Ordpolisen dybban

Nu sitter jag min andra tisdag som nyhetschef. Det innebär bland annat att jag tvingas läsa igenom en massa dåliga texter. När inte ens journalister kan stava, hur ska man då kunna begära det av alla amatörbloggare?

Jag har tidigare blivit irriterad på folk som anmärker på stavning i bloggar. Alla kan vi göra fel. Men i vissa bloggar så används ALLTID fel stavning. Och det är vuxna människor som skriver.

I och med att jag tvingas kriga mot felstavningar dagarna i enda har jag nu blivit arbetsskadad och kan inte låta bli att märka på felstavade ord. Jag börjar bli tokig. De felstavningar jag just nu hatar mest är possitivt, väll, hitills och lungt. Vilka är era hatfelstavningar?

Lär er nu de här orden och stava aldrig mer fel. För då kommer ordpolisen dybban.

fel, fel, fel - rätt, rätt, rätt

anorlunda - annorlunda
hittils, hitills eller hitils - hittills
possitivt - positivt
föresten, föressten - förresten
väll - väl
intreserad - intresserad
lungt - lugnt
nogrann, noggran - noggrann
orginal - original
paralell - parallell
recention - recension
rekomendera - rekommendera
resturang - restaurang
tyvär - tyvärr
överaskad - överraskad
parantes - parentes

Detta är några exempel på ord som vi lärde oss stava till i lågstadiet. Ändå stavas de konsekvent fel av Sveriges befolkning. Skämmes!

Edit: Självklart bör även alla korkade särstavningar inkluderas bland störande skrivmissar. Det heter till exempel inte butter kaka, utan butterkaka. Och det heter inte kul potatis, utan kulpotatis. För hur kul kan en potatis bli? Tack Minna.

Kommentarer
Postat av: Minna

jag är mest emot särstavningar:

jätte kul

kort hårig

köttfärs låda

slut rea

lunch pris



ja, vi ser det överallt..



2009-03-10 @ 16:12:16
URL: http://unbellodia.blogg.se/
Postat av: Optikern

dessutom är människor som upprepar sig extra jobbiga. de som skriver original två gånger i sin felstavningslista.



Är det på allvar detta? det är ju hur lätta ord som helst.

2009-03-10 @ 16:13:07
URL: http://optikern.blogg.se/
Postat av: dybban

Visst är det enkla ord. Alla har lärt sig att stava till dem i lågstadiet. Det är ju det som gör mig irriterad. Så enkelt att till och med ett barn klarar av det.



Särskrivningar hade jag också tänkt ta upp. Mycket irriterande.



Vadå upprepning. Optikern måste ha synfel...

2009-03-10 @ 16:45:30
URL: http://dybban.blogg.se/
Postat av: dybban

Åter till Minnas särstavningar. Är rean slut eller är det slutrea? Och är han kort och hårig eller korthårig?

2009-03-10 @ 17:05:37
Postat av: Hanna

en brun hårig flicka, jag säger bara det..

2009-03-10 @ 17:21:13
Postat av: jennie

jag har väldigt svårt för e och i. igentligen. egentligen. skyller på min "charmiga" dialekt. ville bara dela med mig...

2009-03-10 @ 19:01:07
URL: http://jennieskriver.webblogg.se/
Postat av: dybban

Det är väl en himla tur att du inte är ensam om de problemen Jennie. Imot, igentligen och andra konstigheter används flitigt därute.

2009-03-10 @ 20:32:26
Postat av: Minna

sen finns det ju de som har svårt för talet. skärde är ett populärt ord ;)

2009-03-11 @ 00:20:37
URL: http://unbellodia.blogg.se/
Postat av: dybban

Det är väl kanske därför som jag skriver och inte jobbar på ekot.

2009-03-11 @ 01:25:39
URL: http://dybban.blogg.se/
Postat av: Sara

Jag läser ju en del tråkiga böcker nu och hittade för en tid sen ett ord som jag inte trodde att man kunde använda, nämligen "ändamålsenligast". Fick inte ni också lära er att det heter "mest ändamålsenligt"? Men juristprofessorer kanske får hitta på egna ord. Journalisten? Tack på förhand!

2009-03-11 @ 07:30:34
Postat av: jennie

jag har en fråga jag med. tryckte eller tröck på knappen? tröck måste väl vara helt galet?

2009-03-11 @ 07:36:53
URL: http://jennieskriver.webblogg.se/
Postat av: Optikern

Hyfsat resultat på S-rankingen igår!

2009-03-11 @ 12:03:58
URL: http://optikern.blogg.se/
Postat av: Fassan

Sen finns det ju de som inte kan hålla ordning på enda och ända också. Som till exempel skriver "dagarna i enda"... Till och med journalister. Suck.

2009-03-11 @ 13:26:59
Postat av: Minna

noterade också detta.. det bästa är kanske att hålla tyst och inse att alla gör vi fel ibland :)

2009-03-11 @ 15:14:16
Postat av: dybban

Jag tänker inte ens rättstava enda som en storartad gest som visar att alla får göra fel. Min gamla tyskalärarinna sa alltid att en gång är ingen gång, men två gånger är två gånger för mycket. Dessutom är det ju faktiskt stor komik med tanke på inläggets karaktär. Från början tänkte jag stava fel på vartenda ord för att visa det absurda, men jag nöjde med med ett.



Tröck är så klart hel fel. Det både ser och låter ju som ett ord någon drängakarl kommit på.



Ändamålsenligast är inte heller ett ord som jag skulle använda. Låter ju lika dumt som konsekventast.

2009-03-11 @ 15:56:15
URL: http://dybban.blogg.se/
Postat av: mutti

Våran och eran ser barnsligt ut. Det heter vår och er och inget annat. Och stog istället för stod är också fel. Och tänk att bli behandlad av en grå hårig sjuk sköterska. Huvaligen!!

2009-03-11 @ 18:16:52
Postat av: dybban

Grå håriga sjuksköterskor borde förbjudas. Huvaligen är dock ett ord jag gillar.

2009-03-12 @ 00:55:51
Postat av: mutti

Ha, ha.. såg en rolig särskrivning idag. Till salu: stilla havslax. Jaha, hur simmar en stilla lax, eller driver den bara med strömmen? Men visst, nu är den ju död så då är den förstås stilla.

2009-03-14 @ 16:13:19
Postat av: mutti

Såg en rolig skylt idag. Till salu: stilla havslax. Hur simmar en stilla lax? Eller driver den bara med strömmen? Är de en särskrivning eller inte? Stillahavs-lax tycker jag ser bättre ut iaf.

2009-03-14 @ 16:18:20
Postat av: dybban

Hehe. Ja, i bland blir det rätt fast man gör fel. Det är ju en solklar särskrivning. Jag antar att det var amatörerna på Konsum som inte ens kan skriva en enkel skylt rätt? Det kan ju även vara Lidl som inte har råd att anställa skrivkunniga...

2009-03-14 @ 19:59:03
URL: http://dybban.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0