Konsten att tänka negativt

I bland tror jag att man med hjälp av riktigt negativt tänkande kan råka ut för otur och utdragningar. I kväll fick min sjuka teori vatten på sin kvarn. Spelade två turrar, en 500kr och en 300kr på SvS. I båda lyckas jag med hjälp av min negativa inställning bli utdragen. Flera gånger om.

Efter att ha kommit hyfsat långt i 500kr Texas så synar jag en all in på knappen med JJ. Täcker motståndaren men får inte mycket kvar vid en förlust. Han viker upp 77 och genast börjar de negativa tankarna att mala. Jag vet att jag blir utdragen, och jag kommer inte ens bli arg när jag blir det . Ingen 7 på floppen, men på turn dyker en tredje spader upp (han har spader sju). Jaha, nu kommer en spader till. En spader. Jag vet att det kommer en spader. Och mycket riktigt kommer det en spader. Jag slog mig inte ens i huvudet, som jag brukar.

Senare i 300kr. Det är relativt långt gånget. Jag lyckas få in allt preflopp med AA för en monsterpott mot två andra motståndare om chiplead i hela turren. De viker upp AK och 88. Jag vet att AK kommer få triss i K eller stege. Men floppen är låg, och ingen 8. Jaja, men det är kört ändå. 88 får väl runner runnerstege. Mycket riktigt. Brädan blir till sist 467910 och 88 vinner. Jag är dock kvar i turren och jobbar mig upp till average igen. Då får jag AK på big blind. Raise från tidig position. Jag ställer så klart. Han steker och skriver till sist i chatten.
- Jag fiskar.
- Neeej, skriver jag tillbaka och vet att han har typ AJ, A10, KQ eller KJ. Händer som jag såklart dominerar totalt, men som jag just ikväll inte vill ha syn av för att jag VET att jag kommer bli utdragen. Han fladdrar upp KQ. Jaha, när kommer damen. När kommer den? Floppen är förvånansvärt låg, ingen dam. Dam, dam, dam, dam. Turn Q. Och jag åker ut. Inte ens här slår jag mig i huvudet eller biter mig i kinden.

Nu kan man tycka att jag har haft en himla otur. Men just nu känner jag mest att jag får skylla mig själv. Detta låter som något hokus pokus av stora mått, men jag tror att man kan styra sitt eget öde i bland. Tror man på något tillräckligt mycket så blir det så. (Det innefattar hela livet, inte bara pokern så klart.)

När jag i stället är i en flytperiod så tänker jag nämligen tvärtom. Jag är säker på att inte bli utdragen och tänker bara på just de kort som jag behöver för att vinna.

Ja, jag vet ju innerst inne att det inte går att styra slumpgeneratorn på Svenska Spel med negativt tänkande. Men i bland är det kusligt hur det blir som man tänker. På gott och ont.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0