Kalabaliken i Grekland

Experterna säger att man ska hålla sig kall. Vänta ut stormen. Inte förivra sig. Men jag är banne mig ingen expert. I dag sålde jag av hela mitt aktiekapital. Panikartat kan tyckas. Och det var det. När det gäller poker, så har jag oftast koll på hur mycket jag riskerar och vet varför jag gör det. I aktievärlden litar jag bara på tur. Jag är en fisk, en riktigt stor fisk.
.
Några bad beats kan jag allt svälja. Men hur ska jag hantera Grekland, ett helt land på väg i konkurs? De gamla yoghurtfantasterna blev droppen för mig. Mitt aktiesparande har kostat mig sexsiffriga belopp det senaste året, och Greklandskrisen får det det att svaja ytterligare. Sakteliga börjar jag tro att börsen är djävulens påfund och jag undrar nu om jag någonsin kommer att köpa ett värdepapper igen? Min allt för ivriga försäljning blev en dyr historia, men var säkerligen bra för hjärtat. Nu slipper jag tänka mer på skiten. Lugn i själen är värt en del, kan jag tycka.
.
Grekerna lär dock inte få lugn och ro än på ett tag. Det var just på grund av sådana här situationer som jag röstade nej till EMU. Europa består av alldeles för olikartade ekonomier för att förenas i en gemensam valuta och politik. Euroländernas skattebetalare kommer nu få de blåvitas skulder i knät, förtäljer de som vet. Grekland håller ju för farao på att bli vräkt. Snart får landet sova på en parkbänk i Turkiet. Full Tilt!
.
Experterna säger att man ska vänta ut stormen. Jag tror nog ändå att de stackars grekerna gärna hade velat göra som jag, i panik sålt av hela skiten, för att kunna sova gott om natten. Men jag antar att man inte säljer ett helt land genom ett par klick vid dataskärmen. Det försvårar givetvis processen en aning. Grekerna väljer att panika på annat sätt. Jag tror dock inte att det sättet får dem att sova speciellt gott. Sängarna i de grekiska fängelsecellerna är inte några Hästens direkt.
.
.
Shit, grekerna var ju top of the notch för ett par tusen år sedan. De grundade något som liknade en demokrati och hade smarta gubbar som inga andra. Vad hände sen egentligen?
.
För övrigt har jag aldrig mött en pokerspelande grek i hela mitt liv. Förutom Georgo, min ingifta grekiska morbror. Men han spelar bara för playmoney på Facebook. Han hävdar att man alltid ska spela 96. Man kan ju få stege, och det är bättre än AA. Jag tänker inte dra några elaka slutsatser om denna syn på poker har något gemensamt med dagens ekonomiska läge...

Kommentarer
Postat av: Roffe

Det här med Grekland är nog bara början på en total kollaps av ett flertal nationer.

Portugal, Spanien, Irland m.fl.



Ska bli intressant att följa utvecklingen.

2011-06-17 @ 19:03:44
Postat av: Thomas

Hej!



Jag tänkte tipsa dig om två pokersidor som du kanske uppskattar och vill tipsa dina läsare om.



www.pokertuben.se & www.pokercentralen.se



Säg gärna vad du tycker om sidorna.

2011-06-21 @ 15:04:49
URL: http://www.pokertuben.se
Postat av: Ylva Arnehed

Hej! vad rolig dina poster är. lär definitivt läsa dina inlägg lite mer. =P Ha en bra dag (:

2011-06-28 @ 00:32:21
URL: http://jade.se/paketresor

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0