Ultima Thule var en bättre vän än jag

Vi var tolv år gick i samma skola och bodde båda i en dekadent småstad i Värmland. Ändå levde Tommy och jag i två olika världar.

Jag brukade bli vald bland de första under rasternas fotbollsspel. Tommy fick stå kvar i mittcirkeln. Oftast blev han vald sist, till och med efter tjejerna. Jag såg inget konstigt med det. Han var ju faktiskt inget vidare på fotboll. Vi gjorde oss roliga på hans bekostnad.
- Ni får Tommy mot en Cola!
- Men ni får en Cola om ni behåller honom!

Tommy var lite egen, sa inte så mycket och höll sig ofta för sig själv. Vankade av och an på skolgården. Ensam. Vi fattade inte vad han höll på med. Konstig typ. Klart att han inte får några kompisar om han aldrig snackar med någon, tar för sig, visar att han kan något. Som fotboll.

Tommy flydde från ensamheten in i musiken. Bandet Ultima Thule blev favoriten. Plötsligt fick han några kompisar med samma musiksmak. Ultima Thules nationalistiska kamplåtar började spelas på de flesta fester under denna tid. Bandet blev en slags symbol för främlingsfientlig musik och snart sålde de fler skivor i Sverige än storheterna Nirvana. I den vevan flyttade jag från stan till ett nytt liv i Eksjö.

När jag några år senare var tillbaka och hälsade på var Tommy en ny människa. Då gick han runt med sina kompisar i svarta Dr Martenskängor och rakad skalle. Han var inte ensam längre, han kallade sig nazist. I dag är han politiker och Sverigedemokraternas högsta höns i en dekadent Värmländsk småstad. Med rakat huvud blev han nyligen inröstad i kommunfullmäktige. Denna historia får mig att se med andra ögon på Sverigedemokraternas färska valframgång.

Vad är det som ligger bakom den egentligen? Integrationspolitiken och allmänt missnöje med dagens politiker? Kanske, men det känns inte så. Jag tror det är vi. Du och jag. Vi som inte såg utanförskapet, eller brydde sig om att det fanns mitt ibland oss. Vi som ville byta bort Tommy mot en Cola.

Nu har han tagit revansch Tommy, tror han. Det är synd att han riktar sin ilska mot fel människor bara. Det är inte 90 procent av invandrarna som borde lämna landet, utan vi själviska människor som inte räckte ut en hand till den som behövde.

Ultima Thule var en bättre vän än jag. För det säger jag förlåt Tommy. Förlåt Sverige.

Kommentarer
Postat av: Sara

Klokt.

2010-09-30 @ 15:39:48
Postat av: Mellisaurus-[rex]

FUCK YOU! >:D

2010-09-30 @ 15:53:14
URL: http://mellisaur.blogg.se/
Postat av: Hogge

Jäklar vad bra du skriver. Mycket tänkvärt

2010-09-30 @ 15:56:18
Postat av: boris jelic

hej :)

har du tips om bra låtar?

2010-09-30 @ 16:10:21
URL: http://boriiisjeliiic.blogg.se/
Postat av: alvina

bra skrivet

2010-09-30 @ 16:30:53
URL: http://alvinaml.blogg.se/
Postat av: Vigge

Kollade på "Bang Bang youre dead" igår, en film om en människa som hotar att spränga ett fotbolls lag. Sjukt bra film, påminner om detta. Genom att den är vinklad så man får se "varför",



Bra skrivet som alltid, hade ett längre svar men tröttnade på mig själv medan jag skrev!

2010-09-30 @ 16:33:58
Postat av: mutti

Har faktiskt inte tänkt på att det är så det kan vara. Mycket bra skrivet!

2010-09-30 @ 19:52:45
Postat av: Danne theadmin Lundell

Tar mig friheten att länka till din blogg ifrån min FB-sida, hoppas det är ok. Du är grym på att skriva och det betyder inte lite när det kommer ifrån en språkpolis som undertecknad.



Bra Simon!



PS. Jag är skyldig dig rätt många bira för taxiresan jag snyltade. Ska jag buda över dom eller är du i trakterna nån gång? :)

2010-09-30 @ 20:04:36
Postat av: Viktor Svärd

Alla som har ett namn som slutar på ett "y" kommer hamna i något slags register. ( Förmodligen polisens)



Tänk efter! Vad heter alla som sitter inne? Jo dom heter Tommy, Conny, Sonny osv...



Min poäng är att bli aldrig kompis med någon som namns slutar med Y!!



Dålig poäng kanske vissa tycker men i min värld så utesluter jag alltid folk med Y i slutet på sina namn...Leder alltid till något ont!!

2010-09-30 @ 21:41:02
Postat av: dybban

Tack för positiv feedback.



Danne: Det är klart att det är ok. Kanske ses vi hos mike den 11/1 för nästa turre? skulle vara grymt trevligt!



vigge: Sluta tröttna på dig själv, älskar alltid dina kommentarer, särskilt de långa. ;)



Viktor: Rätt intressant koppling.;) Nu är tyvärr namnet i texten inte det samma som i verkligheten, så din tes faller lite. Men om det nu ändå skulle vara så, är det inte just för att folk tänker som du som alla med "y i slutet" hamnar i skiten?



Däremot borde det vara brottsligt att döpa sina ungar till Conny och Ronny. =)

2010-09-30 @ 21:49:33
Postat av: Optikern

Ronnie & Connie då?

2010-09-30 @ 21:51:14
Postat av: byling

Du skriver klokt unge man :-)

2010-10-01 @ 19:18:54
Postat av: Roffe

Du är klart ledande i bloggosfären Dybban.

Jag har nog inte sett någon som kan hålla den kvalitet du gör i inlägg efter inlägg.



Jag är helt enkelt imponerad och faan ska veta att jag inte blir imponerad i första taget. Inte i andra heller...



Ge min mailadress till Optikern. Jag behöver ett par brillor så här i höstmörkret...

2010-10-01 @ 21:16:45
Postat av: Optikern

[email protected]



Ej privat så håll en vuxen nivå...

2010-10-01 @ 21:24:30
Postat av: dybban

Det värmer när det kommer beröm från gamla rävar. Det värmer extra. Tack.

2010-10-04 @ 09:37:40
Postat av: Team Fagbet

Dybban:

Det heter numera:

"Det värmer när det kommer beröm från gamla rövar".

2010-10-05 @ 07:59:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0