Utan långfillifjonger

Det är kallt nu. Och då pratar jag inte pokerspråk. Det är kallt på riktigt. Förbaskat kallt. I morse var det 23 minus när jag vaknade. Höll på att få köldskador när jag hasade mig fram, utan långkalsonger, till jobbet. Då är det ändå bara 200 meter dit.

Det här med att prata väder är rätt intressant tycker jag. Jädrar vad mycket väder jag pratar med folk. Det är banne mig ingen vidare komplimang. De som pratar om väder är helt enkelt fantasilösa och tråkiga människor. Som idag när jag dödade tid med min fotograf.
- Jädrar vad kallt det är du Åke. Jag tror några av delarna som sticker ut från kroppen håller på att frysa sönder och trilla av.
- Jo, nog är det kallt alltid...

Jag har ingen som helst anledning att påpeka att det är kallt när vi står utomhus i 20 minus. Åke är visserligen runt 60-strecket, men han har ju känseln kvar. Han fryser således också.
- Jädrar, vad kallt det är Åke! Känner du?
- Jorå...

Varje gång jag börjar prata väder med någon så börjar jag skämmas för mig själv. Kan jag inte bättre? Har jag inget mer matnyttigt att komma med? Det är ju till och med bättre att dra en fräckis. Men näerå.
- Du, nu är det kallt ute alltså...
- Ja...

Kan någon ge mig några vettiga förslag på konversationer man kan hålla när allt är tomt i skallen och vädertankarna dyker upp? Eller borde jag följa min och Optikerns gyllene regel oftare? Har man inget intressant att säga, så håller man käften.

Imorse var det så kallt att tågen stannade i Tranås. Och jag hade ändå inga långkalsonger på mig. Det är inte konstigt att man fryser...


Kommentarer
Postat av: beccy

Jag har kommit på att det är ganska trevligt att prata om vädret faktiskt, så trots att jag brukade känna som du så har jag slutat att streta emot. Det är bara att prata på, speciellt med gamlisar, dom kan prata väder hur länge som helst och även jämföra med hur kallt det har varit för typ jättelängesen.



När det gäller långkalsonger så är du bara dum ju. Du borde lära av min bror. Han kör med sina från augusti-maj. Jag lovar det är sant. Han hade långkallingar på studenten i våras.

Kram på dig förresten, hoppas vi ses snart :)

2010-12-02 @ 08:49:49
Postat av: dybban

Du kanske har rätt när det gäller vädret. Du har definitivt rätt när det gäller långfillifjonger. Problemet är nog en slags underliggande motståndsvilja från när man var liten och morsan tvingade på en de där kliande sattygen. Nu har jag inte ens några långkalsonger, så jag ska köpa ett par snarast. Det låter som din bror utvecklat någon slags fäbless för långkalsonger. Kan det vara sunt? ;)



Kram på dig själv. Kanske ses hemma hos Optikern och Hanna en vacker dag?

2010-12-02 @ 09:57:04
Postat av: Optikern

Man ska inte skämma bort sig när det gäller värme.

Jag kommer ihåg de i lumpen som pälsade på sig alla sina långkalsonger och m90-tröjor så fort det blev kallt. Men blev det ännu lite kallare så räckte det inte till.

Själv ville jag inte skämma bort mig utan tog bara på mig lite extra när det va riktigt kallt. Då hade man alltid ännu ett plagg att ta till om det blev kallare.

Så nu är det rysskallt i Göteborg och jag har precis börjat använda mössan och skinnhandskarna. Vårjackan är självklart fortfarande på :)

2010-12-02 @ 11:17:31
URL: http://optikern.blogg.se/
Postat av: jennie

vissa har ju stenkoll på vädret, och har långa utlägg om skillnad mellan vädret idag och samma månad för typ 5 årsedan. hur kommer man ihåg det undrar jag?

2010-12-02 @ 11:58:21
Postat av: Minna

det är ju briljant information att sitta inne på, tar vädersnacket till en helt annan dimension! jag vet att det finns kalendrar med rutor och tabeller där man fyller i dagens väder och temperatur... nu kom jag på vad jag ska köpa till pappa i julklapp! peff

2010-12-02 @ 13:06:12
Postat av: Roffe

En "oikea mies" fryser aldrig. Om han mot förmodan skulle råka göra det, nån enstaka gång, så skulle han aldrig erkänna det.



Egentligen borde jag berätta om när jag spelade bandymatch i -32, eller när vi tältade, i lumpen, i -48, men det vore ju bara löjligt att berätta sånt. Vädersnack är bara för veklingar...

2010-12-02 @ 16:18:22
Postat av: Yksi

Kaffe kan man alltid prata om eller te då för de som inte dricker kaffe...



2010-12-02 @ 17:55:02
URL: http://www.yksico.com/aceofspades
Postat av: Optikern

Jag är nog en "oikea mies"

2010-12-02 @ 19:17:37
Postat av: smacks

Jag brukar prata frukt, neutralt och bra.

2010-12-02 @ 22:52:31
Postat av: dybban

Optikern: Det är bara sjukt att fortfarande gå runt i vårjacka. Bara sjukt. Förmodligen blir du sjuk också. Eller det är du väl redan på något sätt.



Roffe: Trodde inte man fick spela bandy i minus 32? Då borde man få dricka grogg på bänken...



yksi: Vad säger man när man pratar om kaffe?

- Eh, dricker du kaffe?

- Ja.

- Gott...



smacks: Vilken är din favoritfrukt?



jennie och minna: Jag förstår inte heller...bra present...

2010-12-03 @ 11:22:22
Postat av: Optikern

Det är ju det som är grejjen, jag är ju aldrig sjuk.

2010-12-03 @ 15:39:43
Postat av: Roffe

Dybban. Köldgränserna för södra delen av landet gällde inte för oss upp i helvete.

Skulle vi kört efter -18, så skulle vi inte spelat många hemmamatcher på vintrarna.



Vi lirade faktiskt en juniormatch i -32. 6x15 min.

Förfrös fötterna likförbannat, precis som man gjorde i lumpen...

2010-12-03 @ 17:21:18
Postat av: dilba

Roffe; Hade jag varit där uppe då OCH din mamma, så hade du inte fått spela. Punkt slut, typ.



Långkallingar är härligt och det finns precis noll chans att Astrid tar sig någonstans i det här vädret utan dom OCH termobrallor på. Yup så är det.



Själv kör jag långkallingar så fort det käns lite "bitigt", inte det minsta motvilligt utan tvärtom, jag ser det som en livsnödvändighet. Och skulle det nu bli ännu kallare så håller jag mig inne eller drar till solen en vecka, typ, för att kunna stå ut den tid som är kvar när jag kommer hem.



dilba

2010-12-04 @ 13:08:29
URL: http://pokerlistings.se
Postat av: Roffe

Dilba. Du är tyvärr inte min mamma. Min egen morsa stickade en ansiktsmask åt mig, för att jag inte skulle förfrysa näsan...

Fötterna var det inte så noga med.



För övrigt använder jag långfillingar från september till maj.

2010-12-04 @ 20:08:58
Postat av: dilba

Roffe;



Ja vi mammor har ju våra ideér för oss.

Skönt att du är ordentligt klädd då där uppe i norr i alla fall :)



Då kan jag vara lugn.



dilba

2010-12-05 @ 21:19:02
URL: http://pokerlistings.se
Postat av: Mutti

Det är aldrig fel att prata om vädret i Sverige, det är ju så varierat så det blir aldrig tråkigt.

Optikern lider av termostatfel, liksom sin mor. Fryser aldrig, alltid lättklädd, (nästan) aldrig sjuk!

2010-12-05 @ 22:06:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0