Nykär och pengakåt

Förra veckan träffade jag min personliga bankman Henke för att se över mina besparingar. Han tyckte det var dags att ge sig ut på börsen igen. Så jag nickade, försökte se ut som jag visste vad han snackade om och höll med.

 

Den senaste vändan han fick placera mina pengar på börsen ökade mitt kapital med över 25 procent på fyra månader, så han får göra vad farao han vill nu. Köper han en hamster för pengarna så kommer den säkert också öka i värde på något sätt. Jag har stort förtroende för Henke.

 

När jag tänker efter lite så är det kanske lite för stort. Bankmän är ju egentligen inte att lita på. Jag har dock någon slags nykär approach gentemot Henke. Jag ser för tillfället inga fel och brister, bara allt det fantastiska denna man hittar på. Antagligen har han fått mig precis dit han vill. Nu börjar jag till och med bli avundsjuk när jag tänker på att han ger samma kärlek (tips) till andra kunder.

 

Hur som helst bestämde vi (Henke) att vi skulle ge oss av på en liten tripp utanför de stora bolagen och istället ta välriktade skott på några riktiga rysare. Jag har därför placerat mindre summor i flera så kallade ”frimärksaktier”. Den billigaste kostar bara 0,69 kr styck, det vill säga lika mycket som ett frimärke.

 

Tjusningen är så klart att man kan göra bra pengar om just denna aktie skulle skjuta i höjden. Min 69-öres aktie är till exempel i ett bolag som sysslar med vindkraft. För 1,5 år sedan stod samma aktie i 23 kronor.

- Satsar du tiotusen och den kommer upp på samma nivå som under fornstora dar så förstår du själv vilken jädra smäll det kommer bli, sa Henke med ett bländande vitt leende.

Mina 10k förvandlas då till över 300k räknade jag ut mellan tummen och pekfingret.

 

Ok, jag är inte helt tappad. Jag förstår att det där snacket kan vara meningslösa kärleksförklaringar från Henkes sida för att få mig i säng. Bolaget kan lika gärna kursa. Men vad tusan. Är man pokerspelare, nykär och pengakåt så är man.

 


Kommentarer
Postat av: Optikern

Oj jag trodde vindkraft var hett...

2010-02-09 @ 08:30:23
URL: http://optikern.blogg.se/
Postat av: PokerStar

...och jag köpte mig en domän och väntar på ett samtal att någon vill köpa den...:)

2010-02-09 @ 10:33:46
Postat av: Optikern

vindkraft.se? :)

2010-02-09 @ 10:35:43
URL: http://optikern.blogg.se/
Postat av: PokerStar

Nej den är tyvärr redan tagen....

2010-02-09 @ 11:39:26
Postat av: dybban

Vindkraft ÄR hett. Snart kommer varenda tomte ha ett eget litet "blåsjhul" på gården. Och jag blir rik på kuppen.



Pokerstar: Hade precis tänkt skriva ett blogginlägg om detta ämne...är du synsk eller?

2010-02-09 @ 13:18:12
Postat av: PokerStar

Om att köpa domäner?

Ja du får göra ditt inlägg först innan jag vågar presentera mitt "kap."

2010-02-09 @ 20:06:39
Postat av: Beccy

Åh Mr Dybban jag blir ju riktigt stolt över dig. Alla tidigare misstag (de ryska oljeaktierna) är förevigt förlåtna :)

2010-02-10 @ 20:18:52
Postat av: dybban

Tack Beccy. Jag köpte vindkraft bara för din skull. =)

2010-02-10 @ 21:57:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0