Välkommen hem...

Jag stannade länge. Jag till och med återvände. 
 
Att göra karriär. Flytta till storstaden. Det var vad de flesta ville i tonåren i Eksjö. Jag var aldrig en av dem. I min själ kommer jag alltid att vara en småstadsmänniska för det är där jag känner mig hemma. Nära till allt. Hälsa på snabbköpskassörskan vid namn. Kunna träna fotboll utan att behöva åka en timma enkel resa med pendeln.  Gå på "Hotellet", traktens enda uteställe. Känna varenda en. Även idioterna. Det spelar ingen roll. Jag hälsar på alla. Har aldrig varit långsint. 
 
Så när de närmsta polarna spreds vind för våg över landet stannade jag kvar. Jobbade på Intersport och sålde skor. Jag var aldrig någon bra säljare. Men det var kul att prata med folk. Man blev en del av samhället, en pusselbit som gjorde nytta. 
 
Bengans ungar skulle ha fotbollsskor. Helene walkingskor. Hon den snygga i kassa på Konsum köpte det senaste av det coolaste. 09.00 till 18.00 fem dagar i veckan så sålde jag skor. 
 
På storhelgerna kom alla polarna hem från Stockholm, Göteborg och Linköping. Berättade historier om storstan. Jag lyssnade storögt, men blev aldrig intresserad av att följa efter. Just då hade jag nog kunnat stanna för evigt som den där pusselbiten. 
 
Men så träffade man kompisarnas föräldrar på stan. Och de berättade om hur lyckade deras barn var för de bodde ju i Stockholm. Som om man automatiskt blev något speciellt för att man bodde i en stor stad. 
 
En dag ville jag se om det stämde. Så jag flyttade jag också. 
 
Fem år senare kom jag tillbaka. För jag hade saknat hemma. Och insett att det inte stämde...
 
Men ibland rider livet sig själv och det blev snart en flytt igen. Nu till födelsestaden Göteborg som jag lämnade redan som liten. Jag spelade poker och kunde bo var jag ville. Världen var min arbetsplats. 
 
De senaste åren i väg från Eksjö har varit lite speciella. Det känns som om staden har glidit i från mig. Och det gör lite ont. För min sentimentala personlighet gör att jag har svårt att släppa saker. Främst minnen. Men även städer och döda ting som påminner om livet. 
 
Under påsken åkte Norrländskan hem till Storuman. Och jag till föräldrarna i Eksjö för att fira helgen med hela familjen. 
 
Och kul att träffa polarna, tänkte jag.  
 
Men inte en enda var hemma. 
 
Det slutade med att jag satt inne i ett rött trähus, drack påskmust och spelade sällskapsspel tre dagar i streck. Inget besök på Hotellet. Inte en gång fick jag sträcka upp handen till någon bekant. Inte en gång fick jag ställa frågan:
- Vad gör du nu för tiden? 
Inte en gång fick jag prata gamla fotbolls-minnen från division 4. De där som man måste ha druckit minst tre öl för att verkligen uppskatta. 
 
I stället blev jag chaufför åt småsyskonen. Beskåda den där fyllemat-korvkön som man alltid gick till. Ögonblicken då människor visar sina mest tragiska sidor. De då de förvandlas till hormonstinna gorillor för att någon spiller senap på dennes jacka. De då folk bjuder ut sig till högstbjudande för kvällens sista chans att få ligg. De desperata blickarna. De tomma kommentarerna. Lukten av spya. Vissa säljer sig ruggigt billigt i den där korvkön för att slippa gå hem ensamma... 
 
Allt klarnade betänkligt när man såg det ur ett nyktert tillstånd. Saker och ting kändes inte lika hemma längre. 
 
Jag stannade länge. Jag till och med återvände. På något sätt trodde jag nog att jag skulle bli en av de där som jag själv ser upp till. De som blir kvar och bär de döda till sin grav. 
 
Men jag släpper min stad nu, låter den gå. 
 
Det är dags att bli en del av ett annat pussel...

Kommentarer
Postat av: Optikern

Det är tack de här fantastiska inläggen som jag går in på den här bloggen 10 ggr om dagen!

2013-04-03 @ 08:41:47
Postat av: Hogge

Gåshud...
Tack!

2013-04-03 @ 09:13:40
Postat av: Jimmie

Ja du Simon! Fattar inte hur du lyckas överträffa dig själv text eft text. Du har en närvaro i texterna som gör att man ser dig framför en när man läser o gåshuden börjar från första raden o man hoppas aldrig texten tar slut.
Det här inlägget kunde lika gärna varit en text av Lars Winnerbäck o i mina ögon i det riktigt stort Simon!!

2013-04-03 @ 10:26:07
Postat av: dilba

Stort..

Riktigt stort skrivet.. igen.

dilba

2013-04-04 @ 01:28:19
Postat av: dilba

Stort..

Riktigt stort skrivet.. igen.

dilba

2013-04-04 @ 01:32:06
Postat av: Hubba

Strålande skrivet som vanligt! Även din krönika "Nöjd" på Svs är bra. Blev lite nyfiken på din tjejs nick? Eftersom du skrev hon blev trea i söndags så är det väl inte hemligt? Kanske kan du berätta här så slipper jag leta i gamla resultatlistor...

2013-04-04 @ 16:56:50
Postat av: dybban

Tack alla! Det värmer att få så fina kommentarer. Verkligen.

Hubba:

Hon vill inte gärna gå ut med sitt nick, tyvärr. Det var på nåder som jag fick nämna att hon kom trea. ;)

Men om du verkligen tycker det är av intresse så kan du maila mig på [email protected]

Och tack igen för din respons!

2013-04-04 @ 23:19:44
Postat av: Pokerstar

Min tjej gillar din blogg bättre än min...

2013-04-06 @ 01:00:53
Postat av: dybban

Pokerstar: Haha. Livet är aldrig enkelt...

2013-04-06 @ 11:59:50
Postat av: Optikern

Vad glad att hon inte gillar Dybban mer än dig...

2013-04-06 @ 17:31:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0