Det svåra valet...

Det är svårt att undgå. Politiken. Försöker hänga med i tv-debatterna och vad som skrivs. Tyvärr tvingas man förtära mycket skit på vägen mot upplysning. Senast var det Big Brother-Tobbe på Rekat och klart som försökte dra något slags strå till stacken och tippa F! över 4% och samtidigt såga "dumma flickvänner", samt presentera en smaklös barndomsskildringen om Palmes död. 
 
Det finns så mycket dårskap i jakten på uppmärksamhet. Och i detta fall menar jag inte främst den katastrofala reken att F! skulle kunna komma in i riksdagen i år. Den chansen är inte stor. Knappast en på drygt fyra som Holm tycker är ett bra spel. F! har i själva verket backat i alla undersökningar den senaste tiden och ligger nu runt 2%. 
 
Jag är uppväxt i en blå släkt. Mormor är stenhård moderat. Farmor var aktiv i Folkpartiet. Som liten pyssling fick jag tidigt lära mig vilken sida jag skulle heja på i valen. Då var politik mer som en fotbollsmatch där jag höll på en färg på en tröja utan större anledning än att just färgen tilltalade mig. 
 
14 september är det val. Och jag försöker slåss med mina demoner för att komma fram till var jag ska lägga min röst. Jag har under åren röstat på båda sidor, sammanlagt på fem olika partier i olika val. 
 
De flesta partier koncentrerar sig mer på att smutskasta motståndaren än att presentera vad de själva tycker. Vad ger det mig? 
 
Jag är vit. Man. Infödd svensk. Medelklass. Jämfört med de flesta har mitt liv varit en gräddfil enbart på grund av vad jag föddes till. Jag vann min största lotto-vinst innan jag ens lämnat fostervattnet. 
 
Frågan är nu om jag ska rösta för att mitt liv ska bli, om möjligt, än mer prilivigerat? 
 
Ska jag rösta för vad som är bäst för mig personligen, eller vad jag tror är bäst för samhället i stort? Jag tror till 100 procent på det andra alternativet. Men vilken politik leder dit och hur ska jag få reda det?
 
Jag känner inte att något parti är mitt. Bara att några absolut inte är det. 
 
Det är sällan eller aldrig vi diskuterar politik vid pokerborden. Det är konstigt. Få människor kan bli så beroende av vilka som styr vårt land än professionella pokerspelare. Den dagen det är över så väntar antagligen studier, vanligt kneg, arbetslöshet eller eget företagande. På ett eller annat sätt är eller kommer du med stor sannolikhet bli beroende av vad dem vi röstar fram tycker och beslutar. 
 
Vad röstar ni på? Övertyga mig om varför ert val borde vara mitt...

Kommentarer
Postat av: Joeltyp

Mitt i prick dybban. Jag sitter i EXAKT samma sits.

Vad ska man göra?

2014-09-03 @ 21:06:53
Postat av: Pokerstar

Rösta på shackpartiet. Då blir du garanterat matt

2014-09-03 @ 22:29:45
Postat av: Dan Glimne

Följ principen att kan du inte bestämma dig för att rösta FÖR något visst parti eller sida, kan du åtminstone rösta MOT något eller någon annan. Dessutom finns den klassiska "dividing line" mellan partier som vill ge dig mera bestämmanderätt över ditt liv, som t.ex. att du får bestämma vilken skola din framtida dotter ska gå på, och de partier som vill minska ditt inflytande över livets valmöjligheter för att i stället låta politikerna överta det "jobbet" åt dig. Your call, baby... hur svårt kan det vara? Mvh, /Dan G

2014-09-05 @ 14:41:52
Postat av: dybban

Dan: Just nu är det enda jag är säker på att jag vill rösta emot SD. Det är ett parti skapat av fårskallar, för andra fårskallar.

Och när det gäller ett eventuellt samarbeta med SD så står som tur är båda blocken på samma sida, vilket är skönt.

Men jag ser din poäng. Och jag hoppas göra ett klokt val den 14:e. :)

2014-09-05 @ 17:24:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0