Mysfarbrorn...

Dan Glimne är en väldigt intressant person. I början av min pokerkarriär var det någon som jag såg upp till. Hans "Pokerhandboken" var till exempel den första pokerbok som jag köpte. Mycket vatten har dock runnit under broarna sen dess. Nu ser jag honom mer som en mysfarbror. En go, glad mysfarbror.

För jag vet ärligt talat inte riktigt vad han håller för klass i poker? Jag blir ännu mindre klok på den frågan när jag läser hans krönika efter SM i Fixed Limit. Men sen är frågan om hur bra man måste vara på poker för att kunna lära ut spelet på ett bra sätt? Eller skriva en bok om det? Jag vet inte. Lagerbäck spelade väl aldrig fotboll över division 4, men han lyckades onekligen som tränare ändå.

Hur som helst tycker jag alltid att Dans krönikor är läsvärda. För skriva kan han mysfarbrorn. Det är rätt roligt att följa hans händer och tankar under Fixed Limit turren eftersom vi satt på samma bord. Här är några uttdrag:

"6-6 i stora mörken, mitt andra par för kvällen och som jag synar en höjning till 300 med varpå floppen blir 2-2-8; jag betar ut, en av de andra höjer, jag synar igen, turn är blank, jag checkar, han betar... jag lägger mig. Man får veta när man är slagen." Denna handen är mot mig. Jag höjde pre med A7s och Dan var den enda som synade. Dan betar rakt ut och jag vet att han inte klarar hettan om han blir satt under press. Det fick jag reda på under SM i Tallinn där jag följde honom när han spelade hu-matcher på nätet. Mycket riktigt får jag honom att lägga bästa handen. Man får veta när man är slagen...'

"K-Q och nu finns det ingen återvändo. Damen är i hjärter och floppen är 6-7-4 med två hjärter, turn är hjärter knekt och jag har bara att hoppas på en sista hjärter eller träff på något av mina två överkort - det är ju trots allt 14 outs - men självklart faller ingetdera på rivern och "dybelius" som träffat 6:an på floppen står och har slagit ut mig på 263:e plats. That's poker. Ännu en oinspirerande insats av mig, hjälpt av ett kortsnitt som knappast gick till pokerhistorien." Här finns det ingen återvändo för Dan eftersom han har ett runner, runner färgdrag med en hjärter dam på handen, samt två överkort förstås. Han har inte mycket kvar i stacken, men jag kan nog hitta fold mot typ fyra spelare på den floppen. Jag betar rakt ut på flopp med träff på sexan och alla lägger sig utan Dan. Betar även turn och Dan ställs all in.

Men ingen skugga över Dan. Det behövs mysgubbar och han gör väldigt mycket för pokern i Sverige. Antagligen finns det ingen i landet som har gjort mer. Så vem bryr sig om han inte håller yppersta världsklass?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0