Kall bluff på Svea

Allt jag hörde om Club Svea infriades. Det är en riktigt bra pokerklubb. Fina lokaler, trevligt folk och god (gratis) mat. Månadsfinalen hade dessutom riktigt bra struktur då man började med 20k, blinds 25/50 och 45 minuters perioder.

De tre musketörerna från hemmaklubben, dybban, Andy och Måns hamnade till en början vid samma bord. Andy startade i en sinnessjuk stil och hade tripplat stacken efter en timma efter att ha floppat set i sexor två gånger. I en av dessa händer lyckades jag folda AKs då lilla blind fyrbetade. Jag var nära att ställa, vilket hade dubblat upp mig mot fyrbetarns QQ. Men jag tycker det är lite kallt att gå all in pre med över 200 big blinds i stacken i det läget så jag valde att vika istället. Det gav Andy odds att syna med 66 bakom, då bordets stora tomte också synade. Det var en jädra tur att jag inte bara tog syn för floppen kom AK6, och det hade jag nog inte kunnat vika. Supertomten hade AJo och betalade av med hela stacken. Så det finns absolut värde på Club Svea, även om det generellt var hög klass på spelarna.

Det var rätt kul att jämföra våra spelstilar. Måns är tightare än jungfru Maria och kan sitta och folda i timmar utan att tröttna, medan Andy är mer åt det dominanta slaskiga hållet och är inne och gräver i de flesta potter. Båda kan dock sina saker och är duktiga på sin grej. Min egen stil är nog någonstans mitt i mellan dessa herrar. Hur som helst lyckades vi rätt ok. När tio spelare återstod var vi alla kvar och krigade. Jag hade då cirka 50k i marker, när följande hand utspelade sig.

Jag höjer upp till 2,5k (blinds 500/1000) på knappen med QJo. Bordets chipleader, en aggressiv trashtalkande medelålders jugge, synar på lilla blind. Flopp 6 8 9 med två hjärter. Han betar 3,5k rakt ut. Jag tycker det är på tok för vekt att folda i detta läge och tar en syn. Turn 2s. Han gör en vek bet på 4,5k. Det kostar då 4,5k att vara kvar i en pott på över 17k. Jag kan inte vika, kanske borde jag höja. Men jag synar med två överkort och hålstege i tron att han sitter på färgdrag, sjua för stegdrag eller någon kombination med stegdrag träff. Turn spader K. Han checkar. Ja, vad ska man göra? Det ligger cirka 22k i potten och jag har damhög. Jag tror han är extremt svag, men är rädd att han kan syna med väldigt mycket. Har jag hängt med hela vägen till river så kan jag ju dock inte ge upp potten nu, så jag lägger ut en bet på 12k. Till min sorg ställer han dock om all in samtidigt som han kallar mig hora på något språk jag inte behärskar. (Ja, dealern förstod och översatte så jag chansade inte). Min motståndare hävdade dock att han kallar alla sina kompisar för hora. Lite tiltande (spelet, inte ordbajset) och jag reste mig aldrig efter det.

Bara någon hand senare hamnar jag all in med färgdrag och sätter färgen på river. Tyvärr synade motståndaren med högre färgdrag och jag var ute på finalbordsbubblan. Surt, men för en gångs skull spelade jag rätt ok i en liveturre och var inte allt för besviken. Tråkigt nog åkte även Måns ut snart därefter då han med AJ hamnade all in på en J-hög flopp. Det kunde inte ens Jungfru Maria vika. Tyvärr sprang han in i ett slowspelat AA. Andy ledde med fem kvar, men åkte på en riktigt kall lek och förlorade två all in på raken och åkte ut. Bittert.

Vi bestämde på stående fot att vi ska försöka spela nästa Månadsfinal också. Enda giltiga skälet att utebli är att vi sitter på finalbordet i Spring Poker Weeks Main Event på Cosmopol.


Kommentarer
Postat av: Anonym

Enbart ett ord kan beskriva ditt spel med den handen: FISK!

2010-03-30 @ 07:32:07
Postat av: dybban

Haha. Nej, det blev ju inte så lyckat. Hur hade du spelat?

2010-03-30 @ 08:28:43
Postat av: Anonym

Förmodligen likadant ;)

2010-03-30 @ 09:34:43
Postat av: Pokerstar

Ja Dybban är en riktig "FISK", en fisk med vassa tänder och en "grej" på ryggen....

2010-03-30 @ 10:53:08
Postat av: dybban

Nja, jag blev lite ställd när han checkade river. Hade typ planerat att slå om på rivern om inga drag satt och han betade svagt igen. Och om han hade haft stegdrag med en sjua hade jag ju dubblat om jag klonkat stege. Nu trodde jag knappt själv att jag skulle kunna få bort särskilt många händer, förutom typ A7 eller de lägsta paren. Men jag var helt enkelt tvungen att försöka.



Jag tror jag skulle spela likadant för det mesta. Men skulle gärna få några bra förslag på hur man kan spela handen bättre?

2010-03-30 @ 12:06:44
Postat av: Jungfru Maria

1. Tack för en riktigt trevlig helg!

2. Hur kan man inte hitta Scandic på kortare tid än 25 minuter när man är 3 minuter därifrån?? :P

3. Efterfrågat förslag...är ju hur enkelt som helst, vi spelar aldrig QJo :D

2010-03-30 @ 13:55:20
Postat av: dybban

1. Tack det samma!

2. Nordstan är ju inte gjort för att hitta i. Jag har nog varit där hundra gånger, men går alltid fel.

3. Det är så enkelt, men så genialt. QJo borde kanske aldrig spelas.=) Tyckte du var iskall när de klagade på ditt tighta spel förresten.

- Äh, jag har inget annat för mig i kväll ändå, så jag kan lika gärna sitta här och folda.

2010-03-30 @ 14:06:06
Postat av: Dominant Slaskig Gräver i potter:)

1: HÅller me Jungfru maria:) Mycket trevlig helg.

2: Får se om vi skickar me ett par kartor nästa gång så du kanske hittar lättare.. Fasen va vi skratta gott innan du dök upp..

3: Med min image så hade jag nog aldrig foldat den hur mycket action det än hade varit innan min tur:)

Klockrent svar där Maria..



Trodde jag var klar efter den bittra turneringshelgen.. Men men kanske blir Malmö i helgen..

2010-03-30 @ 14:31:43
Postat av: Hasse

Ang. QJ-handen: Jag gillar nog höjning på turn bättre än att försöka stjäla på river. Om du känner att han är vek så hugg direkt - en höjning på turn tycker jag signalerar mer styrka och kan få honom att vika fler händer än spelet på river (som är mer misstänkt missat-ett-drag-bluff och därför får fler syn/ställ mot sig). Och får du syn är det ju bara att dra ut enligt gängse praxis :)

2010-03-30 @ 19:11:54
Postat av: dybban

Du har nog rätt Hasse. Jag borde ha höjt turn. Nu blev jag betydligt mer lättläst. Anlednigen till att jag inte höjde var för det första att det blev så billigt att hålla potten nere och försöka dra ut i stället. Samt att han var en sådan person som synade reraisar med drag utan egentliga odds, så jag trodde jag skulle få syn och därmed tvingas gå all in på river och riskera turren. Sen var jag för feg också. =)

2010-03-30 @ 19:36:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0