Kebabsås, utbud och efterfrågan

Det där med efterfrågan och utbud är en rätt viktig grej. Det styr det mesta. Enkelt skildrat betyder det att om många vill ha något riktigt mycket så stiger priset på just den varan eller tjänsten. Men ibland räcker det med att en enda person vill ha något för att priset ska stiga.

Jag och min vän Dylan gick denna helg och käkade pizza. Vi bestämde att vi skulle beställa någon variant vi aldrig testat förut. Jag tog nåt hittepå med köttfärssås, salami och paprika.
- Vill du ha någon sås till? frågade pizzabagarn.
Pizzan lät tillräckligt flötig i sig så jag ville först inte ha någon sås,  men tog ändå det säkra före det osäkra och beställde en burk kebabsås vid sidan av. Jag gillar sås.

Dylan tog en ännu flötigare pizza med oxfilé, tre kilo ost och ett par liter bearnaisesås. Vi försökte, men det gick inte att slutföra dessa kaloribomber. Båda mådde illa bara av att se på eländet som var kvar på tallriken.

Det såg dock inte bra ut att min specialbeställda sås var orörd. Smålänning som jag är mår jag dåligt av att se mat slängas. Särskilt sås. Dylan såg nästan grön ut i ansiktet efter all bearnaisesås. Därför föreslog jag ett vad:
- Du får 500 spänn om du dricker upp kebabsåsen.
Dylan tittade snabbt på burken, höll tillbaka en kväljning, och svarade:
- Ok!
Tio sekunder senare var skålen tom och Dylan likblek i fejjan.

Jag har dock känt mig rejält dum sen den där pizzan. Det beror inte på att jag har dåligt samvete för att jag, likt William Thorson, erbjuder folk som har det sämre ställt pengar för att dricka äckliga drinkar. Dylan är ingen fattiglapp. Nej, anledningen är att jag tror mig ha betalat för mycket. Efterfrågan fanns där, men utbudet kanske var större än vad jag då anade med tanke på att Dylan, trots sitt tillstånd, inte tvekade många sekunder på uppdraget.

Därför ringde jag optikern för att kolla vad han hade tagit.
- Inte mer än 300 spänn, svarade han.
Han är gör dock vad som helst för pengar, så jag var tvungen att få en andra åsikt och frågade min vän Museipedagogen.
- Ja, jag hade lätt gjort det för ett par hundralappar.

Så jag kanske betalade för mycket, men efterfrågan just då trissade upp priset. För att inte göra bort mig igen tänkte jag fråga er vad ni tycker är ett lagom pris? Tänk dock på att du är proppmätt när du ska utföra uppdraget.

Kommentarer
Postat av: Vigge

Haha sjukt komiskt, grejen är att jag kan inte förlora om någon säger "jag slår vad" så länge det inte innehåller några vidriga förslag. Jag och en polare har en dosa snus bet om allt, men reglerna är som sagt att det inte får vara något äckligt. Så länge det är inom spelreglerna som detta var, hade jag gjort det för en dosa snus då man inte får eller kan förlora ett vad mot en kompis.

2010-05-26 @ 11:55:29
Postat av: dybban

En dosa snus kostar ju inte mer än några tior! Det verkar som jag verkligen har skitit i det blå skåpet. Dig vill jag bli kompis med. Jag ska köpa på mig ett par stockar snus, sen kan vi ha mycket kul.

2010-05-26 @ 12:08:06
Postat av: Sara

Jag hade gjort det för 50 kr. 50 kr ger mig två och en halv öl på nån sunkig nation. Det räcker nästan till min tentafest!

2010-05-26 @ 12:12:34
Postat av: Vigge

Att tillägga är dock att vi alltid går jämt ut också, då det finns ett sjukt regelsystem bakom dessa bets.



1. Max 1 bet om dagen, förutom en dag då 3 bets får användas en gång i veckan.

2. För att få sin snus måste man ha vunnit en stock.

3. Inga utomhus aktiviteter under vintertid.

4. Inget bet som gynnar den andra så som att (köpa mjölk, pizza, etc) förutom inre glädje.

5. Aldrig använda samma bet under samma månad.

6. Aldrig något straffbart om brottet inte ansers som ringa.

7. Aldrig säga något elakt om någon annan, men att säga saker om sig själv till främmande personer är en självklarhet.

8. Får aldrig slå vad om du vet att du kommer vinna.

2010-05-26 @ 12:43:08
Postat av: dybban

Haha, det sjuka är inte reglerna i sig. Utan att ni slår vad så ofta att ni lagt tid på att sätta upp ett helt regelsystem. Respekt.

2010-05-26 @ 16:36:38
Postat av: Dan

Jag och en kompis har haft några vad, har dock inte varit så sjuka saker och har varit 50 kr/vad. Jag hade gjort det för 300:- så lite övervärde var det allt;) haha

Om du inte har sett "I bet you" med Antonio Esfandiari och Phil Laak så lär du göra det;)

2010-05-26 @ 17:21:01
URL: http://danny905.blogspot.com
Postat av: Hogge

Ett inköp på CC hade det kostat

2010-05-26 @ 17:26:41
Postat av: Vigge

Alltså dessa betsen starta när vi var runt 12-14års ålder och vi spelade Magic och något fotbolls spel på playstation 1. Sedan dess har det bara eskalerat till vad det är idag, men idag blir det inte så många bets som det blev när vi bodde ihop.



Det finns ett bet som jag vann som jag än idag har ångest för. Vi låg i soffan och gjorde det vi gör bäst, så ingenting med andra ord. Helt plötsligt är det en sjuk smäll på rutan, å som vi befarade så var det en fågel som hade tagit själv mord, då får jag höra "jag slår vad om att du inte vågar äta den tillagad" sagt å gjort så filé'a jag upp duvan och en timme senare satt jag åt duva med ris. Får kväljningar än idag ....

2010-05-26 @ 18:20:46
Postat av: Optikern

Hahaha duvan är sanslös. Men det är säkert en delikatess nånstans i världen.

2010-05-26 @ 18:46:00
Postat av: dybban

Det var det sjukaste jag hört. Tror inte ens optikern hade käkat en duva under femhundringen.



Hogge: Du var mig en riktig lyxlirare. Ett inköp lät väldigt dyyrt.

2010-05-26 @ 20:49:42
Postat av: Fassan

Det är en delikatess överallt där man har god smak...

2010-05-26 @ 22:30:23
Postat av: Dylan

Simon, jag kan glädja dig med att var gång jag unnat mig något extra denna vecka har jag tänkt på dig. Tack Simon!

Lär dock dröja ett tag innan jag tar en Christoffer special igen.

2010-05-26 @ 23:29:10
Postat av: Roffe

En femhundring var klart överpris. Han hade säkert slukat såsen för en tjuga.



Jag vill inte i detalj berätta om ett annat sjukt vad som "törs-inte-jag-grabbarna" från Haparanda gjorde för många år sedan. Jag ger dig några ledtrådar. Dealen var EN bärs...



Finsk restaurang. Under bordet. Könsorgan. Blås trumpet. På riktigt.



Biran blev aldrig serverad. Inte på den krogen i varje fall. På flera år.



Kaupunginkellari i Torneå.

Rockslusken var inte att leka med...

2010-05-27 @ 00:05:49
Postat av: dybban

Dylan: Nej, den specialaren var nog första och sista gången kan jag tänka mig. Skönt att jag har förgyllt din vecka med en glass eller två. =)



Roffe: En öl? En!!!?? Finnar och norrlänningar måste vara de ultimata människorna att slå vad med. Åtminstone om man är lagd åt det hållet. =)

2010-05-27 @ 01:31:42
Postat av: Daniel

Hmm, Simon, är det utbudet på idioter som är beredda att slå vad om allt, utbudet av idioter som gör vad som helst för pengar, eller utbudet av i smutsigt spel intjänade pengar som var större än du anade.



För utbudet av kebasås var väl ändå konstant?



Kim erbjöd mig i högstadiet 20 kr för äta upp en tallrik med tomater på hemkunskapen. Jag hatar ju tomater. Jag åt hälften innan jag var nära att kräkas. Då fick jag tio kr som tröstpris.



Om vi räknar på att jag nu tjänar fyrtio gånger mer än vad jag gjorde då, skulle jag alltså göra något liknande för 800 kr, mot löfte om att få 400 om jag kräktes efter att avslutat halva.



Men jag tror jag sålde mig lite billigt då. Plus att Kim var notoriskt pank. Ska vi säga tusenlappen jämt?

2010-05-27 @ 20:35:15
Postat av: dybban

Daniel: Självklart menade jag utbudet av idioter som gör saker för pengar. =) Tusenlappen jämt för att få se dig kräkas över ett par tomater? Nädu, Vigge käkar ju duva för en snusdosa, och Roffe verkar ta vad som helst i munnen för en öl...

2010-05-27 @ 21:29:13
Postat av: Roffe

Ha ha. Det var INTE jag. Jag var i en annan del av lokalen och kastade pil om bärs istället.

2010-05-27 @ 23:47:38
Postat av: Optikern

Kan du inte berätta om det lilla vadet du hade med våran gemensamme chilenske vän, låt oss kalla honom Pichulla!

2010-05-28 @ 11:49:59
URL: http://optikern.blogg.se/
Postat av: Vigge

Det bästa vadet genom tiderna är ju ändå Amorillo Slims vad mot "Evel" Knievel, där Amorillo slog vad om att han inte kunde slå en golfboll (låt oss säga, kommer inte ihåg exakt) 100m med en hammare. Pengarna var extremt mycket för den tiden, tror det var 500 000$. Sagt och gjort så blev det ett bet som gick igenom, Amorillo hyr in en helikopter som tar dom upp till en frusen sjö och utan problem så studsar bollen det dubbla.



Helt klockrent :)..

2010-05-28 @ 12:28:13
Postat av: dybban

Optikern: Nej.



Vigge: Det var ett klassiskt och roligt vad. Kolla gärna in mitt senaste inlägg på aftonbladet, och ge din synpunkt där. =)

2010-05-28 @ 12:44:45
Postat av: Vigge

Haha Öis-broder, :) Låter äckligare när du skriver det så dock :). Ingenting om äran eller besvikelsen om att förlora. I sound kind of cheap but I like it :)..



Får hojta till när du är i GBG så kan vi gå på ÖIS!!

2010-05-28 @ 12:49:37
Postat av: dybban

Roffe: Jo, jag tror dig Rolf. Du hade nog inte gått ut med den storyn annars...



Vigge: Haha, Öis-broder. Ska absolut höra av mig. Jag och Optikern har lovat varandra att se minst två matcher i år. Jag vill ta varje tillfälle att bära min signerade Allbäck-tröja.

2010-05-28 @ 14:14:00
Postat av: Roffe

Vadet på den finska krogen var ganska fränt ändå.

Fråga frun vad finnar tycker om bögar. Tänk då att det här var -79-80 nånting...

Grabbarna var svenakar.Alla runt 18.

Klockan var bara runt 19.



Rockslusken hette Jussi Härkönen och var gammal boxare.

Har aldrig sett fyra pers åka ut på det sättet någonsin...

2010-05-28 @ 21:32:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0