Nya Albert

För en tid sedan intervjuade jag ordföranden i Albert Engström-sällskapet. Albert är, för er som inte vet, en av våra mest lysande satiriker genom alla tider. Under sin tid i livet låg han bland annat bakom tidningen Strix, mängder av tavlor och reklamkampanjer likt denna.



Till en början var han en rätt hatad man, då han ofta sparkade uppåt och på ett komiskt sätt beskrev eländet hos de fattiga och makthungern hos de rika. Men allt eftersom åren gick blev han mer och mer respekterad. Innan slutet fick han till och med en plats i Svenska Akademien. Och Konstakademien.

Det roliga med intervjun var när jag ställde frågan till herr Ordförande vem man skulle jämföra Albert med i dag.
- Vi diskuterade det för inte så länge sedan. Och ska jag vara ärlig ligger nog Martin Kellerman närmast till hands. Han som skriver Rocky.

Ett svar jag inte väntade mig av en medelålders man. Men glad blev jag. Rocky är en av mina favoriter. Ibland kan det vara lite pinsamt att läsa serier publikt. Men nu kan jag faktiskt hävda att det är snudd på bildande, upproriskt, Albert Engström-klass.

Det var inte alltid bättre förr. Ibland är det helt enkelt lika bra.




För övrigt har jag tänkt en del på tidningar, främst pokertidningar. Skrev några rader om det här, för den som är intresserad.

Kommentarer
Postat av: Optikern

http://channels.msn.se/serier/images/rocky/roc_20110830.jpg



Förresten har jag sagt att jag alltid gillar Seinfeld?

2011-08-30 @ 14:21:21
Postat av: dybban

Och jag är mer av en Frasier-kille. Not! ;)

2011-08-31 @ 11:45:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0