Värdet av enkronor

Igår var det dags att vrida tillbaka klockan. Till tiden då enkronor betydde någonting. Då de var mer än parkeringspengar. Igårkväll var det dags för en klassisk mörkpokerkväll med Dylan, hans svärfar Samlaren och farsgubben.

Vi hade växlat in ett par hundralappar i enkronor. Här skulle spelas enkronas mörkpoker, med riktiga pengar. Och knektöppning sket vi högaktningsfullt i. Här skulle det bluffas. Vilken känsla det var att sitta med högar av enkronor. Jag var 14 år igen. Det är lustigt hur jag kände samma värde i de där metallbitarna som jag gör med marker värda tusen gånger mer. Jag ville vinna lika gärna och kände faktiskt pulsen slå några extra slag när jag bluffade för 23 riksdaler. Det var för övrigt omöjligt att bluffa. Samlaren synade ner allt. Och slowrollade så klart varje gång. Något som faktiskt är kutym när det gäller våra mörkpokerkvällar. Man SKA slowrolla, smeta ut det i ansiktet, strö salt i såren, annars är det inget kul.

Tyvärr var inte Optikern med, han är roligast att vinna emot. Men nu satt han hemma i Göteborg och surade över att fredagskvällen inte bjöd på något avsnitt av "På spåret" istället. Det hindrade dock inte oss från att dricka upp den Glenfiddich han så snällt hade gett farsgubben för hjälp med vinterdäcken. Ger han oss inga enkronor så går sprit lika bra.

Att sitta hemma hos Samlaren är annars ett kapitel i sig. Han är verkligen en samlare och har precis allt hemma. Bland annat gamla kortlekar från vilda västern-tiden. Tänk er spottkopp, kortlek, pistoler. Det är känsla det. Hans senaste intresse är mekaniska apor. Igår visade han oss ett praktexemplar från 60-talet som kan blåsa såpbubblor. Där snackar vi riktiga leksaker.

Men tillbaka till pokern. Vi ungdomar blev så klart krossade och fick växla in ett par gånger för att kvällen inte skulle ta slut för fort. Mörkpoker är ett spel för gamlngar och 14-åringar. Till slut fick jag och Dylan nog, tog de enkronor vi hade kvar och gick ner till Stadshotellet och köpte en öl istället. Exakt 83 kronor hade jag i plastpåsen.
- Behåll växeln sa jag till bartendern.
- Tack, sa hon.

Jag var glad att jag för en kväll hade förstått värdet av enkronor. Sen gick jag hemma och spelade nätpoker. Och enkronorna blev parkeringspengar igen. Minnet är kort.

Kommentarer
Postat av: Yksi

När jag var fjorton fick man en vesuvio för 13 kronor, på lokala pizzerian i Hässelby... Så enkronor var nöten...

2010-12-11 @ 15:51:32
URL: http://www.yksico.com/aceofspades
Postat av: Roffe

Enkronas mörkpoker är nöten. Minns alla märkliga spår som satte sig i det vita köksbordet...

2010-12-11 @ 17:19:07
Postat av: Fassan

En fin kväll. Trevligast när Dylan efter att ha satsat allt han ägde i enkronor, med ett brett flin viker upp en kåk med damer och kungar, bara för att få se min egen vackra bostad byggd av ess och tior. En stund senare råkar Dybban ut för samma behandling av samlaren. Gammal är äldst.

2010-12-12 @ 01:08:22
Postat av: dybban

Yksi: 13 spänn för en pizza. Hur gammal är du egentligen?! ;)



Roffe: DU hade passat bra in i det sällskapet Roffe! Antagligen krossar du väl på mörkpoker också, så gammal som du är...



Fassan: Jo, de händerna bevisar att mörkpoker verkligen är ett skicklighetsspel. Jädra röt-tomtar!

2010-12-13 @ 12:21:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0