Om att ha skoj...

Johan ser på mig med ett stort leende, tar ännu en klunk öl, och säger:
- Du är den bästa spelaren vid bordet.

Jag skrattar bort komplimangen.

Under kepsen börjar han spela fler och fler potter. Och han blir mer och mer aggressiv i takt med att ölen rinner ner. Johans marker ligger utspridda som hela havet stormar. Som ett regnbågshav av chips.

Jag höjer med KJo och får syn av en finne i big blind. Floppen kommer KJ8 och jag betar hela vägen. På rivern synar finnen en relativt stor bet, och blir äcklad av att jag turat in ett tvåpar. Hela bordet håller artigt tyst när finnen kvider i väg sina marker. Alla utom Johan.
- Fyy faan vad snyggt alltså! Riktigt snyggt!

När johan höjer på cut off till 300 på blinds 50/100 väljer jag att trebeta till 775 på knappen med J10o. Johan synar. Flopp kommer 10 9 4 regnbåge. Check av Johan. Jag betar 1000. Johan synar. Turn 6, Johan checkar, jag checkar. River blank, och Johan betar ut lite under 2k. Jag måste ta synen, även om det inte känns jättebra. Johan visar AQo, och jag slänger fram min hand.
- Haha, du hade ju bara knekthög!!
- Ja, men du hade ju bara esshög.
- Du är riktigt bra alltså, skrattar Johan.

Jag och min vänstra bordsgranne Erik har ingen aning om i fall Johan är ärlig eller skämtar med oss. Hur full är han egentligen? När han i ett infall beställer in tre redbull vodka i ett svep förstår vi läget. Markerna ligger fortfarande i ett hav och Johans spel blir allt mer självmordsbenägna.
Vi börjar bli lite oroliga för killen.
- Ska du inte ta det lite lugnt med drickat nu Johan, en EMOP-turnering kostar ju rätt mycket pengar, eller hur?
- Haha, jo jo. Men nu ska vi dricka och ha skoj!
- Men ska du inte vänta lite med drickat då?
- Nu ska vi ha skoj...
- Simon, du är bästa spelaren vid bordet. Men Erik, du är snyggast!

Eftersom Johan vägrar ha ordning på sina marker, vilket gör det omöjligt för motståndarna att kontrollera hans stacksize, får Johan ögonen på sig av floormanagern. Snart får han en tillsägelse. Svensken under kepsen svarar hövligt tillbaka.
- Yes, sir. I will sir.

Men johan vill inte. Han skiter fullständigt i sina markerstaplar, vilket resulterar i 20 minuters penalty.
I en paus säger jag till honom igen.
- Kom igen nu Johan. Det är ju ändå en dyr turre. Ska du inte ta det lite lugnt.
- Haha, jo jo, visst.

Erik och jag tycker mer och mer synd om Johan som nu bokstavligen börjar ge bort marker med sin vodkadrivna kamikaze-poker. Efter ytterligare en tillsägelse vad gäller markerna, tvingas Johan nu till ytterligare en lång penalty och dryckesförbud. Vi funderar än en gång på varför han gör som han gör. Är han en kvalare, så nervös, att han inte klarar av att sitta vid bordet utan sprit? Till sist åker Johan ut, efter att ha pushat all in pre med 67s. Och bordet blir med ens lite mindre livat.

Själv kämpade jag vidare. Med bara någon timma kvar av första dagen hade jag åkt och bergbana med min markerstapel. Mina 20k hade åkte jojo mellan 11k-30k. Just i detta nu hade jag dock vunnit ett par potter och hade för första gången för dagen en bit över medel i stacken, närmare 50k, med blinds 500/1000.
Då kommer norska armbandsvinnaren Sigurd Eskeland och sätter sig till vänster om mig med en stack runt 60-70k. Han är tokaggressiv i sitt spel och mycket duktig. De första fem händerna han sitter vid bordet höjer han fyra, och vinner alla.

När det foldas till mig på cutoff viker jag upp A8s och höjer till 2300. Eskeland trebetar, rätt väntat, på knappen till närmare 6k. Det foldas tillbaka till mig. Eskeland vet att  jag höjer många händer i sin pos. Och han trebetar med ett väldigt stort spektrum i det läget. Därför ser jag ingen som helst anledning att lägga. Jag fyrbetar därför till 14k. Eskeland verkar inte helt nöjd. Och går in i tanken i flera minuter. Jag är för en stund säker på fold. Men i stället pushar han all in. Det finns inte mycket jag kan göra. Även om han gör ett move, så vill jag inte syna. Jag foldar och Eskeland visar nöjt upp en sjua. Det äcklar mig att han kan ha haft A7, men han berättade efteråt att han hade 77, vilket verkar rimligt.

Jag lugnar ner mig och börjar vinner tillbaka en del under senare händer. På min big blind höjer Eskeland till 2200 UTG. Killen höjde i snitt varannan hand, så när jag ser KJ i ruter blir det en enkel syn. Floppen kommer Q 9 X med två ruter. En briljant flopp med både färgdrag hålpipa. Jag vet redan när jag ser den att det kommer att skjutas. Och mycket riktigt. Pang, pang, fram och tillbaka, och vi hamnar all in rätt snabbt. När jag får synen tror jag Eskeland har en dam, typ AQ, vilket ger mig väldigt många då min kung även ger mig potten. Eskeland viker dock upp 10 8 i ruter för sämre färgdrag. Jag är mer än 80-procentig favorit till potten. Mums. En 9 på turn ändrar ingenting. Min teamkamrat Tommi står bakom och säger:
- Ingen knekt nu bara...
River knekt. Eskeland träffar hålpipan, och min saga är all. Poker kan vara rätt irriterande i bland.

I efterhand tänkte jag mycket på Johan. Det gjorde lite ont i hjärtat att se någon spela bort en bra stack i en så pass dyr turre på fyllan. När jag sedan fick veta att Johan är en storgrinder, som åker hit för att ha kul kändes det lite bättre. Trots att det då blev solklart att han hade gjort narr av mig med sina "komplimanger" hela kvällen...
Man får väl helt enkelt acceptera att vi alla är olika. EMOP för honom kanske är som ett 300 kronors homegame för mig. Vissa struntar i pengar och ära. De vill bara ha skoj. Och vad "skoj" är finns det tydligen många olika åsikter om. Jag hade aldrig gjort som Johan. Men i efterhand fick han ju med sig en riktig praktfylla, och jag bara en badbeat-historia...

I natt kom jag till finalbord i ett sidoevent med 80-90 deltagare. Det blev en mycket besviken femteplats och någon eurotusing i tröstpris. Det gör i alla fall resan till ett plussande företag. I kväll blir det ännu ett 450€ sidoevent, ett 2-dagars, där jag hoppas förbättra de gröna siffrorna ytterligare...

Kommentarer
Postat av: Andreas Bergman

Den här historien påminner mig om en sjövild och bozglad skotte på 2020 CC en fredag för några veckor sedan. Innan första handen kom igång var han mycket mån om att bjuda alla runt bordet på en öl. En kringgående rörelse för att få oss att fyllna till? Nix, det blev istället skotten som snabbt blev glad i hatten. Han gjorde de mest bisarra syner som går att hitta. På turn kunde han reraisa en 1500 kronors bet till en all in 2900 kr med träff på en trea och sedan rivra in en triss samtidigt som han totaltiltade tre norrmän som förvisso bara spelade marginellt "bättre", men ändå med en viss logik. :-)



"Its only money!" skrek skotten upprepat under två timmar och lämnade sedan lokalen ca 20 lax fattigare. Några av hans laxar hamnade i min korg, men det ger alltid en märklig känsla när man vinner mot spelare som är så sinnessygt offside.



Kanske finns något dolt nöje i sådana här eskapader, men de är ganska svåra att förstå sig på.

2011-07-31 @ 14:40:07
Postat av: Eric Hugo

Har ju dock grymt svårt att tro att han inte tyckte att jag var snyggast.. Han kanske bara drev med dig?

2011-08-04 @ 11:25:21
Postat av: dybban

Men han tyckte ju att du var snyggast Erik. ;)



Andreas: Skottar har jag aldrig spelat mot. Kanske borde testa...

2011-08-05 @ 21:20:23
Postat av: Andreas Bergman

Well, de är ju inte så vanligt förekommande på CC, men en sväng till UK kan säkert bära rikligt med frukt. :-)

2011-08-07 @ 09:41:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0