Håkan är större än Springsteen

Vad vet du om kärleken förrän du förgäves hatat den? 
 
Jag var 17 år när han släppte sin första platta. Efter det skrev vi "mord" i handen inför varje fest. Ibland livade han upp oss så till den milda grad att vi till och med mixtrade med kajal. 
 
Håkan Hellström var något helt nytt. Och vi kände oss väldigt speciella som lyssnade på honom. Särskilt då "de vuxna" mest klagade på att grabben mest lät som en magsjuk katt. 
 
Många av dem har under åren ändrat åsikt och var igår på Ullevi. Jag var också där. Och mina bästa vänner. Och våra föräldrar. Hur skulle vi kunna missa ögonblicket då Håkan Hellström gick om Springsteen? Över 69 300 personer var på plats för att se en kille från Västra Frölunda uppträda.
 
 
Det var magi. Vissa kvällar överträffar till och med dikten själv. Vissa kvällar vet man redan när de upplevs att vi kommer att prata om även om 10 år. 20 år. En livstid. 
 
 
Hellströms låtar har blivit en del av våra liv. De har blivit ett sätt att minnas speciella tillfällen. Ett sätt att festa. Att gråta. Det är något speciellt med att följa en karriär och se den krönas på det här sättet 14 år efter debuten.
 
Man måste genom skam. Man måste genom drömmar. Man måste dö några gånger innan man kan leva. 
 
 
69 300! Det spöar Springsteen med tre lax. Och så sägs det att man inte kan bli profet i sin egen hemstad. 
 
Det finns en första plats som inte går att nå
För ingen tror att dom är nåt där jag kommer från
Alla försöker bli av med leran från göta älven som satt sig på själen
och på självförtroendet i varje tjomme
Jag tror jag älskar dom där
jag kommer från
 
Ett tag trodde vi att vi skulle orka ta oss till Sticky Fingers som i fornstora dagar och dansa oss svettiga och odrägliga. Men mormors inbjudan till nattmackor gick inte att motstå. Vi är ju inte 17 år längre. Även om Håkan fick oss att känna oss som det under ett par timmar igår...
 
Edit: Sen har jag spelat Poker-SM på CC i Stockholm också. En jädra resa som vanligt. Den som vill läsa om det kan göra det HÄR.  
 
Och imorgon drar jag och Norrländskan till Vegas! Kanske får man en glimt av Katten vid något obskyrt fixed-bord. En får hoppas. Ska försöka bjuda på så mycket pokertjöt bloggen klarar av den närmsta månaden! 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0