Om att ha en lillasyster...

Jag brukade reta henne för att hon hade potatisnäsa. Sanningen att säga visste jag att vi hade identiska näsor, men det var inte förrän många år senare som någon påtalade det för henne. Då föll en sten från hennes hjärta. I dag kan min lillasyster vara stolt över sin näsa. Det borde alla vara. Jag var nog ingen vidare snäll storebror.

 

Som liten såg hon ut som Ronja Rövardotter, hade ett finurligt leende och kunde hjärtligt krama om en främling. Prata var hennes favoritgren. Ofta hittade hon på egna historier.

- En gång när jag gick i skogen. Då kom det en gubbe. Och så bet han mig i rumpan...

Vissa fantasier var förstås lite läskigare än andra att höra. Farmor höll på att sätta kanelbullen i halsen när syster berättade om gubben som bet henne i rumpan. Vi drog alla en lättad suck när vi förstod att det inte fanns någon pedofil i skogarna. Sara spelade oss ett bara ett spratt.

 

Hon var 5-åringen som tyckte synd om sin storasyster när denne hade ätit upp sitt lördagsgodis. Och bjöd, fast hon aldrig blev bjuden tillbaka. Hon var tjejen som försökte vara långsint och arg när hon tyckte att hon var orättvist behandlad. Men som bara klarade någon timma innan hon gav upp och blev glad igen.

 

I dag är det Sara som alltid ringer och berättar vem i familjen som fyller år nästa vecka. Frågar om jag har köpt någon present? Bryr sig om. Jag känner lite vemod ibland. Som storebror borde jag ta mer ansvar för sånt. Om 30 år borde jag hålla i släktens trådar och träffar. Men jag vet att det inte kommer att bli så. Det kommer Sara att göra. Hon är bäst på det.

 

I går fyllde min lillasyster 25 år. Hon har blivit en vuxen, intelligent, omtänksam kvinna, som kan göra precis vad hon vill med livet. Snart är hon färdigutbildad jurist och behöver sällan min hjälp. Ändå kommer jag aldrig vilja sluta beskydda henne.

 

I går, samma onsdag, skulle en annan lillasyster också ha fyllt 25 år. I september blev hon anställd på häktet i Flemingsberg. I måndags beslöt sig den intagna Erik Ljungström för att avsluta hennes liv genom en bestialisk misshandel. Han anföll henne bakifrån med besinningslöst våld. Lillasyster hade inte en chans. Kriminalvårdens höjdare har därefter tävlat i att ljuga om att den 159 centimeter långa vårdaren inte vaktade dåren ensam, att allt var i sin ordning, att de inte vet vad som hände.

 

Jag tänker på henne storebror. Han som aldrig ville sluta skydda sin lillasyster, men fick så lite hjälp. Hans lillasyster fick aldrig fylla 25 år i går. Min fick. I kväll ska vi hylla henne med tårta och presenter. Livet är orättvist. Men vi firar det ändå.

 

Och jag ska aldrig mer retas och vara en snäll storebror så länge jag lever. Amen.

 

Grattis lillasyster.


Kommentarer
Postat av: Masken

Shit hur kan hon va så söt o du se ut som du gör?

2011-10-06 @ 19:37:53
Postat av: Minna

Fint! Och grattis Sara :)

2011-10-06 @ 19:40:29
Postat av: Erica

Fint om en fin.

2011-10-06 @ 20:58:17
Postat av: J-O

Gratta henne min vän, njut av att vara hennes storebror

2011-10-07 @ 01:15:42
Postat av: Sara

Så fint söte bror! <3

2011-10-07 @ 09:41:42
Postat av: Andreas Bergman

Fantastiskt bra skrivet - ur alla aspekter. Du är verkligen bra på att få fram flera dimensioner.



Som tidigare konstaterat, det är väldigt märkligt att du jobbar för Smålandsposten istället för Aftonbladet eller de som ännu mera skulle behöva dig - GP. Men vad vet jag det kanske är mer givande att jobba på en mindre tidning.



2011-10-07 @ 12:22:01
Postat av: Lena Fredriksson

Fint skrivet! Skulle vilja ha dig som storebror:)

2011-10-07 @ 23:36:49
Postat av: hannanas

jättefint.

2011-10-08 @ 10:23:06
Postat av: Roffe

Potatisnäsan är skitsnygg. Mer än man kan säga om dig...

2011-10-08 @ 15:20:52
Postat av: Kevin

Jättebra text, jag tänkte ungefär samma saker om mina morföräldrar när A*** A****, 23 år gammal, beslöt att lika bestialiskt avsluta 78-åriga Ingers liv och grovt misshandla 71-åriga Sven för en parkeringsplats i Landskrona förra våren. Ett dåd han fick ofantliga 1 år och 10 månaders fängelse för i hovrätten, även om han av någon outgrundlig anledning inte ännu har blivit uthängd med namn och bild trots att han är dömd i två instanser redan.

Hemsk värld vi lever i.

2011-10-08 @ 22:49:46
Postat av: Kevin

Förlåt, han fick 1 år och 10 månader i tingsrätten, hovrätten höjde till närmast omänskliga 2 år.

2011-10-08 @ 22:54:17
Postat av: LappRoffe

Kevin. Oavsett vad man tycker om just den domen, så hör inte den diskussionen hemma i Dybbans blogg.

Var vänlig och respektera det.

Jag förstår vad du menar, men du är ute i fel forum.

No offence/Roffe

2011-10-09 @ 01:10:53
Postat av: Kevin

Ville väl mer påpeka det lustiga i att Erik Ljungström, inte ännu dömd, uthängs med namn och bild följande dag, samtidigt som andra inte blir uthängda ens efter flera fällande domar. Även dybban verkar av nån anledning tycka att hans namn är relevant att nämna. För att visa att ingen dubbelmoral finns kan ju t.ex. dybban googla "parkeringsmordet Landskrona" och skriva ut namnet på den dömde gärningsmannen här.



http://www.youtube.com/watch?v=IPhe3IWe6r4



Och nej, Mats Alm är inget bra exempel, den dåren bäddade sin egen säng.



2011-10-09 @ 09:29:54
Postat av: Sanngetal

Kevin vad har Simon för ansvar att skriva ut namn på andra brottslingar? Bara för att han tog upp det här fallet i sin privata blogg som vanligtvis inte handlar om brott i huvudtaget.

En text om framför allt om hans syster och vad hon betyder för honom.

Att det har begåtts andra mord och vad media väljer när det gäller att publicera namn och bild är det inte Simon som bestämmer.



Din åsikt att man skulle ha dubbelmoral bara för att man inte namnger flera fall i ett blogginlägget som Simon skrivit är milt sagt löjligt. Att man alltid i alla bloggar ska nämna alla möjliga paralleller till liknade händelser om det man just då berör annars har man bristande moral.



Vad är det för poäng med inlägg som skulle bli hur långa som helst och där man alltid skulle kunna hitta att du missade den jämförelsen din dubbelmoralist.



Erik Ljungström har redan nämns med namn och bild i det flesta stora tidningar och TV. Att Simon också gör det är väll ändå rätt ointressant i den text han skrev. Det var inte det som var syftet att hänga ut någon.



Att han inte är dömd än likväl är det nog den lättaste mordutredning polisen haft på årtionden när två personer befinner sig inlåsta på ett fängelse och en av dem blir misshandlad till döds. Att finna den skyldige klara till och med svensk polis av.

2011-10-09 @ 17:44:50
Postat av: Roffe

Mats Alm är frikänd, vilket Ljungström aldrig kommer att bli.

Jag håller med dig i sak, men jag anser inte att det här är rätt ställe att föra debatten på.

Det är det jag menar.

2011-10-09 @ 17:45:30
Postat av: Roffe

Postade ganska samtidigt där Sanngetal. Din kommentar var bättre än min.

2011-10-09 @ 17:47:20
Postat av: Sanngetal

Håller med Roffe att det här debatten om pressetik och vad media väljer att publicera känns rätt malplacerade efter Simons text.



Nu när det ändå är startad vill jag bara tillägga om han som misshandlade Inger till döds.

När det gäller att namn och blid inte vart publicerat på gärningsmannen i dom stora medierna i Sverige beror bara på hans låga ålder.

2011-10-09 @ 21:11:08
Postat av: Kevin

Ragnar Nilsson hängdes ut av "dom stora medierna i Sverige" genast, före rättegång och dom, och han var nästan två år yngre vid brottstillfället, så det var en ovanligt dålig undanflykt.

2011-10-09 @ 21:39:32
Postat av: Roffe

Jag tror jag förstår vad du fiskar efter Kevin. Det handlar om etnicitet, eller hur?

Då är du ännu mer fel ute vad gäller forum. Den debatten kommer inte att föras här och bör inte föras här heller.



Den matchen kan du gå på Flashback, om du inte redan gjort det.

2011-10-09 @ 22:10:30
Postat av: Sofie på Blogvertiser

Hej!



Vi på Blogvertiser vill inbjuda dig till vårat nätverk av bloggar där du har möjlighet att tjäna pengar genom att skriva recensioner och omdömen åt våra annonsörer.



Efter att ha besökt din blogg tycker vi att den har ett bra upplägg och innehåll som våra annonsörer troligtvis skulle uppskatta.



Blogvertiser har i dagsläget väldigt många bloggar och annonsörer men vi är alltid i jakt på nya kvalitetsbloggar som vi kan hjälpa tjäna pengar genom vårt nätverk.



Vanligtvis så betalar en blogg post allt mellan 50-1000 kr beroende på bloggens trafik och kvalité. Annonsören bestämmer om ett ämne som du ska skriva om men det är helt upp till dig och bestämma vad du skriver och känner du att informationen inte är intressant för din blogg så kan du neka uppdraget utan några som helst problem.



Om detta låter intressant så får du gärna gå in på vår hemsida (http://www.blogvertiser.se/faq.php) och läsa lite mer om oss.



Fakta:



Du kan tjäna pengar!

Du bestämmer om du vill blogga om uppdraget.

Uppdragen kan ta allt mellan 5-30 minuter och skriva



Med vänlig hälsning

Sofie Hansson

www.blogvertiser.se

2011-10-12 @ 15:05:00
URL: http://www.blogvertiser.se
Postat av: Kevin

Dybban är redan så rik och känd att han inte bryr sig.

Kolla in http://lapproffe.blogg.se/ istället.

2011-10-12 @ 20:36:12
Postat av: dybban

Tack för alla kommentarer.



Lite kul att det dessutom bildar lite debatt. En debatt som jag inte såg komma. Och inte heller tänker elda på här. Jag valde att skriva ut namnet då det blir mer effektfull i en sån här text. Namnet har redan skrivits ut i alla stora medier, och det råder inga tvivel om att han är skyldig. Detta är dock inte en text om en våldsmakare utan en hyllning till min syster och en inblick i hur orättvist livet kan vara.



Därför har jag ingen anledning att skriva om andra våldsmakare heller. Utländska namn eller ej...

2011-10-13 @ 00:10:56
Postat av: C

Skulle gärna köra lite Hu mot din syrra!

2011-10-18 @ 20:13:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0