Konsten att diskutera

Jag älskar att diskutera. Det kan handla om nästan vad som helst. Fotboll, politik, Let's dance, det kvittar - bara jag har en åsikt så kan jag diskutera i timmar. Jag ser det även som en stor bragd att lyckas "vinna över" min antagonist till min sida eller helt enkelt bara komma fram till att jag har "den rätta" inställningen i denna fråga.

Då etik och moral spelar stor roll i mitt liv (förutom i sällskapsspel, där jag fuskar maniskt) så finns det dock vissa regler jag alltid försöker följa när jag ska vinna en duell i munvädrets tecken.
1. Gå aldrig till personangrepp - Att helt plötsligt säga att någon är tjock eller har stor näsa, även om så kan vara fallet, har ju inget med diskussionen att göra.
2. Förminska aldrig din motståndare - Det värsta jag vet är när en äldre människa börjar en diskussion med - Lilla vännen, du förstår väl att...Som ung journalist har jag stött på många människor (oftast äldre politiker) som tror att ålder per automatik innebär att man är kunnig och har rätt. Att därför syfta på en persons ålder, kön, hårfärg eller något annat yttre attribut är därför helt fel taktik. Man ska koncentrera sig på att smula sönder personens argument.
3. Bli inte arg - Även om det kokar inombords så är det viktigt att behålla lugnet. Det inger förtroende och skapar osäkerhet hos motståndaren.
4. Svär inte - En person som blandar in fula ord i en allvarlig debatt visar på ett dåligt ordförråd och förlorar i anseende.
5. Lyssna - Även om du vet att du själv har rätt så är det viktigt att även låta sin antagonist få tala till punkt då och då.

Jag försöker att i både mitt arbete och privat följa dessa regler så gott det går, och jag tycker att jag ofta lyckas. Jag ser mig själv som humanist med stor förståelse för omvärlden, men en människa får mig att ständigt vandra på gränsen till vad jag klarar av. Hans namn är Erik "Koggen" Sjöberg.

Som ung satt han alltid längst bak i klassrummet, lutade på stolen, käkade Bassett's vingummin (trots förbud) och slängde käft med allt och alla. Han drog alla diskussioner in absurdum och gav sig inte förrän någon börjat gråta, fått en käftsmäll eller erkänt Koggen som vinnare i frågan. Under bara vår tid på Högstadiet fick han minst tre lärare att gå i pension, gråta offentligt eller sparka omkull stolen han satt och gungade på.

I lördags var jag och frugan hemma hos optikern (och Hanna) och spelade ett mycket intressant sällskapsspel. Koggen och hans bättre hälft var också på plats. Vi hade det ytterst trevligt tills en debatt angående den svenska arbetsmarknaden blossade upp.
       Efter fem minuter har jag tappat fattningen helt. Jag är högröd i fejjan, stampar i golvet, har tunnelseende och står upp och skriker:
- Men är du helt dum i huvvet?!! Du lyssnar ju inte! Du är ju efterbliven din jäkla pajas! Du är ju så dum att klockorna stannar!
Vem som till sist "vann" vet jag inte. Men jag har lärt mig att vissa människor inte är gjorda för att diskutera med, hur mycket man än vill. Och i bland är regler till för att brytas.

Kommentarer
Postat av: Optikern

Haha rätt tidigt in i din inlägg visste jag precis att jag skulle citera dig själv från Lördagen då du knallröd i fejjan skriker åt Sjöberg att han är helt jävla dum i huvudet. Tyvärr tar du ju själv upp detta i slutet så stor eloge till dig.

Du och Erik är underbara att se på när ni "diskuterar".

Sjöberg är inte lätt att vinna över då hans egenskap som grinig gubbe som alltid vet bäst inte är lätt att rucka på.

Ja man kan som sagt inte göra annat än att njuta i ert sällskap!

2009-01-19 @ 16:31:35
Postat av: dybban

Hehe. Nej, han är sannerligen en hård nöt att knäcka. Tyvärr är ju mannen rätt så påläst och har fått talets gåva. Och även om man nu skulle ha några argument som biter på honom så är han så upptagen med att raljera att han inte lyssnar på dem. Då är det inte så svårt att vinna en debatt. =)

2009-01-19 @ 17:21:15
URL: http://dybban.blogg.se/
Postat av: Erik

haha..

2009-01-19 @ 22:05:35
Postat av: hanna

fast jag var ju på din sida dybban och jag tror bestämt att vi tillsammans rodde hem några poäng i den heta debatten..

2009-01-19 @ 22:17:03
Postat av: erik

Eller inte

2009-01-19 @ 22:22:11
Postat av: Minna

haha...

2009-01-19 @ 23:05:43
URL: http://unbellodia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0