Charmigt efterblivna idrottsmän

Såg ni Marcus Hellners målgång i går? Torterad och med tomma ögon lyckades han stappla in i mål för att förvandlas till en ynklig hög på marken. Medaljen missade han med en sekund. Jag tror inte att folk förstår hur trött han var. Men det gör jag. Jag har varit där. Många gånger.

I början av 90-talet tävlade jag i längskidåkning för Filipstad. Efter varenda lopp föll jag ihop till en hög av totalt utkörda muskler, ben och lemmar. Jag var så slut att det inte går att förklara i ord. Ordet trött kan inte i närheten beskriva tillståndet. Smärta är mer korrekt. Varje stavtag är en kamp på liv och död. Varje skär gör så ont att hjärtat skriker åt dig att sluta. Men du kör ändå. Trots knivhuggen i benen och snoret utkletat i hela ansiktet kör du ändå. Charmigt efterbliven.

Där tar dock likheterna mellan dybban och Hellner slut. Förutom blodsmaken och smärtan hade våra skidkarriärer ingenting gemensamt. Hellner tappade en ledning. Jag fick aldrig ens leda, inte ens ligga tvåa. Eller trea.

En sak kan jag konstatera. Det är aldrig den som åkt fortast som är tröttast efter loppet.

Hellner gjorde dock precis vad han skulle för att mitt tips skulle sitta, då han slog Vincent Vittoz med två sekunder. När Johan Olsson dessutom spöade Södergren så var min fina dubbel i hamn. Det var i alla fall lite plåster på såren för att Hellner tvingade mig att tänka tillbaka på en 10-åring som alltid fick välja sist på prisbordet.


Kommentarer
Postat av: Fassan

Minns det som igår. Men en gång kom du i alla fall inte sist...... På två säsonger...

2010-02-17 @ 15:17:38
Postat av: dybban

Ändå tvingade du mig att fortsätta. Du borde förstått att jag aldrig skulle bli någon Gunde...

2010-02-17 @ 17:39:19
Postat av: Fassan

Så mycket tid och pengar som jag lade ned på att du skulle ha bra skidor med perfekt valla, så är det en skandal att det inte gick bättre....



samtidigt var väl aldrig tanken att du skulle bli en ny Gunde. inte ens en ny Mogren, trots att du har vissa gener gemensamt med honom. Du körde ju skidor för att bli fotbollsspelare. Kul!

2010-02-18 @ 12:43:17
Postat av: dybban

Det är i alla fall ett argument jag köper. Har man köpt ett par dyra begagnade skidor så ska de användas.

2010-02-18 @ 12:55:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0