Ge bragdguldet till den envisa gamla slovenskan

Det råder ingen hejd på alla "bragder" våra svenska idrottsmän genomför borta i Grizzlybjörnarnas land. Enligt tidningarna i alla fall. Jag tycker inte att det är en bragd så fort man vinner en OS-medalj.

En bragd ska ju vara något riktigt överjäkligt. Anja Persson brons kan jag hålla med om var i närheten av en bragd efter 60 metersfallet. Björn Ferry gjorde visserligen en storstilad insats. Men bragd? Äh. Jag tycker Svenska Dagbladets bragdguld i år för första gången ska gå till en utlänning.

Petra Majdic insats i skidsprinten kommer ingen svensk någonsin komma i närheten av. På uppvärmningen åkte hon av banan, föll tre meter ned i ett avgrundshål och landade på en sten. Men den gamla envisa slovenskan gav sig inte. Med svåra smärtor genomförde hon kval, kvart, semi och final. Efter varje lopp hade hon så ont att hon fick bäras ut från målområdet. I finalen lyckades hon mot det tuffaste motståndet i världen och kräkjobbig skidåkning komma trea. Efteråt konstateras det att hon har tre, fyra brutna revben i kroppen plus en skadad lunga. Den bedriften ska vara omöjlig. Det är vad jag kallar bragd.

Med ETT brutet revben hade jag varit sjukskriven i flera veckor. Optikern hade legat med ett varmt grytlock på magen och käkat rabarberkräm i en månad. Sen får vi inga bragdguld heller.

Kommentarer
Postat av: Optikern

Du kasta inte sten i glashus. Jag har bara två sjukdagar under de åtta år jag varit ute i arbetslivet.

Hur många har du?

2010-02-20 @ 11:41:20
URL: http://optikern.blogg.se/
Postat av: Jimmy

DET var verkligen en bragd. Bra läsning förresten, följer din blogg dagligen

2010-02-20 @ 12:39:39
URL: http://jimmypistol.blogg.se/
Postat av: dybban

Nej, men du har väl aldrig brutit några ben heller? Jag tänker dock inte ta ifrån dig att du verkligen är en moralens väktare när det gäller att ringa sig sjuk. Respekt för det.



Tack Jimmy. Kul att du följer bloggen. Fet tatuering förresten. Tur jag inte visat min. =)

2010-02-20 @ 13:17:49
Postat av: hanna

jag tycker faktiskt att det är lite sjukligt att ha en sån arbetsmoral.. det kan ju inte vara nyttigt..

2010-02-20 @ 19:24:16
Postat av: Jimmy

Tack dybban, inte klar än dock... många timmar till ;)



Tycker definitivt att du ska posta en bild eller två!

2010-02-21 @ 13:20:15
URL: http://jimmypistol.blogg.se/
Postat av: dybban

Ja, han hyser en onaturligt kärlek gentemot sitt jobb Hanna. Du blir väl aldrig orolig Hanna?



Näej du Jimmy. Den håller inte måttet för något sånt. Folk får nöja sig med din. =)

2010-02-21 @ 15:42:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0