Nattligt besök

Det hände en rätt dråplig sak i måndagsnatt som efteråt fick mig att tänka till. Jag satt uppe på natten och spelade poker i väntan på att hockeyfinalen i junior-VM skulle börja 01.15. Precis när domaren släppte ner pucken så ringde det på dörren. Jag höll på att skita ner mig och vägrade gå och öppna, men frugan kravlade sig upp ur sängen och kikade ut genom titthålet.

Där stod vår alkoliserade granne (vi kan kalle honom Göran). Göran är en väldigt timid och lugn människa, men med grava alkoholproblem vilket bland annat medfört att han bara har ett par tänder kvar i käften. Gammalmodiga och räddhågsna som vi är öppnade vi inte dörren, trots att Göran är ofarlig. Men frågan är vad i helskotta han ville mitt i svarta natten? Svaret fick vi dagen efter, då vi mötte honom i trappuppgången.

- Jag såg att du såg på hockey häromnatten?! sade Göran sömndrucken och bakfull.
- Ja, just det. Precis, harklar jag fram och vill få ett snabbt slut på konversationen.
- Det var synd att de förlora.
- Ja, verkligen. Men så är det ibland.
- Jag satt uppe helt själv fram till klockan fem på morgonen. Såg du hela? frågar Göran och skramlar påsen med tomburkar i handen.
- Nej, jag gick och lade mig efter en stund, ljög jag honom rakt upp i ansiktet. (Jag såg faktiskt hela matchen, men kom till en plötslig insikt.)
- Jaja, jag är rätt trött nu. Ska bara gå till Willys, handla lite och panta mina burkar, fortsätter Göran.
- Det låter bra det. Ha det så gott! (Säger jag onödigt trevligt för att få ett avslut på samtalet som inte är särskilt givande.)
- Hej hej! replikerar Göran och lufsar i väg med sina tre tänder.

Hela denna historia handlar så klart om min plötsliga insikt. Göran ringde på dörren klockan 01.15 på natten för att han ville se hockeymatchen tillsammans med mig. Jag undrar vad jag hade gjort om jag öppnat dörren och fått frågan.
- Tjena, jag såg att du kolla på hockey. Ska vi se den ihop?

Hade det blivit:
- Eh, ja visst kom in du.
Eller:
- Eh, näej jag ska faktistk gå och lägga mig nu. En annan gång kanske.

Svaret hade troligtvis varit det sista alternativet. Men det hade varit en rätt rolig tanke att sitta hemma i soffan med husets alkis och smutta folkis. Det hade definitivt varit en god gärning. Jag undrar vad vi hade pratat om? Fredrik Reinfeldt, rattmuffar, beska droppar, Mats Sundin, religion eller hade vi bara varit tysta och kollat matchen? Det lär jag aldrig få reda på, för tyvärr är svenskar otrevliga och bekväma. Hemska tanke att bjuda in en främmande man med tre tänder till sitt hem. Göran hade nog öppnat för mig. På ett sätt hade världen varit lite bättre med fler Göran och färre dybban.



Kommentarer
Postat av: Optikern

2009-01-07 @ 19:48:02
Postat av: Optikern

Du hade inte vågat låta honom sitta i din soffa ändå...

2009-01-07 @ 19:48:43
Postat av: dybban

Efter va du har låtit den soffan utstå ser jag den redan som förlorad...

2009-01-07 @ 19:58:37
URL: http://dybban.blogg.se/
Postat av: theadmin

Bra blogg! Välskrivet och skön att läsa... Keep it up!

2009-01-08 @ 00:11:01
URL: http://theadmin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0