Det dekadenta pokerlivet?

Jag ligger i soffan med balkongdörren på vid gavel för att om möjligt få in något som kan likna svalka. Efter fem veckor i Vegas kom jag hem lika blek som när jag for. Det är något som verkar reta upp nära och kära här hemma som ideligen kommenterar min blekhet. I deras värld är det en skymf mot livet att inte ta tillvara på solen när den erbjuds. 
 
Själv har jag inget till övers för att sola. Jag tycker det är både obekvämt och långttråkigt. Dessutom är det rent rent av farligt. Jag vågar inte tänka på alla människor som offrat sina liv för att få bli bruna. Hudcancer är inget att leka med. Men jag antar att det handlar om prioriteringar. Själv prioriterar jag bort solning alla dagar i veckan. Mitt val. Min hud. Deal with it. 
 
Har dock lyckats få mer färg under ett par dagar här hemma än jag fått under hela Vegas-vistelsen. Två dagar som lekledare på Liseberg gjorde susen. Nu är jag en trött och slagen man. Hettan gör det inte bättre. Den är mycket lättare att hantera i Vegas där det finns svalkande AC överallt. I Sverige är man dömd. Lägenheten är en bastu. Att spela nätpoker är omöjligt. Jag testade en liten session igår. Den blev kortvarig. Sen somnade jag som en pensionär innan klockan slagit 23. Jetlaggen är tyngre än någonsin. 
 
Lyssnade på Koivu & Egons podcast i förrgår. De har kört på i många program nu och ska ha cred för att de inte tröttnat. De flesta pokerprojekt i det här landet rinner ju ut i sanden efter ett tag har jag märkt. 
 
Koivu ville inte byta liv med Christian Jeppsson, eller något annat pokerproffs, berättade han efter intervjun med nät-legenden. Han tycker det är dekadent. Svart och mörkt. 
 
Det kan nog stämma i vissa fall. Men generellt tror jag han har fel. Man kan mycket väl ha ett rikt socialt liv trots att man är pokerproffs. Jag tror inte att man definieras av sitt yrkesval, utan hur man är som människa. Och för mig stämmer det inte alls att man bara umgås med människor som liknar en själv när man spelar poker. Koivu beskrev det som inavel. 
 
Tvärtom. Det är när jag spelar poker live som jag får chansen att spendera timmar med människor som är helt olika mig själv. I Vegas är det en sådan enorm blandning på folket vid borden att man ofta kan tro att något produktionsbolag gjort en casting innan för att pricka in alla åldersgrupper och personlighetstyper för någon dokusåpa. 
 
Men även en vanlig kväll på CC brukar bjuda på de mest fascinerande samtalen med människor i alla samhällsskikt och bakgrunder. 
 
Det blir vad man gör det till. Som pokerspelare har man en fantastisk möjlighet att designa sitt eget liv. Och utnyttja det sociala smörgåsbord det har att erbjuda .
 
Jag har själv jobbat på kontor, en tidningsredaktion. Jag ska inte sticka under stol med att jag saknar kafferasterna, tjötet, gliringarna och mina arbetskamrater. Men det hade räckt att gå dit en dag i veckan för att ta bort den saknaden. Där träffar man samma arbetskamrater varje dag. Som pokerspelare har man chansen att plocka russinen ur kakan. Umgås konsekvent med de "arbetskamrater" du gillar bäst och samtidigt träffa nya varje dag under tiden som du upptäcker världen! Det är så långt ifrån dekadent man kan komma. 
 
Om man nu inte vill vara lite dekadent. Själv kan jag tycka att även det kan vara rätt gött ibland. Att inte lämna lägenheten på två veckor, gå runt i lufsebyxor, lukta tvådagarssvett och äta ärtsoppa på tub är ingenting som jag mår dåligt av. Så länge jag själv bestämmer att det är vad jag vill göra. 
 
Jag tror att vad man än gör så finns risken att man fastnar i gamla hjulspår. Det spelar ingen roll vad du än håller på med. Det handlar om att du själv måste hitta vägar att utnyttja ditt liv till max. Det går att göra som pokerspelare, likväl som på ett kontor. För den som vill ha lite extra motivation att hitta en förändring. Se filmen  the Secret Life of Walter Mitty. Men framför allt lyssna på låten "Stay Alive" med geniet José Gonzalez. Den har gått på repeat i mina hörlurar den sensaste veckan. 
 
 
I går träffade jag Bjoelle över ett par bärs på andralång. Håll dina vänner nära, men dina fiender närmre, säger ju de kloka...
 
Näej, Bjoelle är en fantastisk man som jag gärna umgås med på daglig basis. Nu när vi nästan är grannar får jag passa på att göra det oftare. Då får man ju dessutom Nisse på köpet. En fantastisk deal!
 
Där får man också gliringarna som jag saknar. Mycket tjöt om "riktiga SM" och "monopolkramare". Det känns nästan som på min gamla arbetsplats på tidningen där redigeraren/raggaren Greger ständigt tjötade ner mina kläder, musiksmak och politiska läggning. Mycket kärlek där. 
 
Lägenheten är varm som den var hos gamlafarmor. Hon körde alltid alla element på max för att lura kroppen att den befanns sig i tropikerna. Eller så saknade hon bara en inre termometer. Alternativt var frusen. 
 
Svetten rinner som nilen längs med ryggen och ner i ändskåran. Vart den sedan tar vägen vet jag inte riktigt? 
 
Trots det har jag kommit tillbaka från min semester från mina Pokerkrönikor idag. Skrev om Martin Jacobsons okända misstag som hade kunnat sluta i ett missat finalbord. Läs den HÄR
 
Nu blir det snart en tripp till CC. Dekadent eller ej, det är ett av få ställen som kan erbjuda svalka i Göteborg för tillfället...
 

Kommentarer
Postat av: Benjamin

Fråga Christian om han vill byta sitt liv med finnen:)

Jag tror finnen har goda intentioner men jag tror att han vill ta podden till högre och mer filosofiskt plan och då kraschlandar han. Han skall vara den gode bisittaren till Erik, där passar han bra.

Möts du av mycket fördomar i ditt "dekadenta" liv från personer som inte är insatta inspelet? Du far och flyger land och rike, känner du dig dekadent? Eller är friheten har vara sin egen boss viktigare, eller vill du hamna i hamsterhjulet och bli en svullen Svensson som många andra?

Personligen gillar jag din stil och dina program. Du verkar ambitiös och en som true brinner för poker.

2014-07-25 @ 08:26:28
Postat av: Koivulainen

Suck, folk verkar ha hängt upp sig på Jeppsson som exempel, han var ju inte ens ett faktiskt exempel utan nämndes bara eftersom vi precis pratat med honom. När jag sa att jag inte ville byta liv med honom var mest baserat på de pengar han rullar, jag vill nog inte hamna i den sitsen där jag utan att blinka kan bränna 40k dollar på en vecka på att spela poker. Då ska jag sitta på rejäla kassakistor om det ska vara värt det, samtidigt som jag inte vill komma till den punkten att jag förlorar respekten för pengar. Det var allt min jämförelse handlade om vad gällde just honom...

Att mina kommentarer verkar ha tagit spinn så hårt visar ju bara på att pokerspelare är väldigt känsliga för hur deras liv och leverne bedöms, att det finns ett stort behov av att försvara sig. Lika mycket som jag anses kraschlanda i min argumentation kraschlandar du, Benjamin, i din syn på vad livet kan innehålla för olika kvaliteter.

Dybban är exceptionell, väldigt få har samma förutsättningar som han och hans pokerproffsliv är nog inte jämförbart. Att vara sin egen boss verkar hos många vara definitionen av ett lyckligt liv, tror dock inte det är lika kul när man backat rakt ut i en månad. Glorifieringen av pokerlivet är det som sticker i mina ögon, det är få förunnat att få leva det så glamoröst och sorgefritt som det framställs.

Håna mig bäst du vill, valet är ditt.

2014-07-25 @ 11:09:15
URL: http://mannenmytenlegenden.blogspot.com
Postat av: dybban

@Benjamin

Tack. Ja, jag möts av en hel del fördomar i livet som pokerspelare. Både av nära och kära och av ytliga bekanta. Det är svårt att veta hur det är när man inte är insatt.

Många har en inpräntat bild av hur ett liv ska se ut och levas. Man ska ha ett fast jobb, arbetstider, lån på banken. En del människor har svårt att acceptera att andra inte vill leva som dom själva. (Nu säger jag inte att Koivu är en av dessa.)

Jag tycker Koivu ska ha en eloge för att han vågar uttrycka sina tankar. Även de obekväma. Det är väl det en podcast är till för?

@Koivu

Jag tycker det är konstigt att du nästan förutsätter att Eisen eller andra proffs skulle ha tappat respekten för pengar bara för att de har stor omsättning i sin turneringsgrind. Skulle du säga samma sak om det handlade om en bankman som handlar med aktier? Bara för att han har en hög omsättning varje dag, tror du då att han har tappat respekten för pengar?

Jag vet många välbärgade människor som är direkt snåla och ser inget likamedtecken mellan att ha mycket pengar, eller omsätta stora summor i en affärsverksamhet, med att inte ha respekt för pengar.

Som jag skrev på poker.se så håller jag helt med dig i att glorifieringen av livet som pokerproffs inte är något vi bör hålla på med. Men jag tycker inte det är mycket bättre att kalla de få pokerspelare som faktiskt lyckas livnära sig på spelet (1-2 procent) för att leva ett destruktivt, osunt, liv.

Bara för att det inte skulle kännas meningsfullt för dig så betyder inte det att det kan vara det för någon annan.

I övrigt. Kul att du vågar sticka ut. Vi har bara olika åsikter, vilket alltid är uppfriskande.

2014-07-25 @ 12:41:16
Postat av: Benjamin

"Att mina kommentarer verkar ha tagit spinn så hårt visar ju bara på att pokerspelare är väldigt känsliga för hur deras liv och leverne bedöms, att det finns ett stort behov av att försvara sig"

Ibland undrar jag vilken verklighet du lever i när du dels kläcker ur dig det du sade i bloggen samt ovan.

Mig veterligen är det bara jag som eventuellt är "känslig" över ditt påstående. Skall du återigen generalisera och dra alla pokerspelare över en kam? Eller är det mer än mig som har "klagat", eller hur många är det? Man kan undra vem som är känslig.

2014-07-25 @ 14:42:33
Postat av: Koivulainen

Dybban: Vet inte om jag uttryckt det som en absolut sanning och kanske varit lite otydlig, vad jag menade var egentligen att det är för mig skrämmande pengar att bolla med på spel där du likväl kan förlora flera veckor i rad(om inte längre perioder t o m). För att jag skulle mäkta med det skulle jag vara tvungen att tappa respekten för pengar, för annars skulle det vara scared money jag kör med. Och för summor lika stora som Eisen nämnde skulle jag behöva en rätt jävla stor bankrulle bakom för att jag skulle känna mig bekväm, i alla fall med min nuvarande mindset. Det krävs rätt hårda money management skills för att mäkta med spel på dom nivåerna, uppenbarligen besitter Eisen dessa då han sitter mer eller mindre permanent där.

Nej, stor omsättning är inte per definition likställt med saknad av respekt för pengar, det vore ju helt sinnes att tänka så. Frågan är bara hur stor omsättningen är egentligen och hur stort tappet är? Pokern går ju inte att jämföra med ett företags verksamhet, i ett företag har du ju ofta en produkt eller tjänst som du säljer där det inte vid varje försäljningen ligger samma riskmoment som i poker.

Jag kallar inte de 1-2 procent som lever på det osunda eller likställer deras liv med något dekadent, det var bara olyckligt att Jeppsson nämndes i sammanhanget. Dock behöver vi kanske definiera "lever på det", där finns det olika grader och bland dessa grader finns det olika nivåer av mer eller mindre dekadent beteende och leverne.

Jag har dock aldrig klankat ner på att det inte skulle finnas mening i ett pokerproffs liv, min poäng var att jag tror att det förr eller senare kommer en gräns där dessa individer känner att de behöver något mer än bara grinden. Någonstans där de får en bekräftelse på ett djupare plan än en gg eller wp, där de kan känna att de ger också och inte bara tar. Som du själv, du gör ju allt runtomkring pokern inte bara för pengarna utan även för bekräftelsen. Du gör ju det för att du vill synas, du skriver för att du vill att folk ska tycka att du är grym på även det eller hur? För då får du bevis på att du berör genom din kreativitet, du känner att du ger något också. Jag har inte sagt att poker inte kan vara meningsfullt, jag för egen del skulle ha svårt att ha det som min huvudsakliga sysselsättning av många orsaker.

Det är lugnt, diskussioner ska man ha så länge man har respekten för varandra och det tycker jag att vi har. :)

Benjamin: Njae har kommit reaktioner på andra håll också och dybbans reaktion räknas väl också eller? För att få fram en poäng måste man ibland generalisera, helt ok så länge majoriteten i det man säger stämmer. Från mitt perspektiv får jag ihop mina iakttagelser med min magkänsla, det räcker för mig och om inte poängen går fram fullt ut kan jag inte ta ansvar för det. Jag kan försöka förklara ytterligare, vilket jag gör här och nu, men i slutändan tar vi alla ansvar för oss själva.

2014-07-25 @ 16:21:11
URL: http://mannenmytenlegenden.blogspot.com
Postat av: Benjamin

Jag är personligen också mot generaliseringar. Särskilt om man vill få fram sin åsikt som en sanning. Det var därför jag "surade" till extra när det verkade som att du ville få att min åsikt skulle vara något som delades av flertalet pokerspelare.

Inte ens ett handfull "kritiker" räcker enl mig för att du skall påstå att vi pokerspelare är känsliga.

Som sagt min poäng mot din podd och din kommentar om oss pokerspelare är att jag inte gillar generaliseringar.

Så jag hoppas att du nu inte skriver:

Suck, Sveriges pokerspelare gillar inte generaliseringar:)

Ha det fint i sommarvärmen din hoppfulla get;)))

2014-07-25 @ 16:41:32
Postat av: dybban

Det är klart att det är skrämmande pengar för dig. Det är väl helt naturligt. Du är inte van vid den volymen eller inköpen. Och du är inte heller lika trygg i ditt spel på samma sätt. Du kan ju inte jämföra dig med världens bästa nät-grinders.

För att göra situationen rättvisa så måste du ju tänka dig in i att du är lika duktig som Eisen, eller annat proffs, på poker. Om du tror att du ska in och grisa med 40k i veckan med de erfarenheter av poker du har nu är det givetvis en bisarr tanke.

Om vi tar Eisen som exempel så besitter han ju en stor bankrulle av en anledning. På grund av att han är riktigt vass på det han gör och spelat ihop till det. Varken du eller jag skulle klara av det.

Därför är det också orättvist att, som du faktiskt gjort, kalla dessa personers yrkesval för "en destruktiv mening med livet." Du går inte i deras skor.

"Jag har dock aldrig klankat ner på att det inte skulle finnas mening i ett pokerproffs liv..."

Inte?

"I långa loppet är det ingen sund mening med livet att spela poker."

"Jag själv skulle gå under i destruktivitet."

Du uttrycker dig ju just så, även om du kanske inte menar det.

Men tänk dig in i att du är riktigt jäkla bra på något. Och du har lagt ner tusentals timmar på att bli så bra som du är. På något sätt är det just det här som du tycker är det roligaste som finns.

Så kommer någon och säger att det är en destruktiv mening med livet. Att det inte är konstruktivt.

Jag vet många yrken som skulle vara destruktiva för mig. Där jag skulle förgås inifrån om jag blev tvungen att leva genom dom. Men det betyder inte att dessa yrken skulle vara destruktiva för andra. Vi är helt enkelt olika.

Kanske har du uttryckt dig på ett klumpigt sätt som du inte riktigt menade, eller tänkt igenom. Det är lugnt. Men då får du i alla fall stå upp för vad du faktiskt sa och förklara citaten.

Som "De lever isolerade och har en destruktiv mening med livet. Och är inte så världsmedvetna..."

Generaliseringar kan funka ibland. Ibland inte. Du som är en förebild inom svensk poker borde dock veta bättre än att göra såna här uttalanden. Du vill inget illa, men lyssnar man på vad du säger så låter det inte bra i mina öron.

På vilket sätt är pokerspelare inte världsmedvetna? Och vad har du för belägg för att dom inte är det?

"Att mina kommentarer verkar ha tagit spinn så hårt visar ju bara på att pokerspelare är väldigt känsliga för hur deras liv och leverne bedöms, att det finns ett stort behov av att försvara sig."

Är det så konstigt? Om någon uttalade sig om ditt yrkesval på liknande sätt som du gjort här. Skulle du då inte förbehålla dig rätten att förklara dig?

Med förhoppning om fortsatt högt i tak och ett givande och tagande. Så blir vi säkert både lite klokare längs vägen. ;)

2014-07-25 @ 17:13:39
Postat av: Koivulainen

Dybban: Om jag uttrycker mina åsikter så måste de ju vara baserade på hur jag upplever saker och ting, utan för att den sakens skull tvärsåga andras uppfattningar om detsamma. Återigen, anledningen till att jag uttrycker mig så om nivåerna är för att det för mig vore läskigt att lägga ut 250k i veckan om jag så hade 20 millar bakom. Min poäng är att JAG(bara jag) nog inte skulle palla den pressen eller den anspänningen, för att rent teoretiskt mäkta med det skulle JAG behöva tappa respekten för pengar helt och det vill inte JAG. Inget sagt om att andra har bättre psyke som gör att de mäktar med det... Ha i åtanke också att mitt utlägg i podden på intet sätt var planerat, att jag var tvungen att försöka där och då konkretisera lite lösa tankar jag haft samtidigt som jag ville ta i lite för att försöka göra min poäng mer klar. Vad gäller just den biten var min association till det destruktiva baserat på det att poker går ut på att ta pengar från varandra på ett konkret sätt, att för MIG är det en delvis själadödande sysselsättning i långa loppet. Då pratar jag hardcore onlinegrinders alltså... Att andra inte ser några problem med det är upp till dom, jag kan bara inte för egen del se mig själv som proffs delvis på grund av den anledningen. Jag älskar poker men hatar även baksidorna av den, rent personödesmässigt...

Ännu en gång, väldigt olyckligt att folk tror att jag tog upp Eisen som exempel för att han hade någon som helst koppling till det jag var på väg att säga. Han är helt frikopplad från det här.

De citat du radar upp låter ju brutala men åtminstone i det andra framgår det att mig själv jag pratar om, "jag själv". Vad jag menar med det första är att jag tror att man måste fylla sitt liv med mycket annat om man ska kunna fungera som pokerproffs, att ta intryck utifrån och ha en distans. Därav även användandet av ordet "inavel" från min sida, att för mycket häng med snarlikt klientel som en själv utan någon annan extern påverkan nog inte är bra oavsett vad man pysslar med. Man ska vara öppen för allt.

Ordvalen var väl kanske inte de bästa och nästa gång jag gör något liknande får jag ha tänkt igenom det på förhand så det inte kommer ut fel, ok? :) Nämen, jag förstår kritiken men samtidigt vet jag ju själv vad jag ville få fram och vilket jag fortfarande står för. Klart pokerspelare kan vara världsmedvetna också, det krävs ju ett visst intellekt och en viss uppfattningsförmåga för att bli någorlunda framgångsrik inom gebitet.

Jag älskar spelet poker och respekterar folket som sysselsätter sig med det, jag vill bara att det ska finnas en nyanserad bild av det hela och även en insikt om att det är få förunnat att leva på det och må bra samtidigt.

2014-07-25 @ 18:14:35
URL: http://mannenmytenlegenden.blogspot.com
Postat av: Frallan

"samtidigt vet jag ju själv vad jag ville få fram och vilket jag fortfarande står för."

Ja konstig vore nog annars.

Men det är just där skon klämmer. Du vet, men "ingen" verkar förstå vad du menar.

Men besynnerligt uttalande från någon som sitter i SvePof.

2014-07-25 @ 20:21:20
Postat av: Pär Erikson

"Återigen, anledningen till att jag uttrycker mig så om nivåerna är för att det för mig vore läskigt att lägga ut 250k i veckan om jag så hade 20 millar bakom. Min poäng är att JAG(bara jag) nog inte skulle palla den pressen eller den anspänningen, för att rent teoretiskt mäkta med det skulle JAG behöva tappa respekten för pengar helt och det vill inte JAG. "

Det verkar som du inte förstår vad Dybban menar.

Om DU har 20 millar bakom som DU har spelat ihop, samt vara en vinnade spelare, så skulle DU förmodligen vara mer bekväm.

Nu utgår DU från dina känslor DU har just nu, där 20 millar har dumpats rätt i huvudet och DU skall spela för 250K i veckan, samt ev är en förlorande spelare.

Därför är det omöjligt att sätta dig in hur det skulle vara då du aldrig någonsin har varit nära dessa belopp.

Man kan jämföra med backhoppning. Jag skulle aldrig vilja byta mitt liv med dem, det är ju sjuka höjder, därför måste backhopparen vara sjuk.

Men allt handlar om gradvis upptrappning. Du går inte från juniorbacke till 120 m på en dag.

Du går inte från $1/2 till $50/100 på en dag heller.

2014-07-26 @ 08:52:24
Postat av: Koivulainen

Frallan: rosjon förstår mig, tror jag. :) Nämen, jag menar att jag inte anser att jag måste förklara allt. Visst, jag är med i SvePof och anser väl inte att jag på något sätt har missbrukat min ställning eller representerat förbundet felaktigt. Om du sitter med i SvePof ett år så förstår du ifall man blir en aning trött på alla förståsigpåare som har åsikter om allt och att ingenting blir någonsin bra, oavsett vad man gör. Därav kanske min något hätska ton... För att göra dig glad så kan jag meddela att sannolikheten att jag sitter med i SvePof nästa år är mikroskopisk, du är mer än välkommen att ta över min plats.

Pär: Måste göra dig besviken och säga att jag inte är förlorande på turneringar, på cg är jag det då jag småspelar ibland lite PLO. Men åter till ämnet, jag har aldrig sagt att någon annan inte skulle mäkta med eller tycka att spel på en högre nivå är helt ok. Jag refererar till mina egna känslor och ifall jag tycker så så är det väl så för mig? Jag har väl all rätt att anse att jag inte skulle vilja vara ett proffs för att jag skulle bolla med för stora pengar och att jag inte vill leva mitt liv så? Det är väl lika lite fel som att någon annan skulle vilja leva sitt liv som pokerproffs? Pengar är inte allt i livet. Har inte trott heller att någon helt plötsligt blir pokerproffs över en annat, de har nog gulat x antal gånger under loppets gång och åkt på många smällar som härdat dom. Min poäng är att jag inte ens vill dit, jag vill inte bli härdad eftersom målet är inte för mig eftersträvansvärt.

2014-07-28 @ 02:18:11
URL: http://mannenmytenlegenden.blogspot.com
Postat av: Poker Anders

Det är väl inget som säger att du inte får ha en åsikt, precis som alla andra som säger vad dom tycker och tänker. Att kalla dom för "försigpåare" bara för att andra har en annan åsikt känns också lite märkligt.

Vidare har väl ingen krävt av dig att förklara din ståndpunkt? Om du inte känner är det ju helt upp till dig, men om du i er podd kommer med ett förvissa ett underlig påstående, så är det väl naturligt att någon ställer frågor och undrar vad du menar? Om du inte gillar en debatt med andra åsikter än vad du har så får väl du komma med andra påståenden.

Jag skulle inte heller vilja byta mitt liv mot någon som inte kan hantera sin bankrulle där man gular varannan dag och sitter inlåst och grindar från morgon till kväll, eller spela mot samma lirare på klubben varje dag.

Däremot skulle jag byta mot ett proffs som har koll på ekonomin, åker runt och möter andra spelare och som har ett rikt socialt liv och intressen vid sidan om.

Du nämner tex Rosjon. För mig är den en kille med balans som har fötterna på jorden och som verkar grym på poker.

2014-07-28 @ 08:17:41
Postat av: Koivulainen

Poker Anders: Klart jag förstår att folk har åsikter och klart folk ska få ha åsikter, det är ju det som är det intressanta och det som skapar debatt. Har aldrig påstått att jag sitter inne på sanningen utan uttryckte bara en tankegång jag fnulat på, varken mer eller mindre. Och ja, jag börjar förstå att de flesta verkar vara sugna på att bli pokerproffs, fine. Det är dock inget för mig, jag får ut motsvarande plusvärden ur mitt liv ändå men utan den mentala anspänningen. Därför är pokern för mig en hobby, ett sätt att träffa än mer folk och samtidigt få lite extra krydda i tillvaron mellan varven.

2014-07-28 @ 09:24:35
Postat av: Poker Anders

Problemet är att det kanske är klart för dig och för dina vänner vad du menar. Men du uttrycker dig lite oklart. Sen förstår jag att det är din åsikt men det intressanta är hur du har fått den. (Men det har du förklarat att du har på nära håll följt det "dekadenta och mörka sidorna" när du har följt dina vänner.

2014-07-28 @ 12:18:03
Postat av: Poker Anders

Sen är det så med alla yrken att man söker sig bort om man inte trivs och vill hitta nya utmaningar. En del söker sig till poker för att testa om det passar och en del söker sig bort. Tror det var din generalisering som några störde sig på då. Du har hittat rätt och mår toppen nu, men om 5 år har du kanske tröttnat att springa i hamsterhjulet o slava åt någon annan och fråntagen en viss frihet då du vill vara kugge i något större.

2014-07-28 @ 12:22:09
Postat av: Koivulainen

Poker Anders: Ja, jag har ju nu förstått att mitt ordval inte riktigt föll i god jord, det noterar jag och tar med mig. Jag har sett en hel del skit på nära håll, ja, och det är klart att det påverkar min bild av det hela. Jag säger inget om att min världsbild kan förändras eller att jag behöver nya utmaningar, det handlar inte om det egentligen utan jag förstår mycket väl att man vill vara sin egen herre men det finns det ju andra sätt att vara än enbart genom att vara pokerproffs. Jag dömer ingen och behandlar alla med respekt så länge jag får samma behandling tillbaka, ingen ska kunna sätta sig som domare över någon annans liv.

2014-07-28 @ 12:33:44
URL: http://mannenmytenlegenden.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0