Allt går - med ilska och alkohol

Det finns vissa sinnesstämningar som gör att man klarar av mer än man tror, och borde. I helgen blandade jag två stycken och förvandlades till stålmannen. I alla fall nästan.
.
Valborgsmässoafton spenderades med en grill ute hos morsan och farsan vid deras mysiga strandtomt. Sällskapet var fulländat bestående av hela syskonskaran med respektive, bebisar, Annelie, mormor, samt Optikern och hans fräschare hälft.
.
Optikern eldade upp en oxfilé till perfektion och Annelie fick för första gången i livet smaka delikatessen grillad halloumi. Tydligen äter man inte sånt i Norrland. Det rann ner ett par kalla, och varma, innanför västen och snart satt vi alla och sjöng allsång. Mitt i en ton som kunde få Simon Cowell att gråta av irritation, avbröt Optikern mig.
- Ska vi inte dra i gång ett parti?
Jag är aldrig svår att övertala. Så poker blev det. Optikern spelade som en sjörövare och jag slog mina kombattanter bestående av farsan, lillen, Annelie och glasögonormen utan att behöva förta mig nämnvärt.
Tiden har en tendens att ticka på när man har roligt. Plötsligt var klockan fyra på natten och det fanns inga taxibilar att tillgå i Eksjö. Optikern vinglade hem i mörkret till fots, med en folköl i näven.
- Om ni inte har hört av mig inom en vecka så är jag död...
.
Själv lånade jag en gammal cykel som jag skjutsade Annelie på. Det var dock ingen luft i däcken så det hade nog gått lika snabbt att gå, och jag hade säkerligen sparat en del svett och mjölksyra.
.
Totalt utmattad anlände vi till sist till lägenheten. En elak överraskning körde då brutalt över oss. Dörren var låst och vi hade ingen nyckel. Jag tjurade ihop som ett litet barn och var beredd att sova ute på trappan. Annelie reagerade dock mer moget och försökte komma fram till en lösning.
- Men du, toafönstret är ju upplåst.
- Toafönstret? Det är ju så litet att en nyfödd knappt får plats, och dessutom sitter det 3,5 meter upp i luften, replikerade jag buttert.
.
Samtidigt var det kallt, svart och allmänt dekadent att sova utomhus, så vi bestämde oss ändå för att pröva lyckan. Tog en cykel som jag ställde mig på för att nå upp till fönstret. Tryckte in glasrutan, och visst, det gick upp. Yippie! Nu började dock det svåra. Jag försökte kravla mig upp genom det lilla hålet. Hade jag inte varit så onykter hade jag säkerligen aldrig ens försökt, för det var i praktiken en omöjlig uppgift. Men vid det här laget var jag arg som ett bi, det gav oanade stålmannenkrafter.
.
Med en sista kraftansträngning fick jag in överkroppen. När jag glodde ner i badkaret några meter ner förstod jag den stora problematiken. Hur ska jag komma ner? Där satt jag fast i ett litet fönster med flera meter ner till mark. Skulle jag glida ner ett par meter med huvudet före? Skulle jag kasta mig handlöst framstupa och hoppas på det bästa?
.
Ännu har jag ingen aning om hur jag klarade av det där. Jag vet bara att jag efter någon kvart hängande i fönstret, plötsligt låg i badkaret med duschdraperiet neddraget över mig som en mysig snuttefilt. Med lite ilska och öl kan man tydligen lyckas med det mesta. En intressant notis är dock att när det gäller poker så är det precis tvärtom. Där kan man med ilska och alkohol misslyckas med det mesta....
.
Annelie kunde givetvis inte låta bli att fota när jag smidig somen gravid elefanthona försökte ta mig in genom toafönstret.
.
Det var tur att klockan var mitt i natten, annars hade nog någon blivit lite misstänksam över de där fötterna.

Kommentarer
Postat av: Annelie

Hörredu min kära klumpeduns! Var mitt försök att ta mig in genom fönstret så misslyckat att det inte ens var värt att nämnas eller? =) Jag tycker faktiskt att jag gjorde ett tappert (och vackert) försök..

2011-05-04 @ 15:06:16
Postat av: Optikern

Haha jag fattar fortfarande inte hur du lyckades

2011-05-04 @ 15:14:39
Postat av: Roffe

Att vara byggd som en spolmask kan ha sina fördelar ibland. Jag hade nog använt nycklarna, som förmodligen låg i Annelis handväska...

2011-05-04 @ 15:26:46
Postat av: dybban

Annelie: Jag jag ville helst bespara dig de detaljerna. Hade jag hunnit med att knäppa en bild på när din lilla bak kikade ut genom fönstret så hade det garanterat kommit med. Ett vackert försök som sagt...



Optikern: Inte jag heller. Jag har ju aldrig varit den atletiska typen. Minns att jag var sämst i klassen på kullerbyttor.



Roffe: Nycklarna hittade vi senare hemma i soffan. Ett säkert ställe att förvara nycklar på. Dock något osmidigt...

2011-05-04 @ 16:03:47
Postat av: Niclas

Dybban vig som en kaffekvarn imponerande :)



Ser att Optikern hitta hem oxå !!! Usch den va dålig sorry ;-)

2011-05-04 @ 16:08:42
Postat av: Roffe

Optikern kör efter devisen: "Everywhere I lay my beppemössa down, is my home."

Han kan alltså aldrig gå vilse.

2011-05-04 @ 16:38:51
Postat av: Pokerstar

"Optikern och hans fräschare hälft."



2011-05-04 @ 18:50:16
Postat av: Roffe

Ja, Pokerstar, det där kräver nog en förklaring på VEM som egentligen tvättar skrevet oftast...

2011-05-04 @ 19:29:24
Postat av: rosjon

Kunde ha blivit en vinst på:

http://dailydarwin.com/

2011-05-04 @ 19:49:38
URL: http://rosjon.blogg.se/
Postat av: Pokerstar

Roffe:

Jag menade vem/vad som var "den fräscha hälften".

2011-05-04 @ 21:52:09
Postat av: Hanna

Det är jag så klart :) Tack för en skitmysig kväll det får vi göra om snart.

2011-05-05 @ 10:48:29
Postat av: dybban

Ja, det är klart att det är du Hanna. Jag tror inte att Optikern hade blivit så glad om jag refererade till hans privata delar som en "hälft".



Klart vi ska göra om. Kul med allsång! =)

2011-05-05 @ 12:45:17
Postat av: dybban

Niclas: Hehe, näedå. Jag brukar hävda att alla skämt är bra, även de dåliga. =)



Rosjon: Skön sida. Gött att få lite cred för att man iaf försökte...

2011-05-05 @ 12:47:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0