Är du också tagen av pesten?

När vi andra runt middagsbordet är inne i en diskussion väljer han att låta sina argument förbli outalade. Han lägger ned sin röst och smyger upp telefonen när han tror att ingen ser. Som för att skriva ett viktigt SMS.

 

På jobbet går han på toaletten mer frekvent än vanligt. Han har ständigt telefonen till hands i byxfickan, istället för lämnad i jackan. Tankspritt formulerar han ord med läpparna som inte har någon som helst förankring till verkligheten han befinner sig i. Blicken är ofta riktad ut i tomma intet.

 

Min bästa kompis Optikern har betett sig mycket märkligt den senaste tiden. Har han en älskarinna, har han blivit sinnessjuk, ett allmänt vrak? Nej då. Optikern är bara en av många som svepts med av pesten. En pest som, likt en löpeld, sprider sig över landet. Den heter Wordfeud. Alla med en i-phone och ett någorlunda mediavant liv har säkerligen hört talas om det nya ordspelet.

 

Det går ut på att man utmanar sina kompisar på något slags Alfapet i mobilen. Ett ord i taget. Samla så mycket poäng som möjligt. Spöa polaren. Visa att du är bäst. För ordspel är väl det ultimata sättet att visa sin allmänbildning och intelligens? Just nu spelar Optikern åtta matcher samtidigt. Så vid varje ledig stund gäller det att replikera polarna med ett ord. Helst ett svårt ord med en massa x och q. De ger många poäng.

 

Men Optikern är inte ensam om att ha blivit drabbad av denna fluga. Överallt finns de pestsmittade. Medelålders kvinnor här på tidning springer runt och raggar nya Wordfeud-kompisar. Och går antagligen lite oftare på toaletten än vanligt. Måste tänka ord. Helst meningslösa x-ord. Xylofon är bra. Massa poäng.

 

Att "bo i mobilen" kan bli ett samhällsproblem. Vi kommer snart inte ha tid för något annat än vad som finns i vår i-phone. Vårda relationer, laga mat, följa nyheterna. Glöm det. Måste tänka ord. Snart ökar skilsmässostatistiken ytterligare.

 

"Olof kunde inte ens steka pannkakor åt barnen utan att lägga ord. Först hällde han på smeten. Sen la han ett ord. Sen vände han pannkakan och la ett ord till. Sen lyfte han pannkakan till tallriken och la ett ord till innan han hällde på smeten för nästa pannkaka. Det var som att bo med en zombie."

 

Jag har alltid blivit retad för min inkompetens när det gäller tekniska ting. Jag har till exempel aldrig lyckats ladda ned ett spel till mobilen. Ibland kan även tillkortakommanden komma till nytta. Och rädda en från pesten.

 


Kommentarer
Postat av: Optikern

På tal om det. Kan inte du ladda ner Wordfeud så vi kan ta en match?

2011-09-22 @ 13:08:09
Postat av: hanna

kan du ta hand om optikern tills pesten är över?

2011-09-22 @ 15:30:24
Postat av: Roffe

Jag är glad att jag knappt klarar av att skicka ett SMS. All mellanmänsklig interaktion ska numera tydligen handla om bokstäver på en skärm.

Oroande utveckling.

Folk måste via nätet anmäla att man eventuellt kommer att ringa om två veckor...allvarligt?



Det går inte ens att ringa folk numera. Ingen svarar. Man måste lämna meddelande eller ta skiten via Facebook. Vad är det för ängsligt och fegt folk som nätet har skapat?



Alfapet ställer jag upp på närsomhelst mot vemsomhelst. Men då är det live och äkta kött som sitter som motståndare med en bira i näven...

2011-09-22 @ 15:36:35
Postat av: Norrländskan

Dagens misstag: Att jag laddade ner Wordfeud på Simons iphone.



Så var även han smittad av pesten.

2011-09-22 @ 21:37:57
Postat av: Roffe

Dåligt...

2011-09-22 @ 22:55:48
Postat av: Mi

Ta det lugnt, det går över! Efter att ha feudat drygt en månad, frekvent, har jag nu tröttnat. En månad av ens liv, vad är det? :)

2011-09-22 @ 23:52:17
Postat av: "Långben"

Roffe!



Jag tror jag älskar dig.

2011-09-23 @ 08:10:52
Postat av: Roffe

Det är helt okej, Långben, bara jag slipper hångla med dig efter ett vad vid pissoaren...

2011-09-24 @ 18:19:08
Postat av: Pokerstar

Utamanar just nu glasögon ormen!! OCH jag leder...

2011-09-26 @ 11:46:33
Postat av: Optikern

Pokerstar. Tar upp matchen ikväll. Har lovat att inte spela på arbetstid.

2011-09-26 @ 13:45:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0