Nakna framför pärleporten i Kumla

Det blev banne mig en religiös upplevelse igen...

De kom från världens alla hörn för att ge bort gåvor i ett stall. Men i stället för rökelser och myrra blev det Kalle Anka-pockets, designerglasögon och punkskivor i bounty.

Och visst satt vi där, som nakna framför pärleporten. IT-miljonärer, studerande, optiker, journalister, dagdrivare, suputer och till och med en brynäsare. Alla var vi lika vid pokerbordet. Ingen var mer, ingen mindre. Förutom några kilo hit eller dit.

Visserligen missbrukades nattvardsvinet av vissa, men jag tror att alla hade gått hem med något varmt i bröstet ändå. Poker förbrödrar, eller försystrar om ni så vill. Och Mikes lada utanför Kumla är den perfekta kyrkan för oss religiösa fanatiker. 

Så hur gick "Rock n Roll – The Wildest Poker Tournament 2010" då?
40 spelare hade samlats. Då de flesta använde sina fulla rättigheter vad det gäller rebuys och addons kan man säga att inköpet låg strax under tusingen. Dessutom sponsrade Nordicbet med en pokerweekend i Tallinn. Från början skulle den gå till vinnaren, men det bestämdes istället att paketet skulle gå till hemlig placeringen som lottades fram innan start.
- Jag tror 23:an vinner, sa John H.
- Jag tror 23:an vinner, sa optikern.
Det var lite lustigt, för de sa det på olika håll. Och de kom nära...

Visst hördes det ett och annat Rock n roll även denna gång. J-O var på sitt bästa humör.
- Ni kan ju inte spela poker!vrålade han efter en timma när han som vanligt var överlägsen chipleader.
- Näe, vi vet, sa vi.
- Men varför gör ni det då!!??
Ingen kunde riktigt svara på det. Kanske var det den religiösa upplevelsen vi sökte?

Själv började jag fiska i ett högt tempo. Startstapeln på 5k var snart uppe i 15k. Då gjorde jag dock direkt en rebuy på 5k,vilket var tillåtet om man kom under startstack. Lite senare tappade jag lite fokus när jag på brädan Q J 5 8 blev all in med Q8 mot KQ i en 12k-pott.
- Åsså kommer kungen på river, gapade John H.
Och givetvis fick han rätt. Pungsvett också.

Jaja, bara att kämpa vidare. Spelade dock inte någon briljant poker denna kväll och gjorde moves i helt fel läge. Förlorade bland annat halva stacken efter att ha reraisat cutoff med KJ och floppat toppar för att springa rakt in i AA. När jag sedan som shortstack skulle slowspela en KK och lät big blind turna in en hålstege så såg det riktig illa ut. Jag var nära korset.

Domedagshanden kom när jag på big blind vek upp 78s. Alla foldade fram till knappen som höjde till 800 med blinds på 150/300 plus ante. Jag hade 5k i stacken och var säker på att han hade en skithand som han skulle kunna lägga. Så jag gick allin. Blixtsyn av JJ. Suverän read dybban.

Men mitt miserabla move blev ändå kvällens bästa. Min 24:e plats var nämligen kvällens vinnare av Tallinnresan. Resa, hotell, mat och två turrar i Tallinn är inte fy skam för en ynka 24:a. Visst var det något religöst med i spelet...

Efter det blev det cashgame (5/5 kr) där jag hade riktigt flyt och plussade 3k på en timma. Sen åkte optikern ut och vi bestämde oss för att det var en dag idag också. Vem som vann har jag ingen aning om. Både Illivillja, Mike och ta mig tusan Valterego himself var kvar i turren när vi drog.

Tack alla som gjorde min kväll. Mike för hela den religösa upplevelsen, J-O för rocken och alla rövarhistorier, Valterego för skjutsen, John H för kungen (jag har förlåtit dig), Crappy för att han inte legat med frugans syster (hade hon haft nån så hade du, jag vet), Klyka för ditt snabba ingripande när jag spillde öl och the Admin för jäkla trevligt sällskap i taxin mot helvetet och tillbaka. Jag hoppas jag får se er alla igen. Nakna ihop framför pärleporten utanför Kumla.

Kommentarer
Postat av: Crappy

Halleluja! Tack själv.

Både för pokerlektionen och att din fru inte har någon syster :)

2010-01-31 @ 15:23:22
Postat av: PokerStar

Din lilla flytgubbe...när sticker du till Tallinn?

2010-01-31 @ 21:26:44
Postat av: dybban

Jag vet inte än. Tydligen ska resan gå fyra gånger i år, så jag får bestämma vilken jag vill. Första gången är i slutet av mars. Kanske blir det redan då...



Crappy: Lol!

2010-02-01 @ 05:11:34
Postat av: Illvillja

Tyvärr vann inte jag, men även jag lyckades på något outgrundligt sätt vinna på cashgame...backade dock totalt på resan ganska rejält trots break even på pokern pga biljäveln som låste sig med nyckeln i o motorn på tomgång när jag skulle åka hem (utöver den trasiga fläktjäveln) o 1500 kostade bärgarens 30 sekunders arbete för att ta sig in! :(

2010-02-01 @ 10:10:57
Postat av: dybban

Bilar är jordens avskum. I allafall när de går sönder. Men du får ju glädja dig åt det stora att du kom längre än dybban ännu en gång. Jag hade ju dock aldrig åkt så tidigt om jag inte vetat om att jag skulle få ett weekendpaket för det. =)

2010-02-01 @ 10:25:18
Postat av: Bongo

Hur duktig är du på poker? Tar det lång tid att lära sig så pass bra att man kan ha det som ett jobb? Jag behöver nämligen ett jobb.

2010-02-01 @ 23:36:12
URL: http://arbetarej.blogspot.com/
Postat av: dybban

Med tanke på din blogg så är det nog lättare för dig att få jobb som komiker. =)



2010-02-02 @ 09:28:08
Postat av: Hygglo

Om du vill veta vad jag hade i den där handen vi pratade om under turneringen som vi skulle avslöja efteråt så skrev jag om den i tråden på pokerforum

2010-02-04 @ 01:37:38
Postat av: dybban

Hehe. Det ante mig att du försökte lura mig. =)

2010-02-04 @ 18:38:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0