Som en örn över öknen

Jag har aldrig varit någon naturmänniska. Går inte särskilt ofta i skogen. Badar sällan i en sjö. Vet inte åt vilket väderstreck myrorna bygger sina stackar åt.
 
Men. Jag har ändå vett att uppskatta det vackra. För få saker är vackrare än det fullkomligt naturliga. Det som vi människor aldrig kan ta åt oss någon ära av. Jag är tacksam varje gång jag får uppleva det. Vare sig det är uppe i de Norrländska vinterskogarna eller den ugnstempererade Nevadaöknen.
 
För någon dag sedan tog jag, Jarne och Hogge en helikoptertur.
 
 
Hogge visste inte, men jag och Jarne var säkra på att vi aldrig åkt helikopter förut.
 
Som en stor örn svepte vi fram över ökenlandskap, bergsmassiv. Grand Canyon.
 
Med åren har rädslan för höjder tilltagit. Nu var det bara att bita sig i läppen och tänka på något annat.
 
Landade och klara var det inte som om höjderna försvann. Grand Canyon erbjuder ett enkilometerstup rakt ner. Några räcken till det? Knappast. Här gällde det att gå så nära kanten som man vågade. Jag och Hogge kikar skakade ner. Vi är ett steg från döden.
 
Det går inte säga annat än att detta var en av de mäktigaste platser jag besökt. Den bevisar på något sätt hur stor och mäktig naturen är. Hur något sånt här kan skapas av sig själv under tusentals och åter tusentals år.
 
Vi får se. Någon gång i framtiden kanske jag spenderar mer tid ute i det fria, trots allt. Lär mig något på riktigt. Om jordmån och kottar. Något säger mig dock att jag får nöja mig med Slottskogen hemma i Göteborg ett par år till.
 
Kvällen som sedan blev den sista med dessa fenomenala herrar avslutades på stekhuset Cut på Palazzo. Det sägs (det sägs i för sig det samma om många) att det ska vara det bästa i Vegas.
- Och är det det bästa i Vegas, så är det det bästa i världen, förklarade Jarne.
Maten var i en nivå för sig. Och servicen. Bara att öppna vinflaskan och hälla upp vinet var en process invecklad som en doktorsavhandling.
 
Till råga på allt ville hedersknyfflarna bjuda mig och Norrländskan på matupplevelsen. Jag säger ännu en gång tack för en av mina bästa middagar i livet!

Kommentarer
Postat av: Andreas Bergman

Du har mängder med kvalité de Luxe nästgårds.

Botaniska trädgården följt av Änggårdsbergen.

Brännö.

Delsjön, Skatås och Härlanda tjärn.

Weltklasse de Luxe hela högen.

Marstrand som jag besökte idag

2012-07-17 @ 21:15:59
URL: http://www.bluesbreaker.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0