"You're the one for me, fatty"

Jag gillar lata människor. De får mig att må bra.


170 centimeter. 120 kilo. När jag kommer in på redaktionen under helgen sitter han alltid på chefens plats med fötterna på skrivbordet och en kaffekopp i näven. Så lyser han upp när han ser mig och utbrister:
- Simon, det är så här man ska jobba!


Min fotograf "Biten" är den mest arbetsskygga människa jag träffat. Som ung var han prisad och blev bland annat utsedd till Sveriges bästa bandyfotograf. Nu närmar sig pensionen och "Biten" bryr sig inte längre. Oftast sitter han inne i sin fotoverkstad och slumrar med händerna vilande på magen. Eller så är han ute på en av sina tvåtimmarsluncher.


"Biten" berättade för mig en gång varför han inte orkar ge allt.
- Det är ingen konst att fota längre.
Och det är ju sant. Vem som helst kan knäppa av en bild med de här nya kamerorna. Annat var det för 30 år sedan.
- Då jäklar var man tvungen att slita för att få rätt ljus och skärpa. För att inte tala om framkallningen.
När de unga fotograferna sitter och filar till sina bilder i diverse fotoprogram, stoppar "Biten" bara in dem i systemet direkt.
- Äh, det blir så dålig kvalité på bilderna i tidningen ändå, så det är ingen som märker...


I helgen skulle vi börja med att följa en dressyrtävling.
- Nej, jag kan inte gå in i stallet vet du, sa han när det stod klart vart vi skulle.
- Nähe?
- Nej, jag är allergisk mot hästar.
- Ok...


Det slutade med att vi med ilfart fick tag på en häst utanför stallet, gjorde en intervju med ryttarinnan och drog iväg igen. På rekordtid.
- Så ska det gå till, sa "Biten" med andan i halsen och guppande hakor.
- Ja, det gick ju smidigt.
- Du vet man kan inte lägga hur mycket tid som helst på ett jobb. Vi har ju annat att göra, log han pojkaktig.
- Jaså vad ska du på för jobb?
- Jobb? Det är ju Premier League på tv!
 
På grund av denna lathet är det många som har problem med honom på jobbet. Det skapar ofta oreda. Jag börjar dock gilla "Biten" mer och mer. Han får mig att känna mig duktig och produktiv. Genom att se honom "jobba" blir jag avslappnad och känner ingen press. Lata människor gör nog en del nytta ändå.


Fler borde bli lata. Ibland tror jag att dessa människor är de smartaste. De gör exakt vad som krävs på så kort tid som möjligt för att utföra sitt arbete. Sen får de tid över till sånt som verkligen betyder något. Som Premier League och poker.


Kommentarer
Postat av: dede09

Ha ha skön snubbe den där biten:)

Har det själv ungefär likadant, enkelt jobb som man fixar i sömnen och lägger mer krut på annat tex. poker...

2009-10-21 @ 13:58:48
Postat av: Optikern

Är det så att en syn typ maskar så en annan får jobba mer så lär han åka på en fet propp till slut!

2009-10-21 @ 16:33:45
URL: http://optikern.blogg.se/
Postat av: Rebecka

Haha... Jag skrattar mig igenom texten!

Först tänkte jag på alla fotografer i Eksjö: "vem sjutton är det han menar?". Men sedan kom jag på att du har bytt stad...

Allt väl annars på jobbet?

2009-10-21 @ 16:53:36
Postat av: Joppe

Alla arbetsplatser och även andra forum behöver "avskräckande exempel". Hur skall annars folk känna sig arbetsamma och moraliskt duktiga om vi inte har något att jämföra med=)!!

2009-10-21 @ 17:11:42
Postat av: dybban

Hej Rebecka, det var längesen. Allt är bara bra på jobbet. Trots att det är lite rörigt just nu. Och att vissa är lite lata... Hur trivs du själv i Stockholm?



Precis Joppe, de gör alla andra en tjänst.

2009-10-22 @ 11:45:47
Postat av: Rebecka

Kul att vara i Vetlanda och på sporten? Där händer ju en del i sportväg.

Jag trivs riktigt bra, både med jobb och sambolivet och är lycklig varje söndagkväll när jag inser att jag får sova i min säng nästa natt också (och inte åka till en tom liten etta)

Hoppas allt är bra med er båda!

2009-10-22 @ 14:53:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0