Poker & Religion

Religionen har alltid varit en del av mitt liv. Vare sig jag velat det eller ej. När jag som 9-åring blev påtvingad de stickiga finbyxorna för att på söndagsmorgonen gå till kyrkan jublade jag väl inte direkt. Det fanns en del saker jag hellre hade ägnat mig åt. Som att spela fotboll och leka med lego.

Hade jag fått välja själv som barn så hade jag knappast valt kyrkansbarntimma före Nintendo 8-bitars. Å andra sidan hade jag inte heller valt att äta något annat än godis till lunch. Det går inte komma i från att barn färgas av sina föräldrars åsikter och leverna vad det än handlar om. Vare sig det är politik, spel, religion eller kostlära. Det behöver väl dock inte vara något dåligt? Tvärtom är det väl just föräldrars uppgift att uppfostra sina barn efter vad de tror är rätt och riktigt?  

Jag kan nämligen bli rätt trött på herrarna Jadbäck och Rosjon när de tror sig veta att religion enbart är skadligt och borde förbjudas. Eller att religiösa människor är idioter som lika gärna kunde tro på tomten eller ett spaghettimonster. Den inställningen ger sken av ett frånovanperspektiv där man ser ner på liv som man faktiskt inte vet något om. I min värld är det ett trångsynt och osympatiskt ställningstagande.

Jag ger blanka den i om Gud finns eller ej. Folk får tro på vad de vill, om de mår bra av det. Liksom de får leva hur de vill inom rimliga gränser.

Det finns många idioter i världen. En del av dem är religiösa. En del inte. Det är inte religionen i sig som startar krig och bedrövelse. Det är de radikala krafter som inte klarar av att tolka den med en sund människosyn. Som Rosjon själv skrev "galna fanatiker är alltid farliga, oavsett vilket område de verkar inom.". Precis. Skulle religionen förbjudas skulle människorna definitivt hitta andra svepskäl att kriga om. Var så säkra. Religionskrig handlar nästan aldrig om religion. De handlar om makt och rikedom. Om ära och girighet.  

Man är inte en idiot om man tror på Gud, men man kan tro på Gud och vara en idiot.

Här är ett fint exempel på det.


F.d ärkebiskopen KG Hammar levlar chefredaktörskan Sandlund på alla plan som finns.

Visst, jag blev medtvingad till kyrkan som liten. Men det berodde nog lika mycket på att jag inte skulle behöva vara ensam hemma. Det ska väl inga småbarn vara? Jag har dock aldrig blivit påtvingad någon tro eller politisk åskådning. Jag har aldrig blivit hjärntvättad som Jadbäck tycks tro att alla blir i kyrkan. Däremot har jag fått lära mig en hel del om rätt och fel. Om mänskliga värden. Om att förlåta. Om att våga gå sin egen väg vad än andra säger.

Och av det jag lärde mig blev jag inte pastor, inte fanatiker eller tungotalare. Jag blev inte ens kyrkobesökare. Utan pokerspelare. Jag gick min egen väg, precis som jag lärde mig.

Pokerspelare och religiösa har mycket gemensamt. Det finns en del rötägg inom pokerbranschen precis som inom alla branscher. Men i själva verket är den stora majoriteten av alla pokerspelare fina människor. Ändå har de som inte vet något om oss förutfattade meningar om vad vi håller på med, och hänvisar ofta till just dessa rötägg. En del tycker till och med att vi borde förbjudas. Att det vi sysslar med är skadligt. Och visst, en del fastnar i pokerspelet på ett sätt som inte alls är bra. Det kan sluta i beroende, kriminalitet, självmord. Men är det pokerns fel? 


Kommentarer
Postat av: Andreas Bergman

Kunde man inte pröva med att din farsa kör en Gudstjänst på CC innan söndagsturren kör igång? Viss sakral miljö går att finna i pokerrummet.



Tror det skulle verka rogivande och slå an en skön ton.

2012-01-25 @ 19:57:24
Postat av: dybban

Haha! Vettefarao Bergman. Men visst, en gudstjänst med pokertema skulle faktiskt vara intressant.

2012-01-25 @ 21:35:02
Postat av: MrMadoff

Guds vägar äro lika outgrundliga som fjärde och femte gatan..

2012-01-25 @ 22:39:34
Postat av: Fors

Har en liknande bakgrund vad gäller kyrkan och tycker det du skriver är mycket bra. Man är generellt alldeles för snabb med att döma folk som är religiösa.

2012-01-26 @ 08:55:07
Postat av: Roffe

Oftast handlar det nog om en egotrippad intolerans mot inriktningar som bryter mot ens egen snäva världsbild. I pokervärlden är egotrippen så monumental att den av egen kraft blir närmast parodisk. Det kvittar nästan vilket ämne som diskuteras.

2012-01-26 @ 12:09:08
Postat av: Andreas Bergman

Det tror jag med, dybban.



MrMadoff - lol



Roffe - amen de Luxe!

2012-01-26 @ 13:16:28
Postat av: Fassan

Du har en hel del poänger, helt klart.



Men samtidigt kan jag konstatera att det aldrig funnits någon som sagt till dig att inte leka med lego på en söndag. Eller att låta bli fotbollen. Ja, om du inte menade att du tänkte spela fotboll i kyrkan, mellan 11 och 12 på söndagförmiddagen. Där hade jag helt klart satt stopp...

2012-01-26 @ 14:32:13
Postat av: Roffe

Ha ha, jag tror det behövs mer fotboll i kyrkan, samt obegränsade mängder nattvard utan bröd i halvtid.

Skämt åsido ser jag inget fel i att ägna sig åt något som får en själv att må bra, utan att man skadar andra eller försöker pådyvla andra sin egen trosinriktning. Diskutera den kan man naturligtvis göra.



Faktum är att den mest balanserade, harmoniska, vänliga och därtill glada människa jag någonsin träffat, är Baptistpastor till yrket.



Sånt kan få även en jävel som jag själv att fundera över mina egna, inte alltid så genomtänkta, vägval på livets nät av autostrador och kostigar.

2012-01-26 @ 15:18:10
Postat av: dybban

Fassan: Hehe. Har aldrig hävdat att du sagt att jag inte fått göra något på söndagarna. Förutom att jag, som sagt, inte kunde spela fotboll just under gudstjänsterna. Å andra sidan minns jag att jag ständigt krossade dig ï pingis efter gudstjänserna vid kyrkans pingisbord. =)

2012-01-26 @ 16:01:43
Postat av: dybban

Vad tror du om Bergmans förslag om pokergudstjänst förresten Fassan? =)

2012-01-26 @ 16:02:37
Postat av: dybban

Roffe: Kul att höra om babtistpastorn. Det är precis det här jag menar. Satt nyligen i en diskussion på FB där en ateist hävdade att det var deras skydlig att upplysa folk om saker som kan ge bättre harmoni i deras liv (det vill säga att religion är skit, och ja det var en Jadbäck-tråd). Vad vet de om vad som gör andra harmoniska?



Gillar inte när folk skriver andra på näsan och berättar vad som är sant och riktigt. Var och en måste finna sin egen lyckas. Babtistpastorn tycks vara ett utmärkt exemepel på det.

2012-01-26 @ 16:07:46
Postat av: Calle

Godkväll dybban,

Vill först säga att jag uppskattar din blogg och har läst här väldigt länge nu. Grymt skön läsning. Känns nästan som att man känner dig utan att du vet vem man är =P



Jag är som du uppvuxen i kristen familj, spelar inte lika mycket poker men det har blivit en hel del, och är idag troende. Håller med dig om att Jadbäck och Rosjon drar förhastade slutsatser om religion, när det som det verkar att de inte varit i kyrkan särskilt mycket (eller inget alls).



En pokergudstjänst skulle inte vara fel =)



Keep up the good work!

Hör av dig om du har vägarna förbi Stockholm så man får bjuda på en lunch och lite surr!



Ha de! , Calle



2012-01-26 @ 20:26:23
Postat av: Sanngetal

Jens som alltid ska försvara att som liberal ska man få spela poker vart man vill och befattar man sig med Svenska Spel har man dubbelmoral vare sig man stöder monopolet eller inte.



Men när det gäller religion får man inte tro på Gud för det är inte logiskt att göra det.

Dubbelmoral och folks rätt att få bestämma över sina egna liv gäller tydligen inte religion i hans värld.

2012-01-26 @ 20:42:37
Postat av: Roffe

Det mest trångsynta som vissa herrar ägnar sig åt, är att kollektivt skuldbelägga alla troende för skit som andra utövare av deras religion ställt till med.

Med den logiken ska man döma ut en kriminell missbrukare som funnit frälsning och fått ett annat, bättre liv. Han ska veta att han i sitt nya liv symboliserar ren ondska.



Likväl ska man då alltså idiotförklara fängelsepräster, missionsarbetare, frälsningsarme'n och samtliga trosinriktningar som hjälper hur många utsatta människor som helst. Men det är väl av ren ondska och girighet de gör detta enligt samma logik.



Sålunda är även herrarna och damerna som arbetar inom pokerindustrin, personligen ansvariga för alla mord, självmord och social misär som deras egen "religion" varit skuld till.

2012-01-26 @ 21:04:20
Postat av: Roffe

Hade förresten en debatt med en gammal polare på FB för någon vecka sedan. Han citerade enbart artiklar plockade från "Politiskt Inkorrekt/Avpixlat" och använde deras retorik med att dra likhetstecken mellan alla muslimer och självmordsbombare. Vidare kastade alla muslimer ut sina döttrar från balkongen och byggde moskeer i varje gathörn för hans skattepengar...



En sån retorik är ganska enkel att slå hål på, men han vägrar att se den sidan av saken, utan stryker mig från vänlistan och kallar mig "Halalhippie".



Ha ha, såna vänner är jag gärna utan. Speciellt när de påminner så mycket om andra "vänner"...

2012-01-26 @ 21:30:08
Postat av: Fassan

Simon - Det gick väl en tre fyra år innan du vann ditt första set, men mycket bordtennis blev det.



Pokergudstjänst låter spännande.



Roffe- du verkar vara en skön lirare. Under den kaxiga ytan finns en massa lysande tankar och värderingar.

2012-01-27 @ 08:59:13
Postat av: Pokerstar

Fassan:

Fast det visste Gud o jag redan innan om Lappen...

2012-01-27 @ 11:44:27
Postat av: Roffe

Fassan. Vi är väl ungefär jämnåriga du och jag, har jag förstått. Vi skulle säkert kunna ha en helt fantastisk diskussionsafton någon gång, ifall sonen och den helige ande tillåter.

Sonen(den jag känner)har du lyckats bra med.

Att du är kass på pingis kan jag leva med.

2012-01-27 @ 15:00:41
Postat av: byling

Kommenterade denna bloggen på Svenska spelare,men där e de ju fan ingen som svarar ,så jag lägger in den här med .



" Religion,ja du Simon. Ett ämne som det aldrig går att nå konsensus inom. Religion har till största delen historiskt använts för att trycka tillbaka människor. Det har användts uppifrån och ner om man säger så. Undantag finnes,men det är ju undantag,historiskt sett och sett ur ett brett perspektiv har religion gjort mer skada än nytta,imo.



Att enskilda personer känner stöd från en gud är självklart,om dom tror och om dom inte vill vara säkra. Men den s.k gudomliga godheten har egentligen inget med någon gud att göra,inte ens med religion egentligen,utan med en människas inre kompass,ens egna moral.



Bibeln avfärdar jag direkt,då måste jag ju även avfärda de bibeltrogna,i konsekvensens namn.



Men,och ett stort men, det är var o ens personliga förhållande,och ska aldrig styra samhällen .



Sedan finns det ju olika religioner,vars tolkare tolkar sina skrifter lite hur som helst för att det ska passa deras egna agendor,inte sällan i direkt motsats till det gudomligt goda.



I min värld är det bättre att tro på mänskligheten än det gudomliga.



Lite av att religionen är ett opium för folket.



Men jag har religiösa förebilder med,tro inget annat,Romero är en av mina absolut största föredömen.



Så frågan om religion är oerhört komplex,men ska behandlas med respekt,från alla parter."

2012-01-29 @ 11:01:00
Postat av: byling

http://en.wikipedia.org/wiki/%C3%93scar_Romero

2012-01-29 @ 11:12:24
Postat av: byling

funkade visst inte,googla romero annars.



http://en.wikipedia.org/wiki/%C3%93scar_Romero

Postat av: byling

Tog du bort mina inlägg?

2012-01-29 @ 11:45:44
Postat av: Roffe

Nåja Byling...utan att raljera kan man nog påstå att även kommunismen gjort mer skada än nytta, för att inte tala om nazismen.



Att se på allt globalt och historiskt gör att de positiva delarna i vilken ism som helst försvinner.

Sett genom historien och i ett globalt prspektiv är faktiskt Örgyte ett förbannat dåligt fotbollslag...

2012-01-29 @ 20:49:08
Postat av: byling

Rätt Roffe.

När det gäller kommunismen har de gamla överbyggnaderna och de gamla institutionerna aldrig raserats,det har väl gjorts kosmetiska ändringar men förtrycket har bara bytt ägare (en svepande generalisering här,har bråttom)

Nazismen har aldrig förespråkat godhet.



Vad jag menar mest är att folk lägger sitt öde i guds hand,jag vill lägga inte bara mitt öde,utan människans öden i verkliga händer,rättvisa händer. Jag återkommer,måste åka till sjuklingar o vara behjälplig,ha de gött!

2012-01-30 @ 11:30:51
Postat av: Roffe

Mmmm, men alla människors(och allt levandes)enda slutgiltiga öde är ju att dö.

Den som i sin tro känner harmoni och frid inför att möta döden, en tro att "livet" aldrig tar slut, måste ju på något sätt känna en större balans mellan liv och död än vi vanliga ateister. Vi som tror att allt blir svart och allt har varit meningslöst.



För så är det ju. Fullständigt meningslöst att leva, eftersom allt bara går ut på att dö. Eller?

2012-02-01 @ 18:05:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0