Motherlover

Vi brukar säga att hon har levt större delen av sitt liv som ensamstående fembarnsmor. Ett tufft liv.

Och vi barn har inte gjort mycket för att lätta upp det. Jädrar vad vi har stökat. Bortskämd har jag varit. Och är. Inte när det gäller materiella ting utan när det gäller allt annat. Som att städa undan efter sig.

Jag ser aldrig dammråttorna i hörnen. Jag fattar aldrig att det behöver dammsugas. Eller att disken inte diskar sig själv.

- Vadå? Ska jag?

Morsan har aldrig brytt sig om att göra karriär. Vi har varit hennes karriär. Hon har offrat det mesta på oss. Och det lustiga är att jag tror hon är rätt nöjd med det valet. Hon har aldrig brytt sig om pengar, titlar eller något slags erkännande från omgivningen. Om familjen har haft det bra, har hon haft det bra.

Eller som jag läste på en skylt. "If mum ain't happy. Ain't nobody happy." Allt går in i varandra på något sätt.

I dag har hon det betydligt skönare. Bara lillebror bor hemma. Och farsan fyller ju 50 i år så vi har slutat räkna med honom bland barnen. Jag har bara tre syskon...

Jag hoppas du sitter med en kaffekopp på en solstol ute på altanen och kollar ut över ett spegelblankt Hunsnäsen i dag. Jag hoppas du hör fågelkvittret och känner en svag doft av härlig nyskiten koskit från grannens hage. Sen hoppas jag att du känner frid i ditt sinne. Och tänker att "det blev ju bra det här till slut".

För det är du värd, mamma.
..........................................................................................................................................

I dag är det morsdag. För att vi inte ska bli allt för sentimentala skickar jag med denna låt från en humorgrupp som jag blev påprackad för någon vecka sen. Humor på gränsen. Men det gillar jag.



Kommentarer
Postat av: Roffe

Mamsegull är värd alla hyllningar året runt. Inte bara på mors dag.

Du och de dina är lyckligt lottade i livets pokerspel. Glöm aldrig det.

2012-05-27 @ 16:26:32
Postat av: dybban

Så sant Roffe. Tur att det finns dem som har koll på +EV i livets stora spel också...

2012-05-27 @ 18:46:21
Postat av: Mamma

Tack Simon! Jag har allt hunnit sitta en stund med kaffekoppen och tittat ut över sjön, och nog tyckte jag att det kom en doft av koskit också. Det är så sant som det är sagt, jag har gjort den bästa karriär jag kan tänka mig, mina fyra (ibland fem) barn, är det bästa som hänt mig, och jag skulle inte vilja byta det mot någon annan karriär i värden. Och det finns inget annat som gör mig så glad som när jag vet att ni har det bra allihop. Haha...det var en rolig video.Kram kära son och krama din kära Annelie med från mig.

2012-05-27 @ 21:59:58
Postat av: Roffe

Fan också, nu börjar jag nästan att gråta...berätta inte det för någon!

Jag skickar en virtuell kram till samtliga inblandade.

Gratulerar även mamma på mors dag och hyllar henne för "a job well done".

2012-05-27 @ 23:56:23
Postat av: Mamma

Tack Roffe:-)

2012-05-28 @ 08:47:07
Postat av: dybban

Åh, vilket moment! Morsan & Roffe. Ni är härliga.



Kram!

2012-05-29 @ 12:20:20
Postat av: Roffe

Jag adopterar härmed Mamma.

Det enda jag kräver är en varm tanke ibland.

2012-05-29 @ 22:07:03
Postat av: Mamma

Åh, betyder det att jag nu får en pappa?

Varma tankar kan kan jag lova.

2012-05-30 @ 20:16:19
Postat av: Mamma

Åh, betyder det att jag nu fått en pappa?

Varma tankar kan jag lova.

2012-05-30 @ 22:15:12
Postat av: Mamma

Åh, betyder det att jag nu fått en pappa?

Varma tankar kan jag lova.

2012-05-30 @ 22:19:48
Postat av: Roffe

Faan Morsan, har du hakat upp dig? /Pappa

2012-05-30 @ 22:27:55
Postat av: Mamma

Nejdå! Blev bara så glad när jag fick en pappa,så att jag inte kunde få stopp på mig själv!:-)

2012-05-31 @ 14:29:02
Postat av: Andreas Bergman

Lol de Luxe - som en Norenpjäs fast tvärtom. ;-)

2012-06-05 @ 05:41:15
URL: http://www.bluesbreaker.se
Postat av: Mamma

Superbra alltså? Vilka naturbegåvningar vi är...jag och farsan...:-)

2012-06-06 @ 10:14:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0