Om horn i pannan

Jag saknar mitt jobb som journalist bortom pokerborden i bland. Här är en text som jag skrev för över 2,5 år sedan. En text om när jag fick en pratstund med Jimmie Åkesson. I dag känns den mer aktuell än någonsin. 
 
Jag sitter inknödd i en minibuss på torget i Eksjö tillsammans med Jimmie Åkesson, partiledare för Sverigedemokraterna. Ute faller regnet som spön och hans inbjudan till tak över huvudet var för svår att motstå. Känslan är dock lite bisarr där jag sitter tätt ihop med en av Sveriges mest omtalade politiker och hans två närmsta män. 

Jag sitter där för att göra en intervju om deras valturné inför EU-valet. De flesta vet att SD är ett rätt kontroversiellt parti. Vissa säger att de är främlingsfientliga, andra att de värnar om Sveriges bästa. Som journalist är min uppgift att vara neutral. Jag skulle ljuga om jag sa att det alltid är en lätt och självklar uppgift. Vi lider alla av att ha förutfattade meningar om andra. Det skulle vara smidigt om alla Sverigedemokrater var dryga och tröga. Men så är ju inte fallet. 

Jimmie Åkesson har inga horn i pannan. Han skämtar om att de tyvärr inte har någon kaffeautomat i den lilla bussen. Killen är smart, trevlig och vältalig.  Han rättar till sina glasögon, ler mot mig och pratar som om vi känt varandra i tio år. Det hela gör allt så mycket svårare. Man vill så gärna se saker i svart och vitt. Men det är inte alltid som det går. Sverigedemokraterna har inte fel i allt. Och Åkesson är för smart för att gå i några fällor. 
- Vi säger bara det som alla tycker, men ingen vågar stå för, säger han. 
Kanske det tänker jag. Det är lätt att dras med i snacket. 

Lite senare på storgatan i ett kallt och ruggigt Eksjö pratar jag med en annan Sverigedemokrat. Han berättar att SD på Höglandet går framåt. 
- Framför allt har många ungdomar blivit medlemmar, förklarar han stolt. 
Varför lockas så många unga av ert parti? frågar jag. 
Han svarar att ”Det kan ha att göra med att det finns många invandrare i skolan som har svårt att lära sig språket och kräver mycket resurser. Det går ut över utbildningen och drabbar de övriga eleverna.”

Svaret gör mig lite chockad. Det får mig på något sätt att vakna upp från Åkessons hypnos inne i värmen från minibussen. Kan det verkligen vara så att skolungdomar tröttnat på sina invandrande klasskamrater för att de har svårt att lära sig språket? För att de kostar för mycket? Jag har mycket svårt att tro det. För om det vore sant är allt det Sverige står för förlorat. Allas lika värde, allas lika rättigheter finns inte längre. För om vi kan tröttna på invandrarbarn som kostar för mycket för att de inte lär sig lika snabbt, då kan vi väl lika gärna tröttna på handikappade barn eller bokstavsbarn eller varför inte varje barn som inte har det lätt för sig i skolan? De kostar ju också tid och pengar. 

”Sverigedemokraterna säger bara det som alla tycker, men ingen vågar stå för.” Det är inte bara Åkesson själv som säger så. Jag hör det uttrycket varje dag. På jobbet, i skolan, bland vänner. Men är det sant? 

Saker är inte alltid svart och vitt. Det är inte Sverigedemokraterna heller. Hur gärna man än vill så har Jimmie Åkesson inga horn i pannan. Han kan till och med uppfattas som trevlig och sympatisk. Men om man går lite ut mot sidan och ställer sig där och lyssnar. Då finns det alltid någon som försäger sig till slut. ”De har tröttnat på invandrarna”. Eller var det de handikappade och boksstavsbarnen? Är det de alla tycker, men ingen vågar stå för? Att vi inte tror på ett Sverige där vissa får kosta lite mer för att de behöver det. Jag tror Sveriges unga är mer godhjärtade än så. Sverigedemokrater eller inte.
 
..............................
 
I dag behövde man inte ens gå lite åt sidan. Erik Almqvist var en av de personerna som satt i minibussen med mig och Åkesson. Expressens avslöjande visar att nedsättande tankar om andra människor finns mitt i partiets kärna. 
 
Inte heller Almqvist har horn. Men i den där filmen där han kallar tjejer för hora och, tre mot en, attackerar en försvarslös människa med okvädersord för att "det är roligt att jävlas" - då undrar man ju...
 
Vad är det vi har röstat in i Sveriges riksdag? 

Kommentarer
Postat av: Roffe

Glöm nu inte, Dybbenstein, att vid de olika pollarna i olika pokerforum, fick SD mellan 20-25% vid senaste valet. Att generalisera är enkelt.

Inget ont om din text. Jag håller med hela vägen.

Men med average-Joes sätt att se det, är det alltså runt 25% chans/risk att du själv är rasist också. Implicita odds gäller inte här.

Det finns andra riksdagsmän som uttrycker sig än värre, helt nyktra, men din kära journalistik vill inte berätta just de historierna.

Vilket spelar SD rätt i famnen.
Vi snackar om Sveriges tredje största parti här. Vad vi borde snacka om är hur fan de kunde bli det.

Den debatten kan aldrig föras utan att genomlysa Sveriges flyktingpolitik sedan decennier tillbaka.

Det finns liksom anledningar till att Svepof bara har 200 medlemmar också. Inget konstigt alls...

2012-11-14 @ 19:43:39
Postat av: Roffe

Glömde en grej...
Når blir det klassat som rasistiskt att kalla någon som inte är rasistisk för rasist?

2012-11-14 @ 19:46:40
Postat av: Biffen

Roffe vs dybbis 1-0

2012-11-15 @ 00:28:30
Postat av: dybban

Roffe: Angående det första resonemanget känner jag mig något akterseglad. Lite för att jag inte helt förstår vad du menar med de första meningarna. Och lite för att du självklart har rätt med de avslutande raderna.

Jag har helt enkelt för dålig kunskap om de senaste 50 årens integrationspolitik. Om misstagen.

Skulle vara intressant att läsa en riktigt bra bok om det.

Angående det sista är jag oftast noga med att inte kalla personer för rasister om de inte är uttalade sådana. Däremot har jag inga problem att kalla deras handlingar för rasistiska, utan att behöva må allt för dåligt över det.

2012-11-15 @ 02:04:08
Postat av: Roffe

Problemet som har uppstått, främst via pappersjournalistiken, är att ingen jävel vågar ha en åsikt om Sveriges generösa flyktingpolitik, för då blir man rassestämplad. Att Sverige inte lyckas integrera sina flyktingar talas det tyst om. Talar man högt är man rasse...

Södertäljes kommunchef förklarade inför USAs kongress, att hans egen lilla stad hade tagit emot fler flyktingar från Irak än USA och Kanada tillsammans. Han påpekade även att det inte var Södertälje som hade startat det kriget...

Vi måste faktiskt få ett perspektiv på hur många flyktingar ett litet land som Sverige kan ta emot, och en plan på hur dessa ska integreras.

Såna frågor har inte ett dugg med rasism att göra. Hur gärna ni "journalister" än vill hävda det.

SD är ett ruttet pajasgäng, men fråga er varför de är det tredje största partiet i Sverige idag. Det är inte SDs fel. Det är samtliga andra partiers fel och framförallt medias fel. Framförallt journalisternas fel som inte ser orsak och verkan, utan bygger en egen karriär på att vara så förbannat korrekt som möjligt.

Jag har varit med länge Dybban. Lika länge som din Farsa. Jag har bott både i norr och söder, men framförallt har jag följt journalistiken i Sverige, eftersom den bagen alltid har intresserat mig.

SD har mycket att tacka murvlarna för.
Folk är inte dumma i huvudet, som politiker och journalister tror. Folk ser igenom skiten tillslut.

Lincoln:
You can fool all of the people, some of the time.
You can fool some of the people all of the time, but you can't fool all of the people all of the time...

2012-11-15 @ 03:36:54
Postat av: Roffe

Varför skriver ni "journalister" inte om rasismen i bl.a. Södertälje? Där 20 000+ muslimska Irakier blir utsparkade av en halv miljon kristna Syrianer och Assyrier. Varför skriver ni inte om det? Där gangsters från "nätverket" har bestämt att det inte ska finnas några muslimer i Södertälje...
DEN rasismen vågar ni inte skriva om, för då blir ni rassar själva...

2012-11-15 @ 04:02:12
Postat av: Niclas

Fan Roffe du är famimej inte född i farstun mycket bra saker du skriver om , en sak som jag funderar på , för några helger sen var min grabb (22 bast) ute på krogen och när det var dax att knalla hem var det som alltid mycket folk utanför då kom en tjej fram och fråga om han kunde hjälpa till då några av dom som var utanför blev lite för närgångna och tyvärr var det inte så smart att hjälpa tjejen för han blev på hoppad av låt oss säga 15 st nysvenskar , nu gick det bra då pöjken är en stor bit och en sak han har lärts sig av sin far är att vad som än händer ramla ALDRIG i backen , men nu till mitt dilemma hur i hela friden ska jag få denna 22 åring förstå att det inte var 15 nysvenskar utan 15 idioter som hoppa på han ? det är fantamej inte helt enkelt .

2012-11-16 @ 10:37:50
Postat av: Roffe

Nåja, enskilda händelser SKA inte generaliseras, anser jag. Med den retorik som förs idag, gentemot SD, borde samtliga vänsterpartister klassas som alkisar som pinkar ner heltäckningsmattor på biografer och krogar. Samtliga Sossar vore då också ekonomiska brottslingar och chokladnarkomaner. Etc. etc.

Vi ser idag alla journalister, bloggare, twittrare och Facebookare unisont gå ut och proklamera hur fina människor de själva är. Det man inte reflekterar över är VARFÖR drevet går just nu. Filmen har varit känd och semioffentlig i ett par år, men man plockar fram den när SD har fått större stöd än media tillåter. Denna genomskinlighet har gemene man sett igenom för länge sedan.

Ståndpunkterna blir då(i mina ögon) kontraproduktiva. Hetsen ger SD bara mer stöd för partiet, vilket kommer att visa sig vid nästa val.

Orsak och verkan är dessvärre inget som lärs ut bland dagens journalister. Istället agerar man efter en specifik mall som borgar för deras egen anställning.

Minns Mona Sahlin. Tror ni på fullaste allvar att inget av hennes mygel var känt innan hon skulle bli partiledare? Allt ploppade upp just då?
Bullshit på riktigt.

Det var ett samarbete mellan media och "partivänner" till Mona som sänkte henne totalt. Med all rätt tycker jag, som ser Sahlin som den mest falska politikern i Sverige under min livstid.
Likförbannat är drevet detsamma.

Och varenda katolsk präst är pedofil...

Att som toppolitiker vägra att delta i debatter med Åkesson, eller att vägra att vistas i samma rum som densamme, visar bara att demokrati inte existerar i Sverige. Att idiotförklara en tiondel av befolkningen/väljarna anser journalisterna vara demokrati? Kom igen för fan.

Möt SD med riktiga argument istället för generaliserande och falsk populism.
Då kan kanske även journalisterna återfå sin trovärdighet.

2012-11-16 @ 15:49:22
Postat av: Levve

Tjena Roffe!
Jag tycker dock det är jävligt uppseendeväckande att Ekeroth och grabbarna knallar omkring på kungsgatan och kungsbron med järnrör och kallar brudar för horor, som vilken dårar som helst. Jag vill inte att såna lirare ska fatta beslut som rör mig.

Därmed inte sagt att alla nuvarande riksdagsledamöter oavsett parti är reko.
Klart det finns dårar i alla partier.

Att "journalistpacket" sedan är jävligt populistiskt och vill visa på sin egen förträfflighet är ju sedan gammalt.
Jag håller med dig om att övriga partiledare måste ta debatten med Åkesson och SD. Och kanske själva ställa sig frågan hur väl integrationen och flyktingpolitiken fungerar.

Vore trevligt om Reinfeldt och co synade sin egen politik, tog debatten med SD och försökte övertyga deras väljare att det finns bättre alternativ än SD.
Uppenbarligen tycker ju åtminstone 10% att flyktingpolitiken inte fungerar.

Att stänga ute SD och 10% av väljarna bidrar bara till martyrskap och ökar avståndet mellan SD:s väljare och övriga etablissemanget.

Att hävda att SD är främlingsfientliga och odemokratiska samtidigt som man ignorerar och inte behandlar dom på ett demokratiskt sätt är en fantastisk paradox.
Skål på dig!

2012-11-16 @ 16:33:20
Postat av: Roffe

Självklart är det åt helvete att Ekroth och hans fåntrattar gör bort sig. De får ju sitt straff också. Jag säger inget om det. SD/Åkesson agerar ju som han ska efter detta, till skillnad från många andra partitoppar genom åren.

Det är inte denna enskilda händelse jag försvarar. Jag försvarar heller inte SD. De ligger ideologiskt långt ifrån mig själv. Det jag äcklas av är medias taktik i en viss situation/viss tid...

Det är murvlarna jag vill åt. Ingen annan.
Varför generaliseras inte hela partier på samma sätt, när det ex.vis handlar om Schyman, Anna Sjödin, Per Bill, Jan-Emanuel m.fl.m.fl.

Ditt sista stycke är talande för hela debatten Levve. Skål själv!

2012-11-16 @ 17:10:58
Postat av: Roffe

Jag fortsätter att raljera...
Den enda gång, på senare år, som media reagerat på förföljelse av folkslag(då inte renrasiga svenskar varit inblandade) är när judarna i Malmö blivit angripna av muslimer.
När det gäller judar, heter det inte rasism, utan antisemitism. Steget värre i medias ögon.

Varför är det just judarnas situation som belyses?
Fundera på det, samtidigt som ni funderar på vilka som styr media.

När Syrianerna angriper muslimer, heter det "religiösa motsättningar".
När vanliga svenskar har synpunkter på flyktingpolitiken, heter det "rasism".

Det här är medias sätt att se på saken.

Vad skiljer en kristen Syrian, från en kristen Svensk i medias ögon?

Jo, att rasister bara kan vara vita. Inte bruna, gula eller gröna, utan vita. Allt annat är bara kulturella eller religiösa motsättningar.

Hur jävla solklart som helst...

2012-11-16 @ 20:05:38
Postat av: Roffe

Jag utvecklar vidare...

Jag ser inte på människor som olika raser. Vi är av samma art, med ytterst få skillnader rent anatomiskt.

En afrikansk elefant är fortfarande en elefant, även om den har större öron än en indisk elefant.

Jag anser dock att jag ska kunna få diskutera olika företeelser som försiggår inom min egen art-människan, utan att behöva placeras i ett fack som någon annan bestämt.

De som högljutt gapar om rasism i tid och otid, är väl i så fall de största rasisterna. De som anser att det finns olika raser av arten människa.
Så vem är rasist och vem är det inte?

Jag går fri. Den saken är stenklar.

2012-11-16 @ 21:30:25
Postat av: Levve

Börjar nästan bli lite Fredags-sentimental nu.

Imagine there's no countries
It isn't hard to do
Nothing to kill or die for
And no religion too...

Jag antar att judar ses som mer integrerade, är betydligt mer etablerade och tillhör "oss".
Muslimer är fortfarande "främlingar" med konstiga seder och bruk.

Lite som att klassens nya elev spöar någon på rasten, vilket får större rubriker och fler höjda ögonbryn än motsatt läge, att han får stryk av skolgårdens bully.
Det som anses "nytt" granskas med mer misstänksamma ögon antar jag.

Nu går jag ål in på drickat här!

2012-11-16 @ 21:48:23
Postat av: Roffe

Tjohooo...Dybbans blogg har blivit nya Pokerfiskar. Sånt gillar vi.

2012-11-16 @ 22:53:46
Postat av: Kragsta

Hört på stan: Vet ni hur man säljer älgskit till Dan Glimne?
-Ööh, nääej.
- Man torkar lorten och gör tärningar av den...

2012-11-17 @ 11:03:48
Postat av: Roffe

Hört av ett par tjommar på CC:
- Vad ska jag göra med all öronvax jag sparat på sen sjuttiotalet?
- Gör tärningar av skiten och sälj till Glimne.

2012-11-17 @ 15:25:09
Postat av: Niclas

Fan Roffe du är briljant !!

2012-11-17 @ 23:46:07
Postat av: Roffe

Niclas, din gamla bockbrännare...Du gör ett kardinalfel med din senaste kommentar.
Först ska du be "etablissemanget" inom svensk poker om ursäkt, för att du råkade tycka att Lappen kanske hade en viss poäng ändå, och sedan ska du på något sätt förklara att den där Lappjäveln nog i grund och botten är en komplett idiot i alla avseenden.

Så går det till i pokerbloggar.
Bara att läsa min polare Mattias Anderssons utsvävningar inom området...

2012-11-18 @ 19:06:18
Postat av: Niclas

Sant ber om ursäkt ska inte upprepas , men det skiter jag i föresten du ÄR briljant :)

2012-11-18 @ 20:08:49
Postat av: Roffe

Då så. Din ståndpunkt är noterad. Du kommer hädanefter inte att vara trovärdig i några som helst sammanhang. Hela din uppenbarelse kommer att jagas, både över nätet, hemma och på arbetsplatsen. Du blir tvungen att sova med vapen i sovrummet och du kommer att oroa dig varje dag att något psyko ska sätta eld på din bostad.

Dina datorer kommer att hackas i småbitar och du kommer att kallas för kåkfarare, skattesmitare och nazist.
Vissa idioter kommer att skriva inlägg i ditt namn och skapa twitterkonton och mailkonton i ditt namn också.

Du kommer att bli misstänkliggjord i precis alla sammanhang som du väljer att figurera i. Du blir paria på pokerklubbar där moderatorer från Pokerforum.nu brukar spela. Du är körd på Krukan, Oden och varenda ställe där Lina brukar vifta med pattarna.

Du har helt enkelt gjort bort dig Niclas.

Jag tackar dig ändå och hoppas att din identitet inte fångas upp av samma mörkermän som jävlas med mig just nu. Om det ändå blir så, så står alla mina resurser även till ditt förfogande.

Folk som inte ber om ursäkt för sina åsikter, växer inte på trän. Pokersveriges äppelträd är tyvärr ganska tomt på frukt...

2012-11-18 @ 22:19:33
Postat av: Niclas

Haha bara det lilla ? kan jag ta 7 dagar i veckan bara om din penna och verbala förmåga inte tystnar :)Föresten är jag Bajare och det mesta av det du nämner är standard....

2012-11-19 @ 08:24:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0