"Pantare" på Oxhälja

När jag var yngre, innan pokerboomen, kunde jag jobba med nästan vad som helst för lite extra cash. Trots att jag har tummen mitt i handen har jag till och med jobbat på legendariska Conny's bygg och satt tak, samt knegat en sommar som vaktmästare på en skola. Mitt mest minnesvärda jobb var dock när jag pantade burkar under en helg på Oxhälja (Sveriges största marknad) i Filipstad där vi bodde då. 

Oxhälja var den stora festhelgen i Filipstad. Det var väl egentligen bara då det hände något där. Folk kom från hela Sverige för att handla på den där marknaden. Farmor och farfar var också och hälsade på. Farfar hade ögonen på skaft och märkte snart att det fanns tusentals tomburkar runt om på marknaden som folk kastat. För en nioårig dybban fanns det en rejäl hacka att tjäna. Farfar var en skön gubbe. Med liv och lust hjälpte han mig i mitt letande. I bland stack han till och med ner huvudet själv i soptunnorna och rotade. Han sket i om folk trodde han var en gammal alkis. Farfar Rolf var inte en man som brydde sig om vad andra tyckte. Han var inte en sån som skämdes i onödan. Det var rätt skumt, men han kändes som min bästa kompis ända tills han dog för snart 11 år sedan. Han blev bara dryga 60 år, vilket fortfarande känns knäckande. Men när han levde så levde han verkligen. Jag önskar jag kan bli mer lik honom med åren.

Har ni förresten tänkt på att yrket "pantare" har haft en förbaskat dålig löneutveckling? Det känns som det har varit 50 öre i pant per burk i 20-30 år.

Anledningen till att jag jobbade mycket i unga år var inte pengarna i sig utan friheten och känslan av självständighet de innebar. Jag skrev en lite luddig krönika på Svenska Spel om det nyss. Det finns många unga pokerspelare i dag som aldrig har tjänat en krona genom "hederligt" svettigt arbete. Det kan på många sätt innebära problem när verkligheten kommer i fatt.

Kommentarer
Postat av: Optikern

Du levererar med hög kvalité som vanligt!

2010-06-07 @ 14:03:17
Postat av: Tornet 69

Det är aviserat en höjning på 100% till jämna kronan så det blir till att åka på marknader i sommar Dybban!

2010-06-07 @ 15:29:20
Postat av: dybban

Är det sant Tornet??? Ja, i så fall börjar det ju likna nåt. Kanske blir en tomburksgrind i sommar om pokern går dåligt. Då får man ju en anledning att vara utomhus.



Tack käre Optikern. Ses på onsdag!

2010-06-07 @ 15:34:53
Postat av: sebbs

Har just läst igenom alla dina krönikor.. säger man så? på svenska spel.. OMG du kan verkligen skriva, riktigt trevlig läsning.. Hoppas jag får läsa många fler..

2010-06-07 @ 16:35:38
Postat av: dybban

Tack, Sebbs. Extra kul att just du gillar dem. =)

2010-06-07 @ 16:58:00
Postat av: Anonym

Löneökning med 100 % nu när 50 öringen försvinner fo' sure.

2010-06-08 @ 12:27:13
Postat av: PokerStar

Sag att du och optikern drar till Vegas. När, hur länge och var skall ni bo?

2010-06-10 @ 11:32:20
Postat av: dybban

Vi drar fredag den 18/6 och stannar till 29/6. Var vi ska bo har jag ingen aning om än. Några förslag?

2010-06-10 @ 15:03:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0