Att träffa en ny människa

Med två feta kubaner i bakfickan gick jag och Norrländskan igår för att beskåda underverket. Det är en märklig känsla att träffa en ny människa. Med betoning på ny. 
 
Pappa Optikern beskriver eldigt hur det hela hade fortlöpt på sjukhuset. 
- Fyra timmar tog det! Smidigt och lätt!
 
Hannanas suckar i soffan. 
- Smidigt och lätt? Typiskt en man att kalla en förlossning smidig och lätt...
 
Hilma-Liv ligger snart som en söt liten dockvarelse i Norrländskans famn. Och jag ser det där skimrande, likt ett blött norrsken, i hennes ögon. Som en kvinna bara kan få av att hålla en nyfödd. 
 
Återigen kommer namnvalet upp på tapeten. Jag har ju tidigare erkänt mig villig att investera i flickan. Likt ett mångmiljardföretag som köper in sig i en ny fotbollsarena. Mot en ansenlig summa pengar vill man givetvis ha något tillbaka. Som att få sitt namn ingraverat någonstans. 
 
Hilma-Liv Dybban Fredriksson/Pettersson. Ett fullkomligt namn. 
 
Mitt självförtroende angående val av "artistnamn" får sig dock en ansenlig törn när Hannanas berättar vad hennes mamma hade sagt när hon förklarade att det skulle kunna bli "Dybban" som andranamn. 
- Dybban!?? Det låter ju som en könssjukdom! 
 
Nu kan jag inte släppa tanken på den här könssjukdomen. Var den sitter och hur den ser ut? På vilket sätt den smittar? Om jag var en könssjukdom, skulle jag då vara dödlig eller bara lite irriterande? Skulle jag vara synlig eller dold i något innanmäte? 
 
Optikern skingrar mina tankar med fin-whisky. Den där flaskan som han bara öppnar vid absoluta högtider. Och som alltid får samma introduktion när han högtidligt lyfter ur den från sin lilla låda, likt något antikt ovärderligt  föremål som snart ska säljas för sjusiffrigt på Bukowskis. 
 
Ändå är den snart slut, för Optikern har fortfarande inte kommit i fas sedan vi var unga och blandade 50/50-groggar. Han tror fortfarande att ett glas måste fyllas till minst hälften om man börjar hälla i sprit. Inte mig emot. 
 
Vi går ut och tänder den avsnoppade kubanen. Vi har inte rökt cigarr på många år. Den är god. Tar munbloss, men lyckas få ner lite i halsen, hostar i kör och ger samma omdöme som vi gett alla cigarrer vi rökt under vår livstid. "Mild och fin, host, host!"
 
Och jag sitter där och tänker på hur våra liv har följts åt, men att de aldrig varit mer olika än nu. Om några veckor kommer jag vara vaken nätterna i ända vid pokerborden i Vegas. Han kommer ligga vaken i sin säng trollbunden av en liten tjej. Jag kommer kryssa mellan Bellagio, Venetian, Rio och de andra hotellkomplexen. Smutta på gratis-drinkar. Han kommer byta blöjor. Öva på att värma rumstempererad välling. 
 
Vi går in igen och den ömma modern tvingar den nya farsan att tvätta händerna, ta bort lukten av rök. 
- Inget kommer att bli sig likt igen, konstaterar Optikern. 
 
Nej. Inget kommer att bli sig likt igen. Vad som än händer från och med nu så är det ändå något vi kan vara säkra på. 
 
Jag har alltid varit en vanemänniska. Aldrig varit överdrivet förtjust i förändringar av olika slag. Jag har fortfarande inte kommit över att en Piggelin inte kostar fyra kronor längre. Eller att Sportspegeln inte startar 20.00 på söndagarna...
 
Men just där, när man kollar på den där lilla varelsen känns det som en väldigt bra sak: att inget blir sig likt igen. 
 
Välkommen till världen lilla vän! Jag är farbror Dybban och det är mitt fel om du blir retad för att vara en könssjukdom i skolan.
 
Men jag ska försöka kompensera dig så gott det går längs vägen. Jag lovar. 

Kommentarer
Postat av: Andreas Bergman

Hilma-Liv, ett annorlunda namn. Vackert, men samtidigt är det bäddat för göteborgsvitsande: Ett himla liv med Hilma-Liv? Men det kanske var meningen? ;-)

2013-06-11 @ 17:17:36
Postat av: Optikern

Haha ja den börjar bli gammal nu :)
Men nu är det Hanna som bestämmer namnet så nu är det så.
Jag hade bestämt om det vart en pojk.
Man skulle kunna säga att jag drog kortaste stickan men med Hilma-Liv i famnen känns det inte så ändå.
Tack för en fin text Simon.

2013-06-11 @ 20:56:18
Postat av: DTM

en jobbarkompis diagnostiserades med lungcancer förra veckan.
jag har aldrig fattat vaför man ska dra rök ner i lungorna fär att "fira" en nyfödd.
sug pa en morot istället...

2013-06-11 @ 22:09:46
Postat av: dybban

DTM: Grejen med cigarr är ju att man INTE ska dra det ner i halsen. Ett olycksfall i arbetet, helt enkelt...

2013-06-11 @ 22:31:35
Postat av: Pokerstar

Grattis återigen till den nya familjemedlemmen!!!!

2013-06-11 @ 23:32:15
Postat av: Roffe

DTM. Vad i helvete vill du säga? Och i vilket sammanhang?
Vissa kallar MIG för en idiot som bara vill "förstöra", men du tar fan priset.

Grattis Optiker och Hannanas och välkommen Hilma-Liv-Dybban Fredriksson-Pettersson, eller nåt...

2013-06-12 @ 00:52:25
Postat av: Hanna

Tack fina dybbis!

2013-06-12 @ 08:55:40
Postat av: David L

DTM: Det där var nog den mest onödiga bloggkommentar jag någonsin läst. Och då har jag ändå läst väldigt många. Grattis, Optikern.

2013-06-13 @ 20:34:14
Postat av: erichugo

Jag trillar fortfarande in på din blogg ibland, chefen! Du skriver jävla härligt verkligen. Har dock svårt att avgöra om jag blir mest sugen på att skaffa unge eller dejta vegas.. Coinflip.

Hoppas allt är härligt, och hoppas vi får till den där ölhivartvälingen på avenyn snart. Hälsa Norrlämdskan å släng ett grattis till optikern.

Salut!

2013-06-17 @ 21:52:57
Postat av: dybban

Kul att du fortfarande hittar hit ibland Hugo-kompis.

Flippa nu då så det händer nåt!! =)

Allt är härligt och vi får väl banne mig boka in en helg med bärs under sensommaren eller hösten. Polarna har ju barn att ta hand om så jag är säkert ledig. ;)

2013-06-19 @ 09:06:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0