Så tjänar man pengar på poker

I bland är det sannerligen ingen dans på rosor att spela poker. I helgen har det blivit ogudaktigt många speltimmar. I lördags natt satt jag till exempel uppe till 05.30 på morgonen. Och resultatet? Mäktiga 137 kronor plus. Det ger en timlön på runt 9,50. Var det värt det? Nej.

Jag stör mig väldigt på människor som tror att poker handlar om tur eller att folk slänger pengar på en. En del verkar tro att det är något slags lotto. Det är långt ifrån sant. Visst, i vissa fall är det lättare att vinna men ofta, som i helgen, får man faktiskt lägga väldigt mycket tid och energi på att skrapa ihop slantarna. Ibland får man till och med vara nöjd med att gå plus minus noll. Här ska jag visa på några viktiga kunskaper hos en vinnande pokerspelare som amatörer inte tänker på.

Under min tid som "halvtids pokerproffs" har jag lärt mig att man faktiskt inte behöver vara den bästa pokerspelaren för att vinna pengar. De bästa pokerspelarna är nämligen inte alltid de smartaste.

Under de 17 månader som jag hittills fört statistik på mitt spelande har jag bara gått minus en månad, och det var en obetydlig summa. Jag har hela tiden ökat på mitt pokerkonto.
    Samtidigt vet jag att många av de bästa spelarna i världen "gular", d.v.s spelar bort allt de har, titt som tätt. Det beror självklart inte på att jag är bättre än dem, utan att de hela tiden går upp i nivå och spelar för mer och mer pengar. Jag skulle aldrig kunna "gula", eftersom jag spelar på en nivå jag vet att jag klarar av. Rent sportligt kanske det inte är så kul att aldrig pröva vingarna, men jag tycker det är dumt att riskera något när man ändå tjänar hyfsat.
- Vanlig enkel money management är alltså väldigt viktigt för att bli en vinnande pokerspelare.

En smart pokerspelare väljer också vilka bord han vill spela på. Jag spelar sällan mot de jag vet är duktiga, utan sätter mig på de bord där fisken finns. Det är kanske den viktigaste egenskapen hos en vinnande pokerspelare- att hitta de svaga spelare. Det tar mig ungefär fem minuter vid ett bord för att veta vem/vilka som jag ska rikta in mig på. D.v.s. vem som kommer att ge mig sina pengar.
- Att utnyttja de svaga är alltså viktigare än att bli bättre än de bästa.

Det jag fortfarande har svårt med och som skulle kunna göra mig till en betydligt bättre spelare är att lära sig sluta spela när det går dåligt. Jag har väldigt svårt att inse när jag spelar som en åsna. Det handlar nog om stolthet, att inte sluta förrän jag vunnit tillbaka. Allt som ofta slutar det dock i ett "jagande" vilket resulterar i ännu större minussiffror.
- Att ta en paus när man åker på en riktig oturshand eller förlorat många potter i rad kan vara guld värt .

Så alla mina vänner. Nu är det bara att börja spela och vinna. Eller jag kanske ska lära er reglerna först?

Kommentarer
Postat av: Optikern

tänk på vem du tar pengarna ifrån...

http://www.aftonbladet.se/debatt/article492970.ab

2009-01-26 @ 14:25:45
URL: http://optikern.blogg.se/
Postat av: dybban

Precis. Det finns ju alltid en moralisk aspekt i det där. Men jag vet inte huruvida det är mitt ansvar att vissa personer blir beroende av spel och poker? Det är ungefär som att jag skulle få dåligt samvete för att jag går till systemet och köper öl, för att det finns alkolister.



Det är väldigt ledsamt och tråkigt att människor kan bli beroende och förstöra sitt och andras liv. Men jag tror inte det hjälper någon om de som inte har problem slutar spela, eller dricka...



Men jag kanske har fel?

2009-01-26 @ 15:13:24
URL: http://dybban.blogg.se/
Postat av: Optikern

Nej det kan man ju inte ta snavar över. Vet inte om jag köper ditt resonemang med att köpa alkohol. Däremot om du köper ut till någon som blivit nekad för han va för full... eller?

2009-01-26 @ 16:07:52
Postat av: dybban

Nej, jag tycker det funkar. Jag gör ju inget "fel" vare sig jag spelar eller köper öl. Ändå kanske nån nykter alkolist blir jäkligt sugen på en klunk när jag öppnar min kalla Karlovacko i parken.



Att köpa ut till någon som blivit nekad är ju mer som att hetsa en människa som du vet är spelberoende att spela ännu mer. Det är moraliskt fel.



Som det är nu vet jag ju aldrig vem jag möter.

2009-01-26 @ 16:26:29
URL: http://dybban.blogg.se/
Postat av: Optimistikern

Om du ska jämföra spelmissbruk med alkohol så är väl det du gör snarare att sno alkisens bärs när han bara smuttat på den :D.

Jag anser att det är fel att anklaga någon för att ta pengar från spelmissbrukare, de hade bara kastat bort dem på Roulette, blackjack eller slotmachines istället och man kan inte ta ansvar för andras handlingar.

Disciplin, skicklighet och kunskap lönar sig på alla andra områden i livet, det är väl inte helt out of line att säga att det borde göra det i poker med?

2009-03-25 @ 11:36:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0