Med huvudet i sanden

Jag har väldigt svårt att slita mig från Lyxfällan när det går på tv. Programmet handlar som alla vet om människor med ekonomiska problem. I de flesta fall framställs huvudpersonerna som rena rama idioter när de väljer att inte ens öppna räkningarna och tar nya lån till ockerränta bara för att kunna betala räntorna på de gamla lånen.

Anledningen till att många tycker att det är bra tv är nog för att man själv känner sig rätt duktig när man ser eländet. Ja, jag har ju i alla fall aldrig hamnat hos kronofogden. Man får känna sig lite förmer när man kan snacka skit om stackarna som lägger ännu en elräkning på högen, köper en ny platt-tv och låtsas som ingenting.
- Hur i hela friden kan de hålla på så där?!

Men jag har märkt att jag är likadan. Grekland håller på att förpesta hela Europa och börserna sjunker som stenar. Senast jag kollade in min aktieportfölj så hade den gått back två månadslöner på en vecka. Det är mycket pengar. Därför har jag inte vågat gå in och kolla hur det går längre. Jag stoppar huvudet i sanden. Skiter i allt. De där pengarna är ju bara något som finns i cyberspace. De berör ju inte mig. Så länge jag inte ser att de försvinner, så länge jag slipper tänka på eländet kan jag leva som vanligt. När jag däremot följer dagens industri och börsutvecklingen får jag ont i magen och svettningar.

Visserligen slängde jag mig på luren och ringde min bankman i går.
- Vad ska jag göra? Jag blöder! Vi måste sälja!
- Äh, ta det lugnt. Det måste komma lite downswings ibland.

Så jag sitter säkert. Men jag väljer att blunda. Därför ska jag sluta snacka skit om stackarna i Lyxfällan. Hade jag haft skulder över öronen hade jag gjort samma sak. Ner med huvudet i sanden bara. Där finns inga problem. Jag tror tyvärr att många pokerspelare är precis som jag.

Kommentarer
Postat av: Vigge

Gör man fel i dagens samhälle är det väldigt svårt att göra rätt för sig sen i efterhand tyvärr, visst man får flera chanser att betala tillbaka men då oftast med högre pris. Tror det var "lapproffe" som hade en sen betald räkning på 25kr då fick han en ny räkning för att betala för han var sen med föregående räkning och den var på 500kr.



Räkningar är det första man betalar varje månad enligt mig, men för alla är inte det lika självklart. Sen finns det de här med avbetalning som knappast gynnar människor i dålig ekonomisk sits eller dom med dålig ekonomi från början för vad är 200kr varje månad liksom? Och det bara byggs på. Tycker sjukligt synd om människor som hamnat i den sitsen då det är så jävla lätt att göra ett misstag med en dålig ekonomi men så fruktansvärt svårt att göra rätt för sig när man väl kommit in i den onda cirkeln. En P-bot / fortkörningsbot kan förändra människors liv...

2010-05-06 @ 16:48:11
Postat av: Optikern

SÄÄÄÄÄLJ!!!!!!!!!!!!!!



Gjorde en liten rokad på mina fonder igår kväll när jag såg att de sjunkig på sistone. Tog några säkra istället. Inväntar bättre tips från coachen.

2010-05-06 @ 18:45:37
Postat av: dybban

Håller med Vigge. Den onda cirkeln är svår att bryta.



Optikern: Tänkte precis ringa och säga att du skulle byta fonder. Tur att du tänker själv.

2010-05-06 @ 23:26:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0