Några tankar om förbundet

Mattias skrev nyss en blogg om förbundet. Och som vanligt svallar känslorna. Det kanske är just det som är problemet med pokerförbundet. Det är FÖR mycket känslor.
 
Gode Link skrev i en kommentar på i Mattias blogg:

"Att du tror att SvS-CC någonsin skulle gå med som samarbetspartner till Svepof är lite Tomtar-på-loftet-varning på dig faktiskt, iallafall så länge lagstiftningen ser ut som den gör."
 
Jag svarade så här:

"Menar du att SvS inte skulle vara intresserat av att samarbeta med Svepof? Eller att Svepof inte skulle vara intresserat av ett samarbete med SvS?

För mig är det uppenbart att frågeställning två ligger närmast sanningen. Det är inte säkert att det skulle kunna gå att lösa på ett för alla parter godtagbart sätt ändå, men om man ser till förbundets nät-SM så skulle det ju inte bli någon skillnad rent monopolmässigt att ha det på SvS eller Pokerstars. Jo, lägger man det på SvS så skulle antalet spelare bli fler förstås...

SvS var väl typ det enda pokerbolag som inte blev tillfrågade om något samarbete kring SM. Och hade de blivit tillfrågade så hade de säkerligen kommit med ett erbjudande.

Jag säger inte att det hade blivit bättre med SvS som samarbetspartner utan vill bara väcka frågan kring varför de inte blev tillfrågade.

Jag undrar VARFÖR de inte blev tillfrågade? För att medlemmarna i pokerförbundet inte vill ha med SvS att göra, eller för att utvalda delar i styrelsen inte vill det?

Även där är det uppenbart att styrelsen styr efter egna värderingar och inte efter vad pokersverige i stort vill eller skulle ha störst nytta av.

Återigen: jag säger inte att det skulle bli bättre med SvS än Pokerstars, förmodligen var Pokerstars erbjudande det bästa. Men att ha ytterligare ett alternativ att välja mellan kan knappast vara ett handikapp. Nu tog man inte ens reda på hur det alternativet såg ut...

Det ligger alldeles för mycket prestige i det här. Och prestige gagnar aldrig Sveriges pokerspelare, vilket är det egentliga målet med förbundet.

Allt gott kompis!"
 
Lina Olofsson skriver om och om igen hur SvS styr LI som i sin tur ägnar tid åt att skicka polisen på våra pokerklubbar. Det är mycket känslor. Lina tycks ofta skriva i vredesmod och fara i väg med en något onyanserad sanning.
 
Våra pokerklubbar lever inte farligt. De kan driva sina verksamheter nästan helt riskfritt. På ett par villkor: att de inte säljer alkohol eller sysslar med andra uppenbart brottsliga handlingar.
 
Hur ofta har polisen knackat på hos en pokerklubb som inte sålt alkohol utan tillstånd eller haft skägget i brevlådan på annat sätt? Att vi träffas och spelar poker är inte tillräckligt för att polisen ska bry sig. Det krävs något mer. Så var det i det senaste tillslaget mot klubben i Sundsvall. Alkoholförsäljning. Det spelar ingen roll vilken aktivitet som avhandlas på en lokal, om det så är knyppling som poker, säljer man alkohol utan tillstånd så finns det en chans att polisen hälsar på.
 
Men enligt Lina Olofsson är det SvS som skickar polisen på klubbarna på grund av att de spelar poker. LI är dumma. Svenska Spel är dumma. Polisen är dum. De förstår inte att poker inte är något farligt. JO! De förstår. De förstår alldeles utmärkt. Så låt bara bli att sälja sprit utan tillstånd och andra ofog. Spela poker. Ha kul. Slåss inte. Så kommer ingenting att hända.
 
I bland blir man förblindad av starka känslor. Kanske var det därför som SvS aldrig blev tillfrågade om SM. Frågan igen: var det det bästa för styrelsen, eller för landets pokerspelare?

Kommentarer
Postat av: Rickard

Hej Dybban. SvS blev inte tillfrågade för att vi helt inte har någon tydlig ingång där. Stämningen mellan SvePof och SvS är inte den bästa sedan en tid tillbaka och vi valde därför att ta en kontakt senare under året, ja ungefär nu faktiskt.

Men att hela styrelsen skulle ha något emot SvS eller att vi på något sätt är överens om att aldrig någonsin samarbete med SvS är helt fel.

Sanningen är ju på samma gång att SvS inte gjort något för att närma sig förbundet heller. Jag hoppas vi kan ha en bra kontakt med SvS såväl som med alla andra sajter i fortsättningen.

2012-10-30 @ 18:00:06
Postat av: Andreas Bergman

"Sanningen är ju på samma gång att SvS inte gjort något för att närma sig förbundet heller. Jag hoppas vi kan ha en bra kontakt med SvS såväl som med alla andra sajter i fortsättningen."

Menar du det? Det var ju väldigt oväntat med tanke på er fina historik tillsammans.

Ytterst märkligt när Sv Spel ser er som ett så seriöst och uthålligt förbund.

Det måste föreligga något form av missförstånd.

Detta kommer dock inom kort vara ett minne blott. Bara att skicka fram Cylinderhatten så säger han några fromma och rosendoftande fraser till berörda på Svenska Spel så är manegen krattad för ett fruktbart samarbete de närmsta åren. Kan dock falla på att Svenska Spel har ett väldigt kort företagsnamn - bara två ord och det är ju väldigt fattigt i Mr Cylinders värld. Dessutom är det väldigt få av de anställda som tjänsgjort som FN-soldater med vilka Cylinder kan snacka förtroligt om ökenhetta, sand, olja, minröjningsverktyg, Libanon då och nu mm, mm. Men går det på något vis att bygga broar mellan Cylinderhatten och någon gammal fryntlig herre på SS så är säkert saken biff.

Om det dessutom går att få till stånd ett möte där Cylinderhatten, full equipped med smoking, vita handskar, c-hatt och käpp, reser sig upp med 5 min kvar av mötet och utbrister: Mina herrar - jag ber att få reservera mig! och stillsamt lämnar lokalen så är saken klar.

Så jävla lätt - det här med poker, gemenskap och glada dagar.

2012-10-30 @ 18:17:58
Postat av: dybban

Tjena Rickard,

Jag skrev inte att hela styrelsen var av den åsikten, utan "utvalda delar". Och de är de delarna som låter mest, det kan du inte sticka under stol med.

Jag har tvärtom haft mycket intressanta diskussioner med till exempel Hogge och tycker han verkar extremt vettig i sina åsikter.

Förstår inte riktigt vad du menar med "ingen tydlig ingång"?

Menar du att ingen i styrelsen har jobbat eller jobbar i företaget, att ni inte känner någon i företaget eller att ni inte fått tag på berörda personer? Ursäkta uttrycket nu Rickard, men det var en något oproffsig bortförklaring.

Ni har bra koll på personer i SvS omgivning som ni skulle kunna vända er till.

Och inte kan du mena att det är SvS som ska ta kontakt med er? Det är ju ni som vill sälja in en produkt, som vill ha en sponsor som kan satsa en slant på ert upplägg. Förväntar ni er att bolagen ska kontakta er? Usch , nu känner jag mig otrevlig, men det är en blåögd inställning på en hård marknad.

Men heder åt att ni tagit kontakt med SvS nu. Bättre sent än aldrig. Får man fråga vad kontakten handlade om?

Och bara för att förtydliga. Inget personligt Rickard, detta handlar inte om dig personligen.

Och igen. Jag säger inte att ni har valt fel sajt att deala med. Bara att ni borde ha vänt på alla stenar innan ni tog beslutet. Om man vill ha en god relation med alla spelbolag, som du säger att ni vill, borde man också behandla alla lika. Tycker du inte?

Allt gott.

2012-10-30 @ 18:47:57
Postat av: Anonym

Lina och Mauritz kör sitt eget race. Dom andra i styrelsen verkar vara statister. Rickard är iallafall i mina ögon den mest normala och den mest sympatiska personen!

2012-10-30 @ 18:50:24
Postat av: dybban

Glömde credda dig, Rickard, för snabbt och ärligt svar.

2012-10-30 @ 18:52:30
Postat av: dybban

Håller med dig, anonym, om att Rickard är rätt man på rätt plats. En trevlig och sympatisk herre som jag fått äran att träffa i verkliga livet.

Tycker även de andra i styrelsen verkar vara bra personer. Tyvärr tar inte alla för sig i samma utsträckning i det mediala vilket betyder att styrelsens åsikter kan tyckas något enfärgade.

2012-10-30 @ 18:56:03
Postat av: Rickard

Ja, jag kan inte uttrycka mig som vanligt. "Ingen tydlig ingång" var kanske inte det bästa sättet att beskriva. Men, jag känner faktiskt inte en enda person som jobbar på SvS. Tror jag.

Jag får återkomma imorgon med vad jag menade tror jag. Jag är inte vare sig pokerbolagsarbetare eller pokerspelare längre så jag är trött på kvällarna och måste sova redan nu. God natt.

2012-10-30 @ 22:29:05
Postat av: dybban

Din trötthet är ursäktad. =)

Men, som du själv skriver, bör du nog uttrycka dig på ett annat sätt. Annars tolkas det lätt som om någon i styrelsen måste känna någon i ett pokerbolag för att det ska vara aktuellt som samarbetspartner.

Mycket mer jäv än så blir det väl inte om de ända man kan tänka sig att höra av sig till är polarna?

Ta en god natts sömn nu och återkom med pigga ord. =)

Godnatt!

2012-10-30 @ 22:37:48
Postat av: Anonym

Du skriver " Jo, lägger man det på SvS så skulle antalet spelare bli fler förstås..." Vad grundar du det på?

2012-10-30 @ 23:55:51
Postat av: dybban

Anonym: Lägger man det på SvS får vi ett enda stort SM i stället för två. Vi får "två sidor" som promotar samma turnering. I min värld innebär det fler deltagare. Eller tror du jag är fel ute?

2012-10-31 @ 00:29:17
Postat av: Link

Dybban, jag är tydligen också lite trött.

Jag har redan lagt ett svar till dig men på "fel" plats.
Sårry mejt!
Mitt svar hade blivit lite annorlunda om jag läst dessa kommentarer först,, men typ same-same ändå.
Jag tror du förstår.

Vi hörs!

//Link

2012-10-31 @ 01:59:50
Postat av: dybban

@ Link: Hehe, vem är inte trött? ;) Sitter och följer finalbordet i WSOP live.

Han inte se att du skrivit här också innan jag svarade på poker.se. Men jag förstår nog rätt bra. Vill gärna tro det iaf. =)

Förhoppningsvis ses vi i göteborg under Superweekend. Tänkte äntligen gå plus på ett procentbyte!

Hörs!

2012-10-31 @ 02:33:21
Postat av: Link

Tilt!!
Vill också se WSOP live jue :/
Är för snål för att köpa in den.
Finns det ingen live stream 4free nånstans?


Jag springer rätt kallt just nu, bara som en varning in case of %-utbyte.
Vart rivrad av Turåkkers i en stor pott ikväll på CC´s 500-rebuy, o återhämtade mig aldrig efter det.

//Link

2012-10-31 @ 03:16:15
Postat av: För Poker i tiden

Alternativ är alltid bra. Ett Svenska Spel SM eller Pokerstars SM är ju samma sak, men det ligger knappast i Linas intresse att lägga det på Svenska Spel. Undrar ifall det är möjligt att lägga SM på bolag inom nätverk. Typ Nordic, Unibet mfl. Då blir det ännu ett alternativ än till Svenska Spel och Pokerstars. Vidare är Mauritz smart som håller sig i bakgrunden och håller käft och låter Lina agera målvakt...

2012-10-31 @ 07:45:54
Postat av: Andreas Bergman

FPIT: :-))))))))))) Touche de Luxe.

2012-10-31 @ 12:16:48
Postat av: dybban

FPIT: Jo, men visst borde väl det vara möjligt? Både nordicbet och unibet har ju haft SM tidigare. Ju fler alternativ ju bättre måste det vara för förbundet. Och styrelsemedlemmen Jadbäck jobbar ju till och med på Nordicbet.

Jag tror dock att förbundets SM stannar på Pokerstars...

2012-10-31 @ 12:35:52
Postat av: Andreas Bergman

"Och styrelsemedlemmen Jadbäck jobbar ju till och med på Nordicbet."

Du hör ju själv hur det låter...

Inom vilken annan instans som helst utom Pokerförbundet hade det varit jäv så det smäller i tapeterna. Där är det rentutav meriterande att sitta på dubbla stolar - större chans att smussla in lite mera cash via lite ryggklining här och där.

Ja, jävlar...

2012-10-31 @ 13:20:42
Postat av: Matias

Först av allt, tack för en intressant blogg, har följt dig via superbloggen ett bra tag, och läser dina krönikor på SVS. Alltid underhållande =)

Jag började mitt pokerspelande på SVS med cashgame, men övergick snabbt till turneringar. Och jag måste ärligt säga att strukturen på SVS turneringarna är bland de sämsta jag varit med om. Nådde man topp 20 var avg stack 10bb kanske. inte direkt roligt pokerlir. Har detta ändrats senaste åren så ber jag om ursäkt så är det ett stort steg framåt för SVS turneringar! Har dock spelat på Pokerstars i över 3 års tid och jag är enormt glad att SM hamnar på sidan med den överlägset bästa kundservicen och som kan utlova bra garanterade prispengar i turneringarna!

2012-10-31 @ 13:21:58
Postat av: Matias

Glömde en sak, jag är lite nyfiken...

"Alla" vet väl att Tureniec och Wigg lirar på PS även idag, så jag antar att SVS inte har något emot att även deras anställda bloggare föredrar en annan sida. Men hur kommer det sig att dom inte lirar Pokerstars SM turneringar? Frågan borde väl gå till dem, men om du skulle spekulera? inte är det väl så att fina snälla Svenska Spel satt stopp för det? (Har sett båda två i 5-6 timmars turregrindande samtidigt som SM gått, utan att de deltagit)

2012-10-31 @ 13:36:39
Postat av: dybban

Tjena Matias,

Kul att du följer mina grejer. =)

Angående turrarna på SvS så har de blivit ett par klasser bättre de senaste åren, bättre strukturer och djupare startstackar. Sen är det väl svårt att konkurrera mes PS gällande utbud förstås.

Men den senaste tiden har det varit ett uppsving på turrarna på SvS. I söndags slog de till exempel deltagarrekord för deras huvudturre Söndagssteken. Så något rätt görs det väl...

Sen vill jag återigen påpeka att jag inte säger att förbundet gjort fel som lade SM på PS. Det är inte vad det här handlar om. PS är så klart en grymt bra aktör för detta.

Vad det handlar om är att SvS inte ens blev tillfrågade. Även om man inte väljer dem i slutändan borde de ändå ha blivit det, tycker jag.

Och ja, som professionell turneringsspelare i dag är det väl nästan omöjligt att överleva genom att endast spela på en sajt. Så inget konstigt med att de lirar på PS.

Varför och om de inte spelar förbundets SM har jag dock ingen aning om. Man kan ju ställa samma fråga till andra kända sajtrepresentanter om varför de inte spelar ett SM på en annan sajt?

Det är väl inte så konstigt egentligen? Om man får lön från ett bolag så vill man väl inte uppenbart stödja ett annat? Om de skulle klonka blir de ju tvungna att skylta med det då deras nick inte är anonyma. Jobbar du på Volvo kör du inte runt i en Saab, typ.

Det har nog mer med personlig integritet, sunt förnuft och moral att göra än vad arbetsgivaren har sagt.

Ta hand om dig och good luck vid borden.

2012-10-31 @ 15:58:20
Postat av: rosjon

Spelar du SM på Pokerstars?

2012-11-01 @ 06:52:00
URL: http://rosjon.blogg.se
Postat av: Rickard

Så, nu är jag utvilad och ska försöka föklara mig och mitt som vanligt snurriga uttryck. "Ingen tydlig ingång" var det ja. Först och främst, jag tycker Jens Jadbäck beskriver situationen som uppstått väldigt bra i Superbloggen och jag skriver under på det ha säger där.

MEN, om jag nu hade haft vänner eller ens känt folk på SvS så hade jag pratat med dem om SM, om förbundet, när jag träffat dem, de hade antagligen vetat vem jag är, kanske rent av litat på mig och vi hade haft en grund att stå på. Det är tyvärr det klimatet vi startade i och den sortens personliga kontakter man har fått använda för att få till möten om Online- och Live-SM. Nu känner jag ingen på SvS och situation mellan SvS-SvePof är sedan länge infekterad (eller det är vad alla säger till mig iaf) och därför har det inte varit läge att ta kontakten än. Jag skulle dock se det som ett stort misslyckande om vi inte har en kontakt och rentav ett möte innan detta året är över.

Jag står dock fast vid att jag mkt väl tycker att SvS kunde ha kontaktat förbundet, inte bara i SM-frågan.

Till sist, detta är alltså min personliga åsikt om vad som skett och vad som ska ske. För förbundets åsikt så föreslår jag att man, precis som Jens föreslår, mailar [email protected] INNAN man börjar gasta om mörkning, att inget händer eller insinuerar om vilka som styr förbundet. Kanske får man faktiskt svaren och inte behöver gissa.

2012-11-01 @ 10:27:49
Postat av: affe2000

@Dybban: För det första så är jag inte så säker på att ditt alternativ två är det mest sannolika pga att (som jag kommer ihåg det) SvePof anser att SvS "stal" SM och dessutom så har frågan behandlats tidigare och då var SvS tydliga med att om SvePof och SvS skulle anordna SM ihop så var det på SvS villkor rakt av.

Så det känns inte jättetroligt att SvS är intresserade av ett samarbete med SvePof baserat på tidigare historik.

Vad gäller klubbar och olagliga aktiviteter så är det ännu inte klarlagt men troligt att själva anordnandet av pokerspel är olagligt i sig, vilket gör att pokerklubbar per definition blir olagliga, oavsett om det även bedriver annan olaglig verksamhet eller inte.

Och som Jens påpekat så är det knappast endast pokerbklubbar som tillåter minderåriga eller säljer alkohol som får besök av poliser, även om det säkert ökar risken.

2012-11-01 @ 11:50:09
Postat av: Rickard

Vadå mkt känslor? D e ju sanning att SVS/CC använder LI+polisen för att kväva dess konkurrens mot just CC.

Visst varje enskild människa/företag har rätt att göra en polisanmälan, men att sitta i knäet med polisen/LI och trycka på för något som har drabbat deras egen business ger en väldigt dålig eftersmak

Hade servicen och det allmänna beteendet på värdar/ordningsvaker/dealers m.fl på CC sundsvall varit NORMAL standard så hade denna situationen ALDRIG hänt, men eftersom spelare behandlas som skit på CC sundsvall är det inte så konstigt att spelare söker sig annanstans....

2012-11-02 @ 20:40:04
Postat av: Rickard

PS. ja som skrev inlägget precis ovan e inte samma rickard som ovan, bara så det förtydligas

2012-11-02 @ 20:41:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0