? eller !

Som journalist måste man ha lite tur för att lyckas. Du måste få tag i rätt personer och de måste också ha förmågan att svara på dina frågor på ett tillfredställande sätt.

I dag/ i morgon är det Elitseriepremiär i bandy för vårt kära Vetlanda BK. De tar emot regerande svenska mästarna Västerås SK hemma på Tjustkulle. Jag är inget stort fan av bandy (jag vet att man inte ser bollen) men som sportjournalist på min blaska krävs det ändå att man älskar VBK. (Att säga att man håller på laget räcker inte, det måste vara älskar.)

Hur som helst heter deras tränare Jonas Claesson. Ni vet han som är typ Sveriges största målskytt genom tiderna. Han är en såndär person som gör mitt jobb till ett faktiskt jobb. Han svarar aldrig i telefon och när man väl får tag i honom så svarar han inte på frågorna. Lite knepigt faktiskt. 

Till dagens tidning skulle jag göra ett inför-reportage till premiärmatchen. Eftersom Claesson, sin vana trogen inte svarade i telefonen, så var jag tvungen att bege mig ut till träningen för att prata med honom "man to man". 

Utanför VBK:s omklädningsrum fick jag tag i honom.  
- Tjena Jonas!
- Hej hej...
- Har du tid att svara på några frågor inför matchen imorgon.
- Nej, nej i dag har jag inte tid.
- Inte?
- Jo, det är klart jag har, hehe. (Här är det svårt att veta om han är ironisk eller inte)
- Ok, hur ser truppen ut, är alla spelare tillgängliga?
- Jadå, det tror jag. Tillgängliga på telefon iallafall, svarar Jonas med ett flin. (Det är inget svar man kan basera en faktatext på)

Här blir det en liten paus där jag måste skratta lite åt hans skämt vilket gör att vi glider ifrån ämnet, precis som han vill.

- Eh, mm. Men du. Fredrik Rinaldo är väl skadad?
- Nja, jo. Det har han ju varit.
- Ok, men kan han vara med i morgon?
- Det vet man aldrig.
- Nähe, men kan jag sätta ett frågetecken för Rinaldo iallafall?
- Jadå det kan du. Eller ett utropstecken!

Ja, det blir ju ingen vidare text i tidningen i morgon. Det kommer i sin tur medföra ett antal arga mail från VBK-supporters som tycker att vi bevakar laget för dåligt. Förstår ni nu att det inte är någon dans på rosor att vara sportjournalist. =)

Kommentarer
Postat av: beccy

hur skulle den där lat-feta fotogubben hanterat det här?

2009-10-30 @ 07:06:45
Postat av: Optikern

Haha du får se till o smörja dom lite. Alla har en akilleshäl.

Det gäller o hitta deras svaga punkt så de öppnar plånboken!



Grattis till fjärdeplatsen, du är den evige fyran känns det som!

2009-10-30 @ 08:31:27
URL: http://optikern.blogg.se/
Postat av: Torsten Flink

Grattis till 1a platsen på SR :)

2009-10-30 @ 09:30:08
Postat av: dybban

beccy: Han satt i bilen och väntade på att jag skulle bli klar någon gång...



ty ty för gratulationerna. Nu ska jag behålla förstaplatsen...

2009-10-30 @ 12:12:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0