Vackra Riga

Jag trodde för ett tag att de hade hört talas om vår ankomst. Att letterna firade att EMOP kommit till stan. Militären gick i parad, folket log glatt, det var blommor överallt. Stämningen var på topp när vi checkade in på vårt hotell i fredags.

I själva verket var det Lettlands nationaldag. Och jag förstår att de firar den. Den 18 november 1918 utropade sig Lettland till en självständig stat. Men sedan juli 1940 ockuperade den röda armen Riga och hela det baltiska området. Inte förrän 1991 blev Lettland självständiga igen. Det har inte varit lätt att vara balt. Det krävs en del motgångar för att man ska uppskatta och vara stolt över sitt land. Där har ni också anledningen till varför vi knappt höjer på ögonbrynen åt vår nationaldag, medan norrmännen, den 17 maj, går man ur huse och dansar på taken.

Hur som helst. Det var en livlig helg i Riga. Efter min bittra sorti ur Main Event dag 2, lade jag pokern åt sidan för att ägna mig åt nya upplevelser med Norrländskan. Jag fick mess från en gammal EPT-vinnare som tipsade om Rigas bästa restaurang, Vincent. Att få ett bord där under nationaldagshelgen var dock lika svårt som för en rik att komma till himlen. Så vi fick se oss om efter vettiga alternativ. Det var inte svårt att finna.


Vi hamnade bland annat på Blå kossan (Blue cow). Framför oss har vi två utmärkta delikatesser. Först en 450 gram mör köttabit, som smälter i munnen. Sedan ett blont yrväder från Norrland. Som smälter ett hjärta.

Innan vi åkte till Riga fick jag höra från flera olika håll hur farligt det var i staden. Hur maffian styrde. Knivarna talade. Rånmord var vardagsmat. Ingen av dessa människor hade verkligen varit där. I själva verket är Riga ett väldigt mysigt ställe, med alla fasciliteter för att erbjuda en riktigt fin weekend.


Som historienörd var det en ynnest att få traska runt på dessa trånga gator och torg. I det vita huset i bakgrunden på torget låg Blå kossan i ett område som liknade en sagovärld.

Och lite fest blev det också.


Pokermagazines trogna företrädare Johan Jäger älskade förstås det faktum att hans egen dryck serverades som husets vin på nattklubbben där spelarfesten hölls.

För övrigt vill jag i dag hålla mina tummar för Mattias "Pokerstar" Andersson som ska spela poker-SM i Riga. Några av mina tankar kring detta ärofyllda SM kan ni läsa här. SM följer ni live här. Och här.

Imorgon. Tema toaletter.

Kommentarer
Postat av: Roffe

Ett tag där i början, trodde jag att du tagit rygg på Glimne och börjat rapa historia för att verka intressant...

Det gick över sen och jag hoppas vid Gud(Jadbäck) att du aldrig mer faller i den fällan.



Den största pokalen bland pokerbloggarna håller du helt ohotad med en egen stil.

Bara Jadbäcks klena uppdatering talar ett tydligt språk...

2011-11-24 @ 15:22:44
Postat av: dybban

sank jo, sank jo senior Rolf.



Men lite historia har väl ingen dött av? Eller njo.

2011-11-25 @ 01:28:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0