Ny podd med odds på trekamp de luxe!

Bara synen av att se invägningen mellan dessa två medelålders män inför publik. Där Ken och Bergman stirrar varandra djupt i ögonen. Står så nära varandra att fukten från deras andedräkt immar igen varandras glasögon. Två män. Långt ifrån sina fysiska toppar. Iklädda endast kalsonger. 
 
Eller när de kliver in mot ringen. Ken i en slängkappa. Eller möjligtvis en dyr märkesmorgonrock som frugan ömsint lagt fram på Kens säng under morgonen. Bergman i en urtvättad träningsoverall. Jag tänker på musiken som kommer att spelas. Rocky? Hur Ken slår slag i luften som uppvärmning. Gör några highfives med publiken. Hoppar upp och ner. Andas allt tyngre inför sin stundande holmgång. Bergman lufsar mer. Utsätter inte kroppen för onödig rörelse för att spara kraft. Och så slår någon i gonggongen. Rösterna höjs och pulsen med den. Den första smällen som får en svettig lugg att i slowmotion stå i givakt. Hejaropen tilltar. De båda slagskämparna förstår båda vad en förlust skulle innebära. De lägger sig hellre i graven än ger upp. Musklerna under fettet som spänns. Skjuter ifrån. Och hur domaren till sist lyfter upp en arm. Jag ser allt tydligt. Det är vackert. 
 
Det finns två sorters människor. De som tycker det är roligt när det händer något. Och de som inte gör det. 
En generalisering å det grövsta givetvis. Men jag har alltid varit av uppfattningen att när någon tar sig för något så ska man uppmuntra det. 
 
Då spelar det ingen roll om man tycker att det är en urlöjlig idé. Eller tråkig. Eller något som man själv aldrig skulle ta sig för. När en människa vill göra något, som att skriva en bok, cykla på en enhjuling jorden runt eller starta ett litet katt-café så vill inte jag var en surläpp som står i ett hörn och muttrar om vilken fantastiskt hjärndöd idé det är. 
 
Varje människa väljer sin egen väg. Och när någon äntligen tar sig för något, som inte kan skada någon annan, så ska det ges en tumme upp i min värld! 
 
Denna vecka ger jag en tumme upp till Ken som antog den osande kommentars-kritikern Andreas Bergmans utmaning i en trekamp de luxe. Se bakgrunden här. Och fortsättningen här
 
Det finns så många intressanta aspekter av detta så jag vet inte var jag ska börja. För det första känns det hyfsat unikt att en arg, ofta förolämpande, kommentars-kritiker får sin röst hörd på detta sätt. Ja, till och med får chansen att dra på, i detta fall skribenten Ken, en rak höger. Helt lagligt dessutom. 
 
Jag undrar verkligen hur det kom sig att Ken helt plötsligt fick för sig att tacka ja till utmaningen. Har han långtråkigt? Vill han bara skapa hype till bloggen? Är han genuint intresserad av att ge Bergman på käften? Eller är han så säker på att Bergman ska tacka nej att han känner det som ett riskfritt förslag där han kommer stå som den moraliska segraren? 
 
Personligen ser jag det som en uppenbar reklamkampanj för Pokerlistings pokerturre "Battle of Malta". Jag tycker kampanjen är rolig. 
 
Jag har försått att en del människor tycker det är en dålig idé att ge en person som Bergman så mycket utrymme. Jag har förståelse för deras åsikter. Men i detta fall håller jag inte med. 
 
Detta är en trekamp som inte skadar någon. Och när till exempel Dan Glimne som fått ta emot de hårdaste och fulaste av Bergmans förolämpningar eldar på i kommentarsfältet att "Bergman nu omöjlgt kan backa ur" så får man anta att även Dan ser underhållningen i detta och gärna vill att denna trekamp blir av. Vem är då jag att visa tummen ner? 
 
Till dem som tycker hela prylen är löjlig. Livet är löjligt. Vi människor är löjliga. Det är bara att inse det och leva med det. Det är farligt att ta sig själv på för stort allvar.
 
Även om Ken i min mening är en besserwisser som har svårt att erkänna fel så älskar jag denna sida av honom som han visar nu. Den som vågar framstå som just löjlig och bjuda på underhållning. 
 
Hittills har Bergman inte gett sig tillkänna och svarat på Kens reverse utamaning. Men nu ska ni få svaret. I vår färska podcast intervjuar vi Bergman och tar reda på hur stor chans det är att han kommer att ställa upp. 
- Att ställa upp på såna här intervjuer är helt iskallt för min image, konstaterar han bland annat. 
 
Ni kommer få de exakta oddsen. Och dessutom får vi reda på varför han är så arg i kommentarsfälten. Hur det går med boken. Plus lite annat smått och gott. 
 
Nörderiet kring denna trekamp vet inga gränser i dagens pod. 
 
Men självklart handlar den om annat också. 
- November nine
- Semester-gött
- Fotboll och fanatism
- Mycket annat. 
 
För första gången spelar vi in podcasten över skype då Mattias befinner sig på en liten ö i Grekland. Tyvärr bli därför ljudkvaliteten inte lika bra som vanligt med rådande förutsättningar, om än fullt överkomlig. Jag hoppas ni har förståelse för detta. 
 
Ni hittar podden HÄR och på ITunes HÄR.
 
 

Kommentarer
Postat av: Peter

Kul när det händet något! Gillar att ni verkligen grottar in er i ämnet i podcasten :) Må bästa man vinna!

2013-07-26 @ 16:28:38
Postat av: Anonym

Gillar er podcast mer och mer. En bra kombo du o Mattias, samt att ni varierar er...

2013-07-26 @ 16:54:49
Postat av: dybban

Tack hörrni!

Ja, vi grottade väl kanske in oss lite väl mycket enligt vissa, men jag blev så exalterad av ämnet. ;)

2013-07-26 @ 18:38:36
Postat av: donRollo

Nej, nej, nej Dybban.
Denna podcast var skit. Fan, jag som trodde att du var en duktig journalist. Dags att omvärdera det kanske.
AB är måhända trevlig i telefon. Men det han har skrivit tarvar mot en polisanmälan. När någon har skrivit den dynga som AB har gjort så är man inte så trevlig som du är. Då ställer man personen inför ansvar. Tar upp exempel och ifrågasätter. AB själv tyckte inte att han mer än bara undantagsvis möjligtvis hade gått över gränsen. Haha liksom. AB borde vara bannad i alla forum på livstid. För det han har skrivit är INTE ok, inte på långa vägar.
/donRollo

2013-07-26 @ 20:16:42
URL: http://www.donRollo.se
Postat av: dybban

Rollo: Att vara trevlig eller inte har inget med journalistik att göra. När bra dokumentärer görs om mördare och andra människor som gjort riktigt vidriga saker i sina dagar så gör man ju inte en bra journalistisk gärning genom att vara otrevlig mot mördarna. Det handlar snarare om att skapa en kontakt och förtroende hos dem för att kunna skapa något verkligt bra och få svar på de frågor man tycker är centrala.

Jag ställde ett par kritiska frågor, men jag hade absolut kunnat vara ännu hårdare. Och ta upp exempel. Det har du rätt i.

Å andra sidan verkar det ju inte ha varit den sista gången vi snackar med Bergman. Vem har sagt att jag är färdig med intervjun?

För övrigt är du och Bergman inte helt olika varandra. Du har också skrivit en del elakt för att provocera och skapa reaktioner i olika kommentarsfält. Jag har intervjuat dig också. Och var väl för snäll då också antar jag? ;)

Trevlig helg!

2013-07-26 @ 21:01:48
Postat av: rosjon

Hur kan du ens jämföra AB och Don Rollo? Har iofs inte järnkoll på allt Don Rollo skrivit, men har svårt att se någon likhet överhuvudtaget. Du borde göra lite mer research på AB, ta reda på vad han skrivit i olika kommentarsfält och mejl till de han attackerat.

2013-07-26 @ 21:55:49
URL: http://rosjon.blogg.se
Postat av: donRollo

Tjena Dybban igen.
Jag menar såklart inte att man ska vara otrevlig. Däremot ska man våga ställa obekväma frågor. Och det gjorde du INTE. Som utfrågare ska man vara objektiv. Och det var du INTE. Du hade träffat AB innan på CC i Götet och det märktes tydligt.
Du kan bättre. Ärligt talat fick jag en känsla av att du inte tog det hela på allvar om du förstår vad jag nenar. Lite lattjo sådär. Lite på trekvart. Absolut inte så professionell som jag tror att du egentligen är. Kolla Göran Skytte eller varför inte Aschberg i sina glans dagar. Där snackar vi proffs. Sådan kan du vara. Samma sak med dina "flyttar in". Samma skit som med Bergman. Lite halvdant och intetsägande. Du lurar kanske random idiiot men du lurar inte mig. Jag ser igenom dig. Du kan bättre men är kanske för lat. Vad vet jag. Jag vet att du kan bli nästa hotshot. Sumpa inte det.
/donRollo

2013-07-26 @ 22:04:45
URL: http://www.donRollo.se
Postat av: dybban

Rosjon: Då har du inte läst din Rollo-historia. Likheten är att de båda kan skriva rätt elaka saker bara för att provocera och skapa en reaktion. Så att du inte ser ngn likhet alls förstår jag inte. Sen har Bergman gått över gränser på ett helt annat sätt. Både du och Glimne har fått ta emot mer skit än ni ska behöva tåla, helt klart.

Rollo: Jag köpet ditt resonemang och dina åsikter. Det kan till och med ligga något i dem. Tar dem åt mig och ser det som en komplimang att du tror på mig.

2013-07-26 @ 23:37:25
Postat av: micke

Herregud

Inte trodde jag att du, Dybban, skulle sjunka så lågt. (Påhejad av wonderbaum?) Kunde du inte bara hållit dig på en bra nivå?

Bara för att du vill ge Ken på käften behöver du väl inte "sponsra" idiot Bergman. Seriöst! Kom med något bättre!

//Micke

2013-07-27 @ 02:39:26
Postat av: micke

Herregud

Inte trodde jag att du, Dybban, skulle sjunka så lågt. (Påhejad av wonderbaum?) Kunde du inte bara hållit dig på en bra nivå?

Bara för att du vill ge Ken på käften behöver du väl inte "sponsra" idiot Bergman. Seriöst! Kom med något bättre!

//Micke

2013-07-27 @ 02:39:26
Postat av: dybban

Micke: När blev intervjua att sponsra? :)

Du har förstått fel. Det är Pokerlistings som sponsrar både Ken och Bergman. Och jag bråkar inte med Ken. Just nu hyllar jag honom.

Trevlig helg!

2013-07-27 @ 03:08:31
Postat av: byling

Haha,jag har läst donrollo gå loss i riktig Bergmananda,men det verkar han glömt själv.

Det konstiga är,att vissa säger saker,hårda ord osv och är genast smittade med pest.
Andra AGERAR som svin men är lena i käften och får givetvis en svans ryggdunkare bakom sej.

Är det så svårt att se igenom skiten??

2013-07-27 @ 17:20:42
Postat av: En som vet vad en person gjorde förra sommaren

"Det konstiga är,att vissa säger saker,hårda ord osv och är genast smittade med pest.
Andra AGERAR som svin men är lena i käften och får givetvis en svans ryggdunkare bakom sej"

Så. Djävla. Bra. Skrivet.

2013-07-27 @ 22:44:12
Postat av: rosjon

Jag vågar slå vad om att Don Rollos värsta inte är i närheten av vad Bergman åstadkommit. Otroligt larvigt att påstå att det bara handlar om att Bergman är grov i mun. Det handlar om ogrundade allvarliga anklagelser, påhopp på närstående och rena hot. Men visa gärna på något exempel där Don Rollo kommer ens i närheten.

2013-07-29 @ 00:15:54
URL: http://rosjon.blogg.se
Postat av: Andreas Bergman

Gör du dig till Rosjon eller vad är det med dig?

När Cylinderhatten kommer dragandes med upprepade lögner om mig svarar jag med samma mynt för att visa att det är fan i mig inte ok att bete sig så. Det kallas retorik. Jag har använt mig av den här metoden vid ett annat tillfälle. Resultatet blev exakt detsamma. Aktuell person mycket upprörd. Precis vad som var meningen - att väcka denne för att aktuell person skall se vad den pysslar med.

Om du inte vill fatta detta är det ok, men spela inte dum...

2013-07-29 @ 01:40:22
Postat av: dybban

rosjon: Du skrev att du inte såg någon likhet överhuvudtaget. Att jag då beskriver var likheterna finns är inte det samma som att hävda att rollos kommentarer varit lika grova. Det har de ej och det var inte det jag skrev heller.

2013-07-29 @ 05:23:44
Postat av: rosjon

Min senaste kommentar var inte riktad mot dybban, jag nöjde mig i stort sett med hans första svar, även om jag inte tycker Bergman och Rollo inte spelar i samma division, knappt samma sport

Bergman, gör dig inte till, vi vet båda två vad jag syftar på och det har endast till en liten del med Glimne att göra. Att skylla på upprörda känslor och att tycka att man sen går vidare passar säkert dig alldeles utmärkt, men du slipper inte undan ansvar i min bok.

2013-07-29 @ 08:07:59
URL: http://rosjon.blogg.se
Postat av: Andreas Bergman

Ansvar för vadå? Nej jag vet absolut inte vad du menar. Precisera. Du kör med svepande formuleringar. Ungefär som Cylinderhatten ofta gör.

Ni är två menlösa, fega kräk där du som lök på laxen är det mest torra som skådats i världshistorien. Såg nån intervju med dig och blev negativt överraskad. Du är ännu torrare i tal än i text. Trodde det var helt omöjligt, men du har tydligen ett brett register när det gäller torrism.



2013-07-29 @ 12:35:54
Postat av: rosjon

"Ansvar för vadå? Nej jag vet absolut inte vad du menar."
Ansvarstagande har väl aldrig legat för dig.
Du har redan glömt att du gav ett löfte att om du någonsin träffade på mig i verkliga livet skulle ge mig en omgång stryk? Som du formulerade dig lät det som du sett en hel del amerikansk film.

Dina kommentarer om mina barn och min fru har du väl också glömt?
För full när du skrev för att komma ihåg?
Anklagelser om pedofili och tidelag har också förekommit. Men säkert bara retorik.

"Ni är två menlösa, fega kräk där du som lök på laxen är det mest torra som skådats i världshistorien. Såg nån intervju med dig och blev negativt överraskad. Du är ännu torrare i tal än i text. Trodde det var helt omöjligt, men du har tydligen ett brett register när det gäller torrism."

I jämförelse med en infantil muntergök och färgklick som du inser jag att det är svårt att ta upp kampen, och i den grenen är jag inte intresserad. Jag har sett några inslag med dig på youtube och du har faktiskt rätt, de var verkligen så man låg och vred sig av skratt.

Vad gäller feghet får vi väl se om vi ses på Malta.

2013-07-29 @ 17:26:17
URL: http://rosjon.blogg.se
Postat av: donRollo

Haha Dybban :)
Att jämföra mig med Bergman är nog utan konkurrens det elakaste jag någonsin har läst av dig.
Fy skäms på dig :)
/donRollo

2013-07-30 @ 18:26:32
URL: http://www.donRollo.se
Postat av: dybban

Rollo: Hehe. Äsch då! Du förstår på vilket sätt jag menar. Vi har ju pratat om det.

Du tål lite skit. Men jag kan gott skämmas lite ändå. :)

2013-07-30 @ 20:39:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0