Facebook-döden

Farsan brukar gå in på sitt kontor på kvällarna och säga att han ska jobba. Det är alltid något "viktigt" som måste bli klart till nästa dag. Ibland slipper han både matlagning och disk för att han verkligen, verkligen MÅSTE jobba. Men när morsan överraskar honom vid datorn blir han, gång på gång, tagen på bar gärning. Han jobbar baske mig inte, han spelar spel på Facebook.  
- Men jag tog ju bara en liten paus. Du måste tro mig...

I veckan kom en kollega, vi kan kalla honom "Gnaget", fram till mitt skrivbord på jobbet med något panikartat i blicken. Han såg skärrad ut, och det märktes att det var något viktigt "Gnaget" ville få fram.
- Simon, kommer du in på Facebook?
Jag testade att knappa in mig på datorn.
- Nej.
- Herregud, de har stängt av Facebook!
"Gnagets" ansiktsfärg började nu skifta mot det röda hållet. Och ilskan kom över honom. Kunde vår arbetsgivare verkligen göra något så hemskt?
- Hur kan man stänga av Facebook? Jag behöver Facebook!

Jag träffade en kille som jobbar på en industri för någon vecka sen. Där sitter man och bevakar allt arbete vid datorer. För första gången fick jag höra om Facebook-döden.
- Ingen bryr sig på jobbet längre, de sitter bara och ändrar sin status på Facebook hela dagarna. De kan inte slita sig. Facebook kommer att bli döden för arbetarsverige, sa han.

Facebook är inte bara världens största community längre. Det är också en av världens största droger. Man måste kolla vad polarna har gjort idag, man måste själv skriva vad man har sysslat med. "Skalat lök, nu gråter jag." Eller. "Sprungit en mil, nu är jag svettig." Man ska samla poäng i alla idiotiska spel, man ska svara på vänförfrågningar från människor man aldrig träffat, man ska skicka en "poke", se på privata bilder av den där snygga tjejen/killen och man måste chatta lite. Många är uppkopplade dygnet runt. De kan inte sluta. Det här beroendet förlorar man visserligen inga pengar på, men massor av tid. Och tid är väl pengar? Eller är det ännu mer värdefullt?

Det är kanske inte så konstigt att fler och fler arbetsgivare stänger av Facebook på datorerna. De vill helt enkelt inte drabbas av Facebook-döden.

På tidningen var det dock falskt alarm. De hade inte stängt av Facebook. Och "Gnaget" fick efter ett tag tillbaka sin normala ansiktsfärg. Jag håller dock med min kollega. Vi på tidningen behöver ansiktsboken. Just nu har i stort sett varenda kotte en profil på "Fejjan". Det blir därmed ett utmärkt forum för oss journalister där vi kan söka upp personer vi vill intervjua och hitta nyheter och tips. Utan detta verktyg skulle vårt arbete bli svårare. Och vi MÅSTE ju faktiskt jobba. Så jag går in på kontoret nu. Fixar ni disken så länge?

Kommentarer
Postat av: Roffe

Det vore faktiskt intressant ifall det fanns ett program som kunde räkna ut produktionsbortfallet i Sverige, som beror på otillbörligt privatsurfande...



Fast nu blir man väl klassad som "kontrollkramare".

2010-10-29 @ 19:14:58
Postat av: vigge

Mycket bra som skrivet som alltid. Tog bort min facebook för 2-3 veckor sen nu, kan varit bland det skönaste jag gjort, jag var ganska så besatt ett år lr två då arbetslöshet och uttråkhet gick hand i hand med "fejjan", men nu när man arbetar och helt plötsligt står å skriver 4 status med telefonen under arbetstid samtidigt som man smsar, whatsappar, ringer, mailar, så blev det mentalt stopp för mig och facebook.



Att ta bort den helt kanske är överdrift men att stänga ner den för att sen återkomma någon gång å börja om, tror att facebook kräver diciplin så som poker. Men framför allt, det är djävligt få personer som verkligen bry sig om du "står å skalar lök och gråter"..

2010-10-29 @ 20:31:31
Postat av: Optikern

Lunarstorm för vucna. Skönt att jag alltid hoppat på det där tåget. Facebook är ju bara en fluga ;)

2010-10-29 @ 21:06:34
Postat av: Roffe

Jag har lagt ner FB ett par gånger.

Senaste gången gjorde jag det ENBART för att Jens Jadbäck och Erik Rosenberg spammade hej vilt för Nordicbet.



Tragiska människor...

2010-10-29 @ 23:31:14
Postat av: dybban

Tre personer som har dissat FB bara här allså. Jag vet dessutom att "Långben" inte heller har något konto. Han hatar Fejjan. Det är nog för att han vet att vi skulle lägga ut en massa bilder på honom som kanske inte är gjorde för andra ögon.



Hur mycket tid per dag sparar du in nu utan Facebook Vigge?



Roffe. Den summan som slösurfande kostar på jobbet i Sverige på ett år är en osannolik summa, det är jag säker på.

2010-10-30 @ 13:20:19
Postat av: "Långben"

Det är inte bara Facebook jag föraktar, även hotmail och youtube vet vad jag känner inför dom. Jag har själv hotmail men jag kallar skiten för "HotFace".

Är det någon som vill mig något går det bra att ringa eller prata med mig i person. E-mail är den lägsta formen av dialog man kan ha.

Youtube kommer ju komma till mig och bita mig i röven vilken dag som helst, livrädd för internet över huvudtaget känner jag nu. Måste gå ut, hej på er.

2010-10-30 @ 15:24:22
Postat av: Vigge

"Sparar" tror jag är fel ord, då jag ändå i mitt halvvakna tillstånd (slutat jobba) går hem och sätter mig och pillar med bilder m.m på datorn. Det jag sparar är att energi, för jag stör mig på människor som jag inte ens vet varför jag blev vän med överhuvudtaget från början.

2010-10-30 @ 15:53:31
Postat av: Roffe

Faan, det känns som att Långben och jag, aldrig kommer att ha skilda uppfattningar om världen...

2010-10-30 @ 17:27:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0