Trötter...

Orka? Orka inte? Det är frågan.

Jag sitter här med tandpetare i ögonlocken för att hålla mig vaken. Som pokerspelare är jag van vid sena nätter och störd dygnsrytm. Med ett pokerbord framför ansiktet förvandlas jag till en robot, utan mänskliga krav på föda och sömn. Jag kan, bokstavligen, leva på poker.

I natt avgörs Stanley Cup. Som liten kunde jag inte slita mig från NHL-hockey. Men sedan min tonårsidol Mike Modano tappade farten och blev placerad i fjärdekedjor så har intresset svalnat. Men en final med bröderna Sedin i huvudrollen vill jag inte missa. Förra året fick min lilla trästad se och röra en av världens mest kända idrottstroféer, då Eksjösonen Niklas Hjalmarsson tog hem titeln med sitt Chicago. Jag tror aldrig den här staden har varit stoltare.


Farsan var en av de stolta Stanley Cup-bärarna.

Hur som helst. Klockan har precis passerat 01.45 och det är 35 minuter kvar till nedsläpp i Vancouver. Men jag håller på somna. Kaffe, kallt vatten i ansiktet, konstiga spel på mobilen, inget får mig pigg. Vad brukar ni göra när ni vet att ni "måste" hålla er vakna?

Kanske kan jag ge mig själv lite extra energi om jag tippar utgången på matchen? Mästertipparen Optikern hävdar att det ska bli målsnålt. Under 4 mål kan man hitta till runt 2,5 ggr pengarna. Och under 4,5 mål till en bit över 2 ggr. Jag kör en slant på båda. Vem som vinner har jag inte en aning om. Det är väl 50/50. Antingen vinner Vancouver, eller så gör de inte det...

Nu går jag över till min trevliga granne och kollega för att heja. Sällskapet är lika viktigt som matchen. Och utan det lär jag dessutom somna. En kopp svart till, sen är natten vår. Och förhoppningsvis två rödskäggiga bröders.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0