Om media

Jag har haft hektiska veckor bakom mig. Bloggandet har helt enkelt fått stå tillbaka, trots att jag upplevt mycket som är värt att berättas. Men det kommer...
 
Förra veckan var jag inbjuden till min gamla journalist-utbildning för att föreläsa om nya medier och den nya tidens journalister. Ett väldigt intressant ämne, tycker jag själv, där det finns mycket att diskutera. 
 
Var går till exempel gränsen för vad man kan kalla journalistik? Och kan man göra ett bra journalistiskt arbete även om man är arvoderad av ett företag? Det var några av frågorna som kom upp. Kul och lärorikt även för mig som var tvungen att tänka igenom ett par saker både en och två gånger för att komma fram till en personlig åsikt. Allt är inte svart och vitt, som sagt, och det finns mycket gråzoner. 
 
Frågorna gällde inte bara frilansjournalister, som jag själv, utan även redaktioner. Ett exempel är dagens pokersidor, då menar jag allt från Aftonbladet, Expressen till Poker.se och Pokerlistings. De får alla pengar av företag som är aktiva i den bransch de är satta att bevaka. De får pengar av de företag som sponsrar event som de ska bevaka. 
 
Vem som helst förstår att den kritiska granskningen inte når samma höjder som om pokersidorna var oberoende. Å andra sidan hade alternativet varit att inte ha några pokersidor alls, skulle jag tro. 
 
Sen är jag av den uppfattningen att det går att göra bra journalistik ändå, även om man är subjektiv eller sponsrad. Men absolut inte alltid. Där får man dra gränser från fall till fall och ämne till ämne. 
 
Kolla till exempel på Aftonbladets webb-tv "Bollklubben", sponsrad av Unibet, som jag tycker gör utmärkt fotbolls-tv med paneldebatter blandat med reportage. Liknande webb-tv och skriven journalistik går utmärkt att göra om poker. Det spelar i sanningens namn ingen större roll om man får reklam-pengar från ett spelbolag då. Det kan bli riktigt kul, intressant och trovärdigt ändå. Beroende på hur man lägger upp det, så klart.  
 
I stort sett all media i dag, förutom public service, är beroende av reklamintäkter. I dag i mycket större grad än förr då det faktiskt gick att livnära sig på att, till exempel, sälja lösnummer. I dag är information så mycket lättare att få tag i. Och dessutom får man den gratis på nätet. 
 
Så i stället krävs det, för ren överlevnad, att tidningar och annan media säljer reklam. Eller gör dealer med bolag som går ut på att om bolaget köper reklam, så skriver tidningen något som bolaget vill att tidningen ska skriva om. Typ förtäckt reklam i artikelform. 
 
Ibland är det svårt att veta vilka artiklar som är köpta och vilka som är äkta. Och det påverkar givetvis trovärdigheten. 
 
I dag krävs det en stor näve med kritiskt granskande i bakhuvudet för att man ska kunna läsa en tidning som den bör läsas. I vilket syfte skrivs den här artiklen? Vad vill artikeln förmedla och vilka riktar den sig emot? Och vem tjänar på texten? 
 
I dagens skolor är det av yttersta vikt att man utökar antalet timmar med att prata om krititsk granskning på Samhällskunkapen. 
 
Jag undrar hur bra pokerspelare är på kritiskt granskande? 
 
Ibland känns det som om vi är förvånansvärt lättbluffade...

Kommentarer
Postat av: Sven Duva

Det känns som att du gör en egen artikel om något som Lapproffe har ondgjort sig över i åratal. Men det är bra ändå. Det behövs fler kritiska röster.

2013-05-24 @ 15:55:47
Postat av: dybban

Tjena Sven,

Jag tror inte att jag är i närheten av så kritisk mot dagens media som Lapproffe. =)

2013-05-28 @ 16:16:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0