Stadsfest och Rövsvett

Årets viktigaste helg är här. Åtminstone om man bor i min lilla hemstad Eksjö. Just nu bullas det upp för Stadsfest. Det kanske låter fjuttigt, men Eksjö Stadsfest är just nu Smålands största musikfestival. "Storheter" som Salem Al Fakir, Darin, E-Type, Lill-Babs, Takida, Tomas Andersson Wij, Pugh Rogefeldt, Timo Räisänen och Timbuktu kommer snart att spela här på scenerna runt stan. Men framför allt kommer kultbandet Rövsvett hit. Tänkte bjuda på inledningen av min djuplodande intervju med detta punkband som jag gjorde för ett tag sen. Rubriken snodde jag direkt från tips från "David" här på bloggen. Bytte bara ut tunga mot läppar. Tack för den!

Det bästa med hela repet är så klart att vi fick bandet att "moona". En del av bibelbältets läsare satte faktiskt kaffet i vrångstrupen och begav sig direkt ner till redaktionen för att, som vanligt, hota med att säga upp prenumerationen. Nu blir det pokerfri helg till förmån för musiken.

Rövsvett på allas läppar



Tre framdelar från Rövsvett.

De har blivit framröstade till Sveriges värsta bandnamn. I år är de inne på sitt 27:e år som band och är numera klassade som kult med sin brutala och ärliga punkmusik. Nu gör Tranåsbandet Rövsvett comeback på Eksjö Stadsfest efter ett och ett halvt års tystnad.

Ett band som heter Rövsvett har av naturliga skäl en del hinder att bestiga för att nå lycka och framgång. I Fredrik Lindströms tv-program ”Värsta Språket” blev Rövsvett framröstat till det värsta bandnamnet i Sverige.
- Vi fick 43 procent av rösterna. Trea kom Köttgrottorna, säger sångaren Jerker Persson.
Bandet har genom åren tappat flera spelningar på grund av namnet. En del kommuner har helt enkelt sagt blankt nej när festivalarrangörer förklarat vilka dom har bjudit in.
- Näe, Rövsvett kan man ju inte bjuda in. Vad är det för jäkla band?
Men bandet har aldrig ångrat att de för snart 27 år sedan tog namnet. Det var på något sätt det enda som passade.
- Det ligger så bra i munnen. Det är äckligt och roligt på samma gång. Och man kommer ihåg det!
Visst kommer man ihåg det. Sanningen är den att folk har kommit ihåg det så bra genom åren att hardcorepunkbandet från Tranås numera klassas som kult.
- Har man en rövsvettröja på sig så är det nästa alltid någon som har något att säga. Det är väldigt roligt, förklarar Jerker.


Tre bakdelar från Rövsvett.

Bandet är idag ett av de äldsta, fortfarande aktiva, svenska punkbanden som finns. Rövsvett var på 80-talet banbrytande med sin snabba, hårda punk.
- De sa att vi skulle växa ifrån det där, men punken har blivit en livsstil.
- Bara för att man fyllt 40 behöver man ju inte köpa radhus och Volvo och lägga sig ned och dö, säger gitarristen Peter Forkelid med ett brett leende.
Jerker erkänner dock att det har funnits stunder när han funderat på att trappa ner.
- Men det går bara inte, att få stå på scen är fortfarande skitkul. Det finns inget som ger en sån total urladdning.

Hur kommer det sig att ni har lyckats hålla ihop bandet så länge?
- Vi är ett litet band och tjänar inga pengar. Många band spricker nog på grund av stimpengar och royalties, tror Jerker.  
- Ja, vi har spelat i Alingsås för en dunk löddrigt brännvin och en tallrik löksoppa, bara för att det är så jäkla kul, inflikar Peter.
De är också överens om att de fortfarande är besvikna på mycket i samhället. Och det är en stor drivkraft i punkmusiken.
- Vi tycker att mycket är skit. Vi skriver om det vi tycker illa om. Men hade ingen någonsin varit missnöjd så hade vi fortfarande levt på stenåldern.

Intervjun är kortad då den blir för lång här...
.........
Jag förstår inte varför jag hela tiden får upp Lapproffe i huvudet när jag tänker på de här lirarna? Är lappjäveln möjligtvis pokersveriges svar på Rövsvett?

Kommentarer
Postat av: Roffe

Njaa, "Rövböld" hade nog varit mer passande.

Andra mesar som bytte namn för att få skivkontrakt var ju Kungens Kuk(Kungens Kobra) och Wilmer Pitt(Wilmer X).



Själv funderar jag faktiskt att ändra min approach helt och hållet. Jag ska börja skriva under pseudonymen "Mysis".

I den bloggen ska jag okritiskt hylla alla som är inblandade inom pokerindustrin. Alla är hyvens folk, som bara vill sina medmänniskor väl.

Inte en tanke på att någon av dessa "entreprenörer" skulle vara något annat än genuina samhällsbärare.



Jag tror att jag kan göra karriär på en sån blogg.

Vem vet, jag kanske t.o.m. blir redaktör för någon pokersite/tidning/forum...

2010-08-27 @ 17:18:56
Postat av: dybban

Rövböld är också ett fint namn Roffe. Men nu föredrar jag att kalla dig för Mysis...

2010-08-29 @ 18:41:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0