Att bygga hus med pokerskills

I somras började farsan att bygga på sitt nya hus. Han är väl inte den händigaste man jag känner, men han ville absolut bygga det själv. Troligtvis på grund av ren stolthet. Han vill kunna säga till barnbarnen om 25 år att "Det här huset har jag snickrat ihop med mina bara händer, det ni ungar, sånt hantverk görs inte i dag".

Men lite hjälp förväntade han sig ju ändå på vägen. Bland annat av sin äldsta son. Jag ville så klart stå till tjänst, men problemet är att jag är totalt förlamad när det gäller praktiska ting. Milt uttryck har jag tummen mitt i handen. Visserligen spikade jag upp några gipsväggar under en eftermiddag, men mycket mer blev det inte. Jag kom snabbt underfund med att jag skulle förstöra mer än jag tillförde.

Det fick mig att grubbla en hel del. Vad fararo kan jag egentligen? Vad kommer jag ha för nytta av poker om tio år? Om jag fick byta ut mina pokerskills mot att kunna snickra, skulle jag göra det då? Såna handlag har man ju kvar hela livet, åtminstone till kroppen lämnar in. Om tio år kanske ingen spelar poker längre. Har jag då slösat bort min ungdom på ett omodernt spel? Dessa tankar for genom huvudet när jag skrev den senaste krönikan för Svenska Spel. 

Och min insats i husbygget då? Jorå, än så länge har jag nytta av mitt pokerspel. Det slutade med att jag hostade upp ett par tusen till Hulken Hannu, min stora starka finska svåger. Så han hjälpte farsan ett par dagar. Jag kan garantera att alla parter blev nöjda med den dealen.

Kommentarer
Postat av: Roffe

Va faan...man spikar inte gips sedan skruvdragaren uppfanns. Typ 30 år sedan. Håll dig till kortspel.

2010-05-20 @ 15:31:19
Postat av: dybban

Eh, jag spikade. Sa ju att jag gjorde mer skada än nytta.

2010-05-20 @ 16:27:33
Postat av: Vigge

Du har skillen att förvandla tråkiga bokstäver till en orgasm liknade känsla.. rätt sjukt :).

2010-05-20 @ 17:33:43
Postat av: Vigge

Nu vet jag inte riktigt hur det där lät, men det jag menade var att det du skriver är väldigt välskrivet samt oerhört intressant att läsa.

2010-05-20 @ 17:38:39
Postat av: dybban

Haha, tack. Det var den finaste komplimang jag fått på länge.

2010-05-20 @ 17:58:15
Postat av: dede09

He he jo jag och frugan köpte ett hus för 2år sedan som var kanon mycket jobb på och jag kunde inte mycket om att snickra men man lär sig rätt fort bara man har någon att rådfråga om då och då..

Och nu 2år senare har vi total renoverat 155kvadrat, bara utsidan kvar!

Och pokern kommer nog att stanna för all framtid, det behöver du nog inte oroa dig för!

2010-05-21 @ 09:17:15
Postat av: dybban

Jag är imponerad. Mycket jobb där. Kommer nog dröja ett tag innan jag köper hus själv. Känns som det alltid finns något att göra.

2010-05-21 @ 11:28:06
Postat av: Vigge

Haha, ah shit att skaffa hus alltså. Så länge man inte ha råd att betala för städhjälp, trädgårdsarbete osv så kommer det nog dröja länge innan man skaffar hus. Ni har ju båda skaffat frugor så ni slipper ju städbiten å tvättbiten iaf.

2010-05-21 @ 11:30:06
Postat av: dybban

Mycket påpassligt Vigge. Jag har inte behövt städa en enda gång sen jag gifte mig...

2010-05-21 @ 13:33:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0