Att grinda dasspapper

Som barn var det alltid ett krig om kronorna när man åkte för att storhandla. Farsan hade total koll på var mjölken, köttfärsen, kaffet och clementinerna var billigast. Det krävdes besök i minst tre olika livsmedelsaffärer innan allt var inhandlat. Och så många kronor som möjligt var sparade.

Att kolla priser etsade sig fast i ryggraden på mig. De senaste åren har jag dock blivit slarvig. Jag skyller på pokern som gjort mig en aning fartblind med snabba pengar fram och tillbaka. När man precis vunnit eller förlorat en halv månadslön på en kväll så bryr man sig inte om man köper mjölk för åtta eller tio kronor litern. Så tänker bara bortskämda snorvalpar, jag vet.

Denna insikt kom till mig i helgen när jag var på Willys med Dylan och skulle handla groggvirke och dasspapper. Utan att tänka närmare på det hela tog jag samma rullar som jag alltid gjort. Dylan tittade då konstigt på mig och utbrast:
- Ska du köpa de där?
- Jaa...
- Har du kollat hur mycket papper det är på varje rulle?
- Näe...
- Inte?
- Eh, näe. Borde jag det?
- Ja, det är ju asmycket skillnad. Jag har jobbat på pappersbruk. Jag vet.

Och mycket riktigt. Dylan drog snabbt fram ett pack dasspapper som kostade lika mycket som de jag brukar köpa, men innehöll nästan dubbelt så mycket papper. En revolution. Jag undrar hur mycket pengar jag hade förlorat om jag fortsatt köpa de "dåliga" rullarna livet ut? Vi snackar många inköp här. Många big blinds.

När jag kom ut från affären var jag en visare man, och rik på skitpapper. Nästa gång ska jag nog kolla mjölkpriset också. Snart börjar jag nog grinda livsmedelsaffärer på heltid. I farsans fotspår.



Kommentarer
Postat av: Optikern

Hanna klagar alltid på mig för att jag styr våra middagar efter vad som är på erbjudande på vårt lokala hemköp. Jag är nog som farsan din men jag är ju o andras sidan smålänning.



Efter att ha förlorar med AK på brädan AA7, där motspelaren synade mina pottbetar fram till rivern 6 med sina 66 (han slog inte ens om på rivern...) på betfair fick jag nog och tog ett skott på svs.



Hur mycket flyt tror du jag hade här?



**** Hand 1267088881 ****

2.50/5.00 Texas Hold'em (PL) - den 16 mars 2010 23:40:50

Diana 26 (Vanlig/Cash Game)

Plats 2: Don Lennon (479.46)

Plats 3: nollkoll (952.50)

Plats 4: TarikB (773.63)

Plats 1: Kalmar35 (68.75)

Plats 5: dj_judas (801.03)

Don Lennon lägg LM 2.50

nollkoll lägg SM 5.00

* Giv *

Don Lennon [5h, 5r]

nollkoll [N/A, N/A]

TarikB [N/A, N/A]

Kalmar35 [N/A, N/A]

dj_judas [N/A, N/A]

** Bet Runda 1 **

TarikB Lägg

dj_judas Höj till 17.50

Kalmar35 Lägg

Don Lennon Syna 17.50

nollkoll Höj till 70.00

dj_judas Syna 70.00

Don Lennon Syna 70.00

*** Flop(Board): *** : [5s, 6h, Kh]

** Bet Runda 2 **

Don Lennon Passa

nollkoll Satsa 130.00

dj_judas Lägg

Don Lennon All-in 409.46

nollkoll Syna 409.46

*** Turn(Board): *** : [5s, 6h, Kh, Knh]

*** River(Board): *** : [5s, 6h, Kh, Knh, 9h]

** Showdown ** : Rake: 15.00 Totalpott: 1013.92

Don Lennon [5h, 5r] Färg med högsta kort kung Vinst: 1013.92

nollkoll Lägger mig Vinst: 0.00

TarikB Lägger mig Vinst: 0.00

Kalmar35 Lägger mig Vinst: 0.00

dj_judas Lägger mig Vinst: 0.00

2010-03-17 @ 08:37:10
URL: http://optikern.blogg.se/
Postat av: dybban

Du vill ju köpa varor som är prissänkta för att de precis ska gå ut. Det kallar inte jag erbjudande. =)



Förövrigt är det alltid lika skönt att dra ut AA...

2010-03-17 @ 11:31:21
Postat av: Optikern

Jag tror dock han hade KK...

Skönt att judas synade med annars hade jag foldat!

2010-03-17 @ 12:57:20
URL: http://optikern.blogg.se/
Postat av: Pokerstar

Gör som jag:

ta bort " ej reklam" på dörren så har du fria hemleveranser av dasspapper...

2010-03-17 @ 14:08:11
Postat av: Pokerstar

Det var som fan. I Expressen och allt stod det om dig som ny bloggare för Expressen...Kanske dax att ge dig ett " land". :) Nu när du är kändis. Men jag vet inte så mycket om dig. Har du numret till din tjej, optikern el dyl. så jag får lite bakgrundsmaterial....

http://poker.expressen.se/artikel.php?artid=61107470

2010-03-17 @ 17:13:51
Postat av: Roffe

Riktigt jävla skön blogg Dybban. Har jag sagt det förut? Skitsamma, jag säger det igen...

På vårkanten återupptar jag mitt eget nätspelande. Har knappt lirat något sen i somras.



Ilsket mycket pisk du ska få i SvS turneringar...

2010-03-17 @ 17:47:31
Postat av: dybban

Hur farao hittade du den där artikeln Pokerstar? Och har Expressen med den informationen? Hmm. Jag delar inte ut några nummer (bara mitt eget), optikern har säkert redan letat fram ditt nummer för att skvallra... ;)



Roffe: Det ska bli en sann ära att få dra ut Lunis på SvS. Och tack för smöret. =)

2010-03-17 @ 18:52:36
Postat av: Pokerstar

Haha, jag skall vara snäll mot dig.Men du Minna, får du inte diamant ringen som du vill ha så får du hota med att skvallra till mig:)

Ja du Dybban, på internet kan man hitta mycket.Artikeln hittade jag av en slump.Hållet med Roffe, du skriver bra.

2010-03-17 @ 19:26:46
Postat av: Roffe

"Sann ära"??? När du senast skulle visa kvalitet i den s.k. dybbanjakten, så åkte du ur i fjärde given eller nåt...Huvva va kasst.

2010-03-17 @ 19:47:51
Postat av: dybban

Det var inte snällt att strö salt i de gamla såren Roffe. Till och med Ivey blir utdragen ibland...



Pokerstar: Du skulle faktiskt kunna skriva en bok om ditt världskrig. Den skulle säkert sälja rätt bra. Jag tycker Roffe ska få ett eget land. Finns det något som krigar mot alla?

2010-03-17 @ 22:58:29
Postat av: PokerStar

Roffe är Al Qaida...:)

2010-03-18 @ 07:08:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0