675+150=725?

Vad krävs det egentligen för att jobba på bank? Jag ställer mig ofta den frågan. I dag blev den åter aktuell när jag var på Swedbank och införskaffade euro till solsemestern nästa vecka. (Mallorca)

Jag hade redan förra veckan beställt euro för 7000 kronor. När jag väl stod framme i kassan talade damen om för mig att det med dagens växelkurs innebar 675 euro. So far so good. Då frugan är dyr i drift frågade jag dock om det fanns möjlighet att växla till sig ytterligare 150 euro.
- Ja visst, sa den trevliga kassörskan och plockade fram mer pengar.

Problemet uppstod när kassörskan skulle räkna ihop de två summorna 675 och 150. 675+150 borde bli 825. Men när kassörskan räknade ihop det på kvittot blev det 725. I sedelbunten jag skulle få låg det dock 825 euro. Det innebar att jag skulle få betala för 100 euro för lite. Jag såg misstaget direkt och ställdes på bråkdelen av en sekund inför ett moraliskt beslut. Rakryggat yppa sanningen, eller hålla käften?

Jag höll käften. Varför valde jag då detta förkastliga alternativ? Ja, jag trodde helt enkelt att hon skulle upptäcka sitt misstag rätt snart. Och gjorde hon inte det så får Swedbank banne mig skylla sig själva som anställer så inkompetent personal. Om man inte klarar av att använda räknesättet plus så borde det rimligtvis vara omöjligt att få jobb på en bank.

I sista stund ber hon en medhjälpare kontrollräkna summan. Han var, gudskelov, införstådd med plusbegreppet och lyckades räkna rätt. Lite skamset kom hon tillbaka och förklarade sitt misstag.
- Jag har ju haft semester sen maj, så man är ju lite ringrostig, försvarade hon sig.
- Ja, det är inte lätt, svarade jag med ett leende.

Ringrostig eller ej. Frågan kvarstår. Vad krävs det för att jobba på bank?

Kommentarer
Postat av: Minna

Om hon räknade till 725 så hade du ju fått 100 för lite.. Eller är jag lika korkad som kassörskan själv?

2009-09-03 @ 18:33:41
URL: http://unbellodia.blogg.se/
Postat av: dybban

Haha, nästan. För att göra den enklare för finska blondiner så lade jag till meningen "I sedelbunten jag skulle få låg det dock 825 euro".

2009-09-03 @ 19:10:23
Postat av: Hanna

men i sånna fall skulle du väl fått precis det du skulle ha.. eller är jag lika dum som kassörskan och frugan då..?

2009-09-03 @ 19:32:09
Postat av: Minna

Du betalade alltså för 725 euro, men fick som om du hade betalat för 825.. Nu är vi med.

2009-09-03 @ 19:41:56
Postat av: Hanna

jaha, då är jag också med..

2009-09-03 @ 19:43:09
Postat av: dybban

Puh, nu har ni tagit examen och är legitimerade att jobba på vilken bank ni vill.

2009-09-03 @ 19:54:56
Postat av: PokerStar

Själv har jag en fobi mot att "ta emot" pengar som egentligen inte tillhör mig.

När jag hittar pengar på marken så kan jag inte ta upp det för då kommer jag drabbas av alla djävla möjliga farsoter.

Var i Grekland i sommar och hittade €60.

Kunde inte ta upp pengarna utan fick ropa på min flickvän...hon hade inga problem att ta upp pengarna.

Hon blev väldigt dock glad.

2009-09-03 @ 20:29:16
Postat av: dybbat

Det där lät ju nästan sjukligt ärligt. Jag skulle aldrig "ta emot" pengar på samma sätt från privatpersoner eller mindre företag. Men när det gäller Swedbank har jag inga betänkligheter. De har skinnat mig sen jag var liten knodd.

2009-09-03 @ 22:16:38
Postat av: Optikern

vad gör man inte för pengar som min chef brukar säga...

Han plockar upp minsta lilla femtiöring han hittar!

2009-09-04 @ 01:54:18
URL: http://optikern.blogg.se/
Postat av: mutti

Upphittade pengar ska lämnas till polisen annars går det illa som det gjorde för Lasse liten:) Härlig låt förresten.

2009-09-04 @ 09:28:08
Postat av: Optikern

För övrigt så tycker en matematiker som jag att du ska kalla det "addition" och inte plus som en liten "ettaklabbare".

2009-09-04 @ 11:07:26
URL: http://optikern.blogg.se/
Postat av: Joppe

Ja, uppenbarligen saknar Swedbank en stabil räknekung som mig!! Men du var väl inte för hård mot Birgitta=)?

2009-09-04 @ 14:49:12
Postat av: dybban

Haha. Nej, annat var det på din tid Joppe. Då var jag aldrig med om några räknefel. Vad krävdes för att få jobba på bank? =)



2009-09-04 @ 16:25:12
Postat av: PokerStar

Fast det handlade inte så mycket om ärlighet, mer att jag har en slags fobi att ta upp pengar som någon har tappat mm.(Det ger mig otur)

Dock fick min flickvän betala för maten den kvällen så pengarna kom ju tillgodoför mig ändå utan att jag behövde konfrontera min fobi=) )

2009-09-04 @ 16:29:18
Postat av: Joppe

För min del så räckte det att jag pluggade på handels och kände David Landholm=). Men generellt sett så krävs ingen formell utbildning för att jobba på bank om man börjar på golvet, dvs kassatjänst!

2009-09-04 @ 23:30:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0