Om återbetalningarna på SvS

Ibland är man inte så duktig som man tror och en text tolkas då inte som man trodde, eller ville, att den skulle tolkas. Det är oftast skribentens fel. Inte läsarens. 
 
Lapproffe, tyckte att jag gjorde ett reklaminlägg på Superbloggen, angående Svenska Spels utbetalningar på 3,8 miljoner. Rosjon tyckte att samma inlägg var en "hyllning". 
 
Då två personer, som har huvudet på skaft, tycker så ligger det säkerligen något i det. Det var dock inte riktigt min mening. Varken att det skulle framstå som en hyllning eller reklam. Även om jag förstås förstår att det inte är en text som Svenska Spel kommer att svartlista mig för...
 
Roffe, tror att hela återbetalnings-grejen är ett PR trick från Svenska Spels sida för att få tillbaka spelare som "kvistat". Jag tycker att det vore ett värdelöst PR-trick om Roffe har rätt. 
 
För det första bevisade hela den här historien, för första gången offentligt, att det är/har varit möjligt att fuska på Svenska Spel. Det är något som Svenska Spel kommer att få leva med en lång tid fram över och som inte går att väga upp med utbetalningar till spelarna på ett par miljoner. 
 
I rent PR-syfte tror jag inte att den här historien gynnar Svenska Spel totalt sätt. Det har redan börjat knorras om att folk inte litar på att storlekarna på utbetalningarna stämmer. SvS har till exempel valt att bunta ihop alla botarnas spel till "en händelse" vilket gör att man får tillbaka den totala summan som man är minus mot samtliga botar. Är man minus mot en bot, men mera plus mot en annan, så får man alltså inget tillbaka. Rejken i de aktuella potterna betalas inte heller tillbaka. 
 
Då jag inte är insatt i de regelsystem som SvS är satta att följa har jag ingen åsikt om vad som är rätt eller fel angående hur utbetalningarna har räknats ut, det jag vill få fram är att det kommer att gnällas. Och gnäll är ingen bra reklam. 
 
Jag är också rädd att den klassiska avundsjukan kommer att övervinna den positiva känslan som utbetalningarna ger. 
 
Folk som får ett brev hem i lådan om att de ska få pengar tillbaka blir överförtjusta. De blir inte lika nöjda när 1,50 kr trillar in på kontot dagen efter. De kan också känna sig orättvist behandlade jämfört med dem som fick tusenlappar tillbaka. Varför fick han så mycket och inte jag? Jag har ju förlorat massor på pokern och hade räknat med mycket mer! 
 
Det slutar med att de känner sig lurade i stället för rättvist behandlade. Ingen bra reklam. 
 
"Att hylla Svenska Spel för att de ersätter sina spelare för de skador de åsamkats, är som att hylla den som betalar sina böter för fortkörning. Gör man fel bör man betala för det, utan att förvänta sig hyllningskörer, tvärtom bör man fortfarande skamset be om förlåtelse även efter att man gjort rätt för sig." skriver Rosjon. 
 
Jag köper det resonemanget fullt ut. Man blir inte en hjälte för att man gör rätt för sig. 
 
Det jag inte förstår är varför Rosjon då inte skriver något om de som inte ens försöker betala sina "fortkörningsböter"? 
 
Varför skriver Rosjon inget om alla de bolag som inte betalat tillbaka en krona till sina spelare under alla år för de botar som huserat på sajterna? 
 
Jag tycker absolut att Svenska Spel har ett större ansvar att göra rätt för sig än andra sajter, då det är statligt. Så Rosjon SKA självklart belysa ämnet och krititk leder ofta till förbättringar. Man måste kunna lita på att saker går rätt till. Men ibland vill jag ha en mer nyanserad bild också. Varför är det ingen som nämner de 5, 10, 100, 500 miljoner kronor som andra bolag aldrig kommer att betala tillbaka? 
 
Som flugan skrev i en kommentar på Superbloggen: 
 
"pokerstars har betalat tillbaka beslagtagna pengar till drabbade spelare i bot/collusion-härvor men oftast får spelarna då tillbaka en viss del av det som de förlorat då pengar kan ha tagits ut under tiden. väldigt knapphändig information ges till de drabbade som får pengar tillbaka.

microgaming/party/888/ipoker/ongame lät de ryska midstakes cashgamebotsen gå väldigt länge innan de blev avstängda och inga pengar betalades ut till de som förlorat mot botsen."

.

Svenska Spel ska vara bättre när det gäller säkerhet och pålitlighet. Men de summor som göms bakom den verksamhet "flugan" beskriver på andra sajter är gigantiska. De ska tillfalla spelarna och är därför väl värda att ta upp i just detta sammanhang då vi ändå är inne på ämnet .
 
Själv har jag vitt och brett proklamerat att jag säkerligen inte kommer att få några pengar tillbaka. "Äsch, jag förlorar ju inte mot bots på de där nivåerna."
 
Därför var det under en pinsam tystnad och med en känsla av ett stukat självförtroende i bröstet som jag loggade in idag och såg att mitt konto laddats på med 1857 kronor. Allt kan ju ha skett i en enda pott på ett 5/10-bord någongång. Men ändå. 
 
Jag ska erkänna att jag kände mig smått våldtagen. Någon hade lurat mig! Och jag hade förlorat pengar mot en data-jävla-bot. Samma bot som jag hävdat att man kan slå om man bara har huvudet med sig...
 
Att kunderna känner sig våldtagna är inte heller bra reklam. Om det är ett PR-trick så är det ett väldigt dåligt sådant...

Kommentarer
Postat av: Mackan

Ja det var faktiskt lite kul att du fick tillbaka pengar! Små log när jag läste det! :-)

2013-06-19 @ 15:55:30
Postat av: dybban

Haha, ja det var inte bra för självkänslan. Farsan fick bara tillbaka 26 spänn så han hävdar ju att han är mycket bättre än mig på det här med poker nu...

2013-06-19 @ 16:38:27
Postat av: Rickard

Roffe har rätt för en gångs skull. Shit det kändes konstigt att säga.

2013-06-20 @ 00:32:48
Postat av: dybban

Rickard: På vilket sätt? Angående att jag skrev ett reklaminlägg så har han givetvis rätt om han nu kände så.

Angående att utbetalningarna skulle vara ett PR-trick så är det ett långskott som jag inte tror på. Jag har lite mer insyn än de flesta, men sitter inte på facit så kan inte bevisa att Roffe har fel. Och han har haft rätt om saker som varit långskott innan...

2013-06-20 @ 10:04:23
Postat av: Rickard

Nej, eller ja. Att det var ett reklaminlägg också. Men att det var ett PR-jippo först och främst. Tyckte också du slog huvet på spiken att det var ett rätt uselt PR-trick. Men såna kan man ju göra också då och då.

Trist att vi aldrig fick till träningen när du var i stan för "SM"

2013-06-20 @ 12:25:32
Postat av: dybban

Ja, det var synd. Jag hade behövt träningen!

2013-06-20 @ 21:40:56
Postat av: Roffe

Jag såg det bara som ett billigt sätt att hålla arbetsgivaren på god fot med den anställde. Men Magdas hyllning var sju resor värre.

Svepof kör samma taktik. Vrickard hyllar sina medlemmar i styrelsen, oavsett vad som händer bakom stängda dörrar, bara för att kunna ha kvar "anställningen". Ideellt arbete, jo tjena.

Helt ideellt och gratis åkte Vrickard och Mau till Grekland på Kens bekostnad, för att "titta på alternativ till Live-SM"

Finns det NÅGON som tror på den storyn och finns det INGEN som är lite förvånad över att resan inte har redovisats någonstans?

2013-06-20 @ 21:42:32
Postat av: Roffe

Som du ser, Dybban, skriver jag från ett annat IP, från lånad sticka. En idiot till kranbilsförare knäckte en stolpe häromdagen. Strömmen fungerar, men telefonen är död. Så också uppkopplingen...

2013-06-20 @ 21:51:58
Postat av: Rickard

Du har hakat upp dig på det där. Aldrig förstått varför. Vad är det som ska redovisas? Det kostade inte förbundet en spänn att vi åkte och tittade på det alternativet. Vi var även i Dublin och efter det på Malta. (inte just jag och Mauritz men SvePof) Det är väl självklart att man kvalitetssäkrar det som står i offerten och just grekland hade vi inte så stora förhoppningar på så där ville vi inte lägga förbundets pengar på. Så då gick Casinot, hotellet eller Ken (vet inte och det spelar mig ingen roll) in och tog resa och uppehälle i två nätter för de ville visa sitt förslag. Både jag och Mauritz tog semester för att åka dit och förlorade alltså snarare pengar på det. Och SM gick ju sedan inte dit heller.

Och vad är det för "anställning" jag ska ha kvar? Har inte gjort en krona på det ideella arbete jag lägger ner för SvePof.

2013-06-21 @ 00:45:46
Postat av: Rickard

Detta har jag ju också svarat dig på din blogg Roffe, en gång i tiden. Men de försvann väldigt lägligt mellan att jag skickade dem och att dom skulle bli publicerade. Väldigt märkligt.

2013-06-21 @ 00:46:51
Postat av: Roffe

Du ljuger rakt av, som alla andra fåntrattar med personlig vinning i en viss position. Du har aldrig skrivit ett sådant inlägg i min blogg och Svepof kommer aldrig att erkänna att en sådan resa har hänt.

Förstår du inte, din dumma jävel, att när Svepofs samröre med det största svinet i svensk pokerhistoria blir offentligt, så kan även DU se dig om efter ett annat "ideellt" jobb...

Och medlemsantalet säger dig inte ett dugg?

2013-06-21 @ 01:22:14
Postat av: Roffe

Att resonera med utvecklingsstörda leder ingen vart.
Ljug vidare du Vrickard. Hoppas du får medlemmar. Jag går och lägger mig. Ska faktiskt jättehästjobba hela midsommarhelgen.

2013-06-21 @ 01:27:35
Postat av: volke van peer

vad är detta med botar för något. Vad kan man köpa dom om man vill hq en. Är det okej att använda dom hos tipstjänst?
Svärsonen undrar. Jag själv är för gammal för sådana här saker

2013-06-23 @ 08:18:28
Postat av: Rickard

Ja, du mår inte bra du Roffe. Jag skrev ovan vad som skedde och om du inte tror på det så fine men kalla mig inte lögnare utan att ha något att backa upp det med. Det har du gjort förr.

2013-06-26 @ 00:23:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0