Dybban chickar ur

Så hur gick det då för dybban i SM?


Startstack 10000. Blindsnivå 1 timma med början på 25/50.

När jag väl satte mig vid bord 9 på plats 9 kändes det väldigt bra. Inga av storlirarna satt på mitt bord så jag hade hyfsad koll på hur hårt man kunde leka. Det var mycket limpande amatörer som man rätt så lätt kunde straffa och det gjorde jag också. Limp, limp, limp, dybban raise. fold, fold, syn. Flopp. check, dybban bet, fold. Så såg det ofta ut och jag kunde rätt så ohotat gå upp till nästan 15 k efter bara någon timma. Sen kom Mats Iremark och satte sig på stolen till vänster. Där jag absolut inte ville ha honom. Då började allt gå utför. Ett dåligt kortsnitt (inte ett högt par eller AK, AQ de närmaste tre timmarna) och Iremarks aggressiva spelstil gjorde att jag blödde marker ner till 11k efter fyra perioder. Inget vidare, men fortfarande inga problem.


Med blinds 150/300 kommer även Micke Norinder och sätter sig till höger om mig. Då blev det genast liv i luckan. Säga vad man vill, och jag tar inte i försvar allt som kommer ur hans käft, men det är en förbaskat kul kille att ha vid bordet. En trevlig hand:


Jag höjer UTG med 88 till 800 (blinds 150/300, 25 ante). Norinder sitter i big blind och synar. Micke checkar mörkt (alltså innan floppen kommmer upp på bordet). Flopp K82 regnbåge. Mums. Men eftersom Micke checkade mörkt vill jag inte skrämma iväg honom, så jag checkar bakom. Turn 6. Micke checkar. Jag betar 1200.
- Där kommer försöket, gormar Micke glatt och synar rätt snabbt.
Jag vet att han kan syna med rätt mycket här. Typ alla träffar och pocketpar. River J. Micke checkar. Nu är bara frågan hur jag ska få betalt? Jag tror att en rejäl bet ser svagast ut från Mickes synvinkel så jag betar 3500. Micke börjar steka.
-Det värsta är att jag tror du är helt tom, glappar han. 
Jag stirrar ner. Gött, nu kanske han synar med någon halvtaskig träff tänker jag. Ganskar snabbt synar han med KJ. Wow. trodde inte han var så stark. Så här i efterhand borde jag självklart ha betat flopp. Då hade jag troligen slagit ut Micke som bara hade 5k kvar efter den handen. Han hade aldrig orkat vika topp tvåpar.


Men men, så är det. Upp på 17,5k. Äntligen medgång. Exakt ett varv senare går det dock åt pipan. Återigen UTG höjer jag upp till 800 med JJ. Två syn. Flopp 469 med två hjärter. Jag betar ut 2000. En syn. River 8s. Jag anar ugglor i  mossen och vill hålla nere potten då vi har ungefär lika stora stackar. Check. Han betar ut 3500 rätt snabbt. Här bör jag egentligen lägga mig. Det ligger dock alldeles för många drag ut för att jag ska kunna folda med gått samvete. Syn. River 8r. Jag checkar. Och när han checkar efter är jag säker på att jag har potten. Förvåningen blir stor när han slänger fram AA. Eh? Nere på 11k igen.
 
Efter att lite senare åter jobbat upp mig till 14k ställer Norinder all in för 2400 på cut off (platsen innan knappen). Jag hittar KJo. Min första känsla är att blixtsyna, då han i princip kan ställa med vad som helst där. Sen tänker jag att jag inte har någon lust att dubbla upp Micke. Men när Norinder ser att jag är på väg att folda ger han sig på mig verbalt.
- Vilken chicken! Du spelar ju som en kärring! Heter du Simone?
Jag vet att han vill ha en syn. Men synar ändå bara för att det skulle vara kul att ta ut honom. Hatten och Norinder hade dessutom ett "last longer bet" där den som gick längst av de två i turneringen skulle få 5 000 spänn. Hatten hade lovat mig fri bar om jag slog ut Micke så det låg ju som en liten morot. När jag dessutom blev kallad Simone av en hård, men hjärtlig Norinder var det droppen. Han slänger dock upp AQ i spader. Flopp Q106. Men jag får inte dra ut.

På blinds 200/400, ante 25, kom så min ödeshand. Det känns så så här efteråt iallafall. Alla lägger sig till mig i lilla blind och jag synar Iremark i big blind med 85o. Han är på väg att raisa upp, men ångrar sig efter att jag börjar lipa att jag varit så snäll nu hela tiden och aldrig raisat hans blind. Så han checkar och floppen kommer 568 alla i ruter. Jag betar direkt ut 700 i potten på 1000. Iremark synar snabbt. Turn Jhj.Jag tror att jag leder med mitt tvåpar och betar 1500. Iremark går rätt snabbt all in. Vi har nästan exakt lika mycket marker så synar jag är jag ute. Vad göra? Eftersom han var big blind kan han ha precis vad som helst. Det känns dock inte som han ställer på ett drag. Jag vet att han kan göra det, men inte nu, han vet att jag är rätt stark. Tyvärr känns bara den enda rimliga hand som jag kan slå vara 65, annars slår jag bara rena bluffar och draghänder. Hade det varit en höjd pott hade jag synat snabbt. Men nu? Jag har 8,5k kvar om jag foldar. Det känns kallt att syna av sina sista marker. Så efter några minuter i tanken foldar jag och visar Iremark min 85. Han pustar ut och slänger upp QQ! TILT!


Så här i efterhand borde jag kanske synat, men det är lätt att vara efterklok. Det kändes verkligen som att han hade fler händer som slog mig än vad jag slog honom med. Och jag trodde inte på bluff där. Överpar fanns bara inte i min tankevärld. Särskilt inte som vi tidigare hade snackat skit om folk som slowspelar höga par. =)

Där gick i alla luften ur mig lite. Ingen av damerna var i ruter heller så jag hade med stor chans dubblat upp till 24k i den handen om jag tagit synen. Nu hade jag 8k istället. Tungt.


Höjer sedan upp i sen position (blinds 300/600, ante 50) till 1400 med A10s. En kvinna i medelåldern som är sponsrad av Unibet synar på big blind. Flopp JQQ med två i spader. Jag har alltså straight flush-drag och betar ut 1700. Hon börjar tjöta.
- Är du så stark. Har du AQ?
Redan här vet jag att hon själv har väldigt bra. Hon gafflar inte så annars. När hon sedan steksynar vet jag att hon är stark. Turn A. Hon checkar. Jag checkar efter. River 2. Ingen färg för mig, men träff på Esset. Hon betar ut 2600. Det skriker styrka, men jag orkar inte lägga mitt A för och synar. Hon slänger upp JJ för floppad kåk. Tack för kaffet. 3k kvar. Ställer några händer senare med Q10o. Big blind synar med KK. Så var den sagan slut.


Men jag är nöjd ändå. Hade det väldigt trevligt vid mitt bord, är nöjd med mitt spel och var med i över åtta timmar. Det som svider mest är att jag inte synade Iremarks all in. Då hade jag varit bra med. Men som sagt, det är lätt att veta när man har facit.

Nu ska jag ner och slaska cashgame!


Iremark var en glad och trevlig prick.


Norinder visar upp resterna av sin markerstapel efter
att dybban har masakrerat den med sitt set i åttor.


Kommentarer
Postat av: Anonym

Nu har du i varje fall fått vara med dom stora pojkarna och leka. Risken är bara att du slaskar bort en massa kulor om du fortsätter leka med dem på cashgamet..... Den som lever får se..

2009-05-20 @ 22:21:28
Postat av: Sara

Vaaa?! Kommer du hem utan miljonen?

2009-05-21 @ 01:25:13
Postat av: Hasse

Tack för trevlig läsning! Synd det inte räckte längre, men samtidigt som du säger så var du med och lirade ett bra tag. Kan ju inte direkt säga att jag inte är lite avundsjuk ...



Angående handen mot Mats så tycker jag din fold var helt rätt. Jättesvårt att tro att han ska ha överpar där, och det måste ju vara i botten av hans range. Oftare han har set eller floppad stege/färg så som spelet gick. Så jag tycker det var bra att du kunde folda där, även om jag förstår att det känns surt med facit i hand, men så är det ju alltid!

2009-05-21 @ 08:17:10
Postat av: dybban

Skönt att du också tycker att jag gjorde rätt som folda. Har pratat med ett par stycken om handen och de flesta säger att de också hade foldat. Frågan är om det inte hade känts bättre om Iremark inte visat sin QQ. =)



ja, du Hasse. Nästa år får du komma hit för stämningen är makalöst bra. Det är 1000kr-grytor hela nätterna och alla är glada och trevliga.

2009-05-21 @ 11:31:12
Postat av: Optikern

Snipp snapp snut, så va sagan slut...

Synd... Jag som satte en femtilapp på dig :)

2009-05-21 @ 13:11:10
URL: http://optikern.blogg.se/
Postat av: Clabbe

Härligt o läsa bloggen Simon(e)...

Ha det så trevligt resten av tiden så hörs vi på smt.

2009-05-21 @ 15:44:03
Postat av: dybban

Ja Clabbe vi syns på tisdag. Måste ta ledigt på måndag med för alla flygbiljetter är slut. Tråkigt =)

2009-05-22 @ 18:01:04
Postat av: MIcke Norinder

Fy faan va dåligt att folda 85. Du är tydligen en kyckling vid namn Simone :)hehehehe



Väl mött vid något pokerbord i svedala snart..



///Micke N



2009-05-28 @ 01:56:34
URL: http://www.krabbes.se
Postat av: dybban

Hehe. Mot dig hade jag dock aldrig lagt Micke. =)



Svedala låter som en väldigt trevlig idé.

2009-05-28 @ 14:38:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0