-14 @ 13:27:08
Postat av: Sofie

Exakt vad skulle din chef göra för att "rädda" systerdottern?

- starta en insamling?

- beklaga det inträffade på smts första sida: "För att visa att mobbning inte är acceptabelt har vi valt att säga upp Dybban! Vi utmanar andra tidningar att hitta åtminstone en som eventuellt, kanske har orsakat någon form av mobbing. Tillsammans ska vi ändra maktstrukturerna".

- ta dig i örat? Eller kanske mobbarna?

Stackars barn, men mobbing måste nog attackeras på andra sätt.



Har svårt att tro att herr'n använder superlim, andra klister är relativt lättupplösta. Så världen kommer fortsatt ha tillgång till denna fantastiska blogg!



Sorglig man det där. Gott att du löper i det Vuxna-laget!

2010-09-14 @ 13:34:30
Postat av: moa freakin' carlberg ♥

Vill tipsa om min tävling där du kan vinna ett valfritt plagg ifrån; www.mahingo.com, missa inte chansen! :)

2010-09-14 @ 13:36:28
URL: http://utankontroll.blogg.se/
Postat av: donRollo

Hehe, jaså, det var påhittat?

Kul namn, ska komma ihåg det. Jag skriver ju kriminalromaner på min fritid. Absolut ska det finnas med en Dobselius i nästa bok :)

Hoppas att det löser sig med tvisten by the way. Men det gör det ju alltid på något sätt.

/donRollo

2010-09-14 @ 13:41:01
URL: http://www.donRollo.se
Postat av: moa freakin' carlberg ♥

Vill tipsa om min tävling där du kan vinna ett valfritt plagg ifrån; www.mahingo.com, missa inte chansen! :)

2010-09-14 @ 13:47:55
URL: http://utankontroll.blogg.se/
Postat av: rosjon

När jag läst halva inlägget var jag fortfarande övertygad om att det var ett skämt och undrade vart du var på väg. När jag läst hela förstod jag att det faktiskt inte var ett skämt, men hade ändå lite svårt att inte skratta. Han är uppenbart lite "excentrisk", men finns bara ett sätt att ta hantera detta efter att han gick för långt och kontaktade din chef. Anmäl honom för förtal.

2010-09-14 @ 15:06:48
URL: http://rosjon.blogg.se/
Postat av: SVT Sport

Nåt för dig kanske?, http://svt.easycruit.com/vacancy/451697/17836?iso=se

2010-09-14 @ 15:35:34
Postat av: Niklas

Hej.

Känner din chef Biljana sedan tidigare jobb jag haft.

En bättre person finns inte att ha på sin sida när det gäller besvär.

Kommer den där "Dobselius" in på Smålandstidningen för att skälla så flyr han lika snabbt ut när Biljana har ordet!

Så oroa dig inte. Du har en klippa vid din sida och en måsskit till advokat efter dig

2010-09-14 @ 15:38:01
Postat av: dybban

Sofie: Näe, jag undrar också hur han tänkte? Haha. Och vad han ville att min chef skulle göra med den där informationen. Det roligaste var att han också hotade med att kontakta Lovisa Hamrin, VD:n för hela koncernen.

- Eh, ok?



Hon bryr sig nog måttligt om den här historien skulle jag tro. Snäll du är, finns inget så starkt lim...; )



Niklas: Ja, Biljana är en guldklimp!



Rosjon: Du får skratta hur mycket du vill. ; )



2010-09-14 @ 16:04:31
Postat av: sebbs

Vadå äger han namnet eller? Det här låter helt sinnesjukt..

2010-09-14 @ 16:49:15
Postat av: sebbs

Förresten ingen får använda namnet sebbs, då stämmer jag er.. e det förstått?

2010-09-14 @ 16:52:54
Postat av: PokerStar

Jag läste precis på nätet om hur olika personer fick sina identiteter stulna av olika ligor. Visste inte att du var med i "Eksjöligan".

Jag har precis samma problem med nick "Wonderbaum.":)



Anställ Lapp-Roffe som din advokat. Då kan du sova tryggt sen...

2010-09-14 @ 17:18:06
URL: http://vegas2008.blogg.se/
Postat av: dybban

Sebbs: Lovar att inte använda ditt namn. ; )



Star: Ja, och det bästa med att anställa Lapproffe är att han tar betalt i Hof och mörk Rom. Då kan vi ha jäkligt kul på väg ner i fördärvet...

2010-09-14 @ 17:22:39
Postat av: Sofie E

Jösses! Folk är tokiga. I går satt jag i en kvart med en sjukt ilsken kvinna i luren. Jag hade ärekränkt, förnedrat och förtalat henne. Tyckte hon. Hjälpte inte vad jag sa. Hon ville inte ens acceptera min (obefogade) ursäkt.



Gissar att denna snubbe vill åt dina kosing för att han själv suger på poker.



Lycka till vännen!



Ps synd att du inte är hemma på tisdag, men ha det gött i Barcelona! Ds

2010-09-14 @ 17:33:26
URL: http://kreativalatsidan.blogg.se/
Postat av: Dan

Låter verkligen inget vidare alls.. Jag hoppas allt löser sig.

Hela historien verkar ju helt sjuk och sen att hon skulle bli mobbad för det låter nästan patetiskt, speciellt om hon är 15 år..

Tycker också att du ska anmäla honom för förtal.

Hoppas att jag inte blir stämd av dig nu för att jag har skrivit om Dybban i min blogg ;) hehe

2010-09-14 @ 17:48:40
URL: http://danny905.blogspot.com
Postat av: Simon-så-söts gamla klasskamrat JS

Detta är ju helt sjukt! Hur kunde någon ana detta? Ojojoj, hör av dig om du behöver hjälp på nåt sätt!

2010-09-14 @ 17:57:29
Postat av: Sali

Asså...detta va det roligaste på hela dagen...såna små människor har d inte lätt i verkliga livet..skulle de få ngt viktigt problem skulle de väl bara....försvinna helt enkelt.

Lycka till!

krams

2010-09-14 @ 18:43:55
Postat av: mutti

Skitgubbe är inte bara ett kortspel:-)

2010-09-14 @ 20:23:28
Postat av: Roffe

Nu kan du ju dessutom lägga Jadbäck i samma fack som Dobselius, med tanke på den förres inlägg...



Själv har jag slutat gå pappersvägen.

Numera är det bara våld som gäller. Det enda som funkar.

2010-09-14 @ 22:04:58
Postat av: Vigge

Jag röstar för att du ska använda ditt stora svärd mot hans lilla (om jag hade vart du hade jag velat dra ett streck över det också) men som åskådare så är det som att se en snubbe göra ett tjuvtrick på fotbollsplan för att sen bli överkörd al a Gattuso.

2010-09-15 @ 00:58:25
Postat av: dybban

WOW! Tack för alla kommentarer. Alla verkar ju dessutom vara på min sida. Jag trodde för en sekund att jag blivit galen, men nu har ni rättat till världen i mitt lilla huvud igen. Schysst!

2010-09-15 @ 11:50:45
Postat av: beccy

verkar ju heltokigt.. hoppas verkllgen det löser sig. du e cool som försöker fixa för honom, synd att han inte fattar det.



ps jag kommer också och hälsar på i finkan :) med en fil i sockerkakan.

2010-09-15 @ 23:55:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0