Den 24 november 1944

Det finns slump. Och så finns det slump. Hela livet handlar om slumpen på något vis. Varje dag, vinner och förlorar jag pengar på poker. Hur mycket plus eller minus det blir under en specifik dag avgörs till viss del av slumpen. Det är slump som passerar obemärkt förbi. Jag minns inte hur mycket jag vann eller förlorade den 21 februari i år. Det är obetydligt. Historien som inträffade den 24 november 1944 har dock betydelse. I alla fall för mig. Den handlar om att ha slumpen på sin sida vid rätt tillfälle...

Min farfarsfar hette Sixten Lindell och var metodistpastor på Gotland. 1944 hade antalet metodistkyrkor på ön växt till sig och det var dags för traktens pastorer att åka till Stockholm på nationell konferens. Sixten kysste sin fru Rut, kramade om 6-åriga sonen Rolf och klappade dottern Eva, ett år, hej då. Sen tog han ångbåten in till fastlandet.

Han spenderade några trevliga dagar i hufvudstaden tillsammans med sina kollegor. Natten till fredag var det dags för hemfärd. Biljetten var redan bokad. Hytt nummer nio på ångbåten Hansa var, den 24 november 1944, reserverad åt Sixten Lindell. Någon i sällskapet fick dock, i sista stund, en snilleblixt.
- Ska vi inte stanna en dag till grabbar? Det är inte ofta man är i Stockholm.
Gänget höll med. Det gällde att passa på. Det var ju ändå ett par dagar kvar till gudstjänsten på söndag och en fredagskväll i storstan var det svårt at tacka nej till, även som en guds man. Alla var lediga, förutom en. John hade en begravning att styra upp och var tvungen att följa med båten som bestämt.

Då det på denna tiden inte fanns några mobiltelefoner bad Sixten John skicka en hälsning till fru Rut:
- Säg att jag kommer hem på lördag istället.
- Inga problem. Vi ses nästa vecka.


Ångbåten Hansa.

Den 24 november 1944 kastade Hansa loss från hamnen i Nynäshamn med destination Visby. Men hon kom aldrig fram. Någonstans på vägen träffades ångbåten av en torped från en rysk u-båt. 84 personer sjönk med henne. Sänkningen av Hansa är, förutom Estonia, den största svenska fartygskatastofen i modern tid.

Hytt nummer nio stod dock tom.

Endast två personer överlevde. John var inte en av dem. Då Rut inte hade en aning om att Sixten hade stannat i Stockholm en dag till fick Rut leva i tron om att hon blivit änka. Jag undrar hur hon kände när Sixten äntligen fick tag på henne långt senare på fredagen? Grät hon? Blev hon stum? Hur känns det när ens make återuppstår från de döda?

Min farfar Rolf fick i alla fall behålla sin farsgubbe fem decennier till. Och jag vet inte hur det har påverkat mitt liv att farsan fick träffa sin farfar. Antagligen har det väl betytt en del. Det var i alla fall Sixten som döpte mig.



Farsan har fortfarande kvar Sixtens biljett som aldrig kom till användning. Jag brukar be om att få se den ibland. Den påminner mig om hur slumpen kan ta och ge. Och hur viktigt det är att ha den med sig vid rätt tillfälle. När jag förlorar en coinflipp vid pokerbordet brukar jag tänka på det. Att jag sparar "min slump", till rätt tillfälle. Som Sixten.

Kommentarer
Postat av: Roffe

Helt jävla outstanding...

2011-04-23 @ 22:27:08
Postat av: Optikern

Vilken historia!

2011-04-24 @ 11:28:46
Postat av: byling

ja du Dybban,otroligt bra berättat!!

2011-04-24 @ 12:47:36
Postat av: Andy

Bästa bloggen på mycket länge.

Satt och rös genom den.

2011-04-24 @ 14:58:00
Postat av: Veronica

Fantastiskt bra skrivet och mycket inspirerande, Simon. Ryser.

2011-04-24 @ 16:25:31
Postat av: Chris Fernando

Vilken historia!

2011-04-24 @ 18:23:32
URL: http://www.chrisfernando.se
Postat av: Jimmie

Well done mr Lindell!!! Säger som Andy sa, rysningar från första ordet!!

2011-04-24 @ 19:23:43
Postat av: Mia

Underbart!!

2011-04-25 @ 03:22:36
Postat av: dede09

Det är fantastiskt! Varje gång jag varit utan dator i någon dag och äntligen får tillgång till en är det din blogg jag alltid besöker först! Tack för all rolig läsning både om poker och det världsliga livet Tack Dybban!!!

2011-04-25 @ 11:32:01
Postat av: dybban

Tack så jättemycket hörrni. Jag tror det finns fantastiska historier i de flesta släkter. Tyvärr glöms många bort. Då är det tur man har en blogg där historier kan leva vidare...

2011-04-25 @ 12:24:17
Postat av: KF

Ja minnen är bra S, dom får oss att se storheten med livet. Dock kunde väl din slump förskjutits något så mina 4-4 stod sig ;-)

2011-04-25 @ 12:35:09
Postat av: dybban

Du får tänka på att du sparar på din slump till när det verkligen gäller Kim. ;)

2011-04-25 @ 13:20:32
Postat av: dybban

Du får tänka på att du sparar på din slump till när det verkligen gäller Kim. ;)

2011-04-25 @ 13:20:45
Postat av: KF

Ja jag ska spara den till när vi kör heads-up nästa gång jag är med ;-)

/KF

2011-04-25 @ 13:30:57
Postat av: Jimmy L

Grymt läsvärd historia! :)

2011-04-25 @ 18:09:30
URL: http://sv.pokerstrategy.com/uJ4107
Postat av: Martin

har läst din blogg väldigt länge nu o måste säga att du är grym på o skriva.

keep up the good work ! :)



/Martin

2011-04-26 @ 15:50:34
Postat av: mangan

gråten sitter i halsen dybban.....

2011-04-26 @ 21:04:02
Postat av: mangan

gråten sitter i halsen dybban.... väldigt skickligt skrivet

2011-04-26 @ 21:05:31
Postat av: J-O

Ja du min vän, ännu ett mästerstycke, du fängslade mig,tack

2011-04-27 @ 17:52:54
Postat av: Anders Lundblad

Kul att Tomas har kvar biljetten. Pratade med mamma häromdan om just detta och hon trodde att biljetten nog var bortslarvad - vad hon nu grundade det på...



F.ö. har jag alltid trott att det var mer än slumpen som räddade morfar.

2011-05-03 @ 23:34:34
URL: http://anderslundblad.blogspot.com
Postat av: dybban

Tjena Anders!



Kul att höra från dig. Pappar har pratat om att rama in den där biljetten i många år. Men än så länge förvarar han den i bibeln som ligger i nattduksbordet.



Nej, viss slump är så fascinerande att det troligtvis är något helt annat...

2011-05-04 @ 14:44:37
Postat av: Rune Lundblad

Inte heller jag tror att det var slumpen. Vi lever i en värld som Skaparen bär med sin makts ord Heb 1:3 . Jag är tacksam att min svärfar fick leva och vara en viktig del av mitt liv.

2011-05-04 @ 18:49:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0