Livet som nyhetschef

Jag har egentligen inte tid, livet som nyhetschef är tufft, men för mina läsares skull ska jag ge en kort lägesrapport.

Just nu sitter jag på chefens plats (det vill säga min) med utsikt över hela kontorslandskapet och alla mina undersåtar. Det är så härligt att bara sitta här, prata i telefon, läsa mail och rulla tummarna. Jag har dessutom tänkt igenom en del intressanta reformer som jag hoppas få igenom på eftermiddagsmötet.

1. Alla på redaktionen ska bära hatt.
Motivering: "Det ser ju så mycket fräckare ut med hatt och som journalist har man större chans att bli tagen på allvar.

2. Sprit får bara drickas jämna timmar.
Motivering: "Alla vet att journalister är ett folk som gillar att ta till flaskan. Men någon måtta får det vara. Varannan timma måste vara nykter."

3. Mutor måste överlämnas till nyhetschefen.
Motivering: "Som journalist blir man allt som oftast mutad med diverse atiraljer för att skriva ett så intressant reportage som möjligt. Det kan vara allt från tårta och korvar till lättare drycker eller en duk. Denna korrumption måste bekämpas. Denna fredag går därför alla mutor direkt till nyhetschefen för grundlig undersökning."

4. Ny klädkod för kvinnliga praktikanter.
Motivering: "Dagens ungdom är inte att lita på. Nu för tiden kan de gå klädda lite hur som helst. Särskilt unga kvinnor. Här på redaktionen är det dags att ta till med hårdhandskarna mot detta beteende. Jag vill dock inte vara onödigt hård. I fortsättningen får kvinnliga praktikanter klä sig i vad de vill, bara det är kortare än 15 centimeter och gjort av latex.

Har ni några fler tips på lämpliga nymodigheter? Jag har fortfarande några timmar på mig att driva igenom förändringar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0