Det går inget bra nu...

Jag lider av en fruktansvärd åkomma. Morgontrötthet. De första två timmarna på jobbet kan jag i stort sett bara läsa dagens tidning, kolla mailen och dricka kaffe. Därför är det extra vikigt att saker och ting går som jag vill på morgonen för att det inte ska slå över. Så blev inte fallet i dag.

Först vägrar insändarredaktören att stänga av P4:s morgonprogrogam. En av tjejerna som leder programmet läspar något så fruktansvärt att jag inte klarar av att lyssna på någonting hon säger. Ändå kan jag inte koppla bort henne. Jag kan bara tänka på de där s:en som låter som nån slags Kalle Anka parodi.
    Man får inte ha slöja eller turban i tv. Man får inte ens ha uppknäppt skjorta när man läser upp nyheterna för att det kan störa och ta fokus av det viktiga. Men läspa i radio går tydligen bra. Hur svårt kan det vara att säga att s?! Vuxna kvinna!

(Visst, nu kan jag tyckas tämligen osympatisk mot alla stackars läspare där ute i landet. Till mitt försvar kan jag säga att både min fru och själsfrände optikern har haft talfel i sin ungdom. Så jag har ingenting emot dessa människor, så länge de håller sig borta från radion. För har man tvingats lyssna på samma läspningar varje morgon i flera månader så går det en på nerverna. Särskilt när man är morgontrött.)

Det som sedan tog knäcken av mig helt var att chefen berättade att det ska varslas 16 personer på tidningen, varav 10 journalister. Sist in, först ut blir den klassiska parollen. Det betyder att det lilla friska blod som rinner genom den här blaskan troligtvis kommer att få gå. Själv kommer jag nog inte drabbas då jag har ett finstilt kontrakt och dessutom tituleras redaktör. Men det är ändå bittert.

Dessutom förlorade jag alla stora potter på pokern i går. Nöt på turn blev kaffeved på river. Många tusen blåsta och självförtroendet lite sargat igen. Som tur är är det lönehelg i helgen, vilket betyder nya färska fiskar och en massa pengar in på pokersajterna.

Tomas Andersson Wijs låttext ”Det går inget bra nu, inga pengar rullar in.” snurrar ändå i huvudet. Morgontrötthet, läspande radiopratare, varsel och förlorade pokerpotter i bakhuvudet är nämligen ingen bra kombination.

Kommentarer
Postat av: Minna

10 journalister?? det är ju typ hela tidningen.. men det är lokalredaktionerna då också?



efter regn kommer solsken älskling =)



vill dessutom tillägga att jag aldrig har lespat. mycket viktigt. jag skorrade bara "lite".. haha.



2009-01-22 @ 10:52:00
Postat av: dybban

Mmm, 10 journalister. Men då är lokalredaktionerna inräknade med. Sammanlagt är vi väl runt 65-70 journalister.



Att skorra räknar jag in under kategorin talfel älskling. =)

2009-01-22 @ 11:49:27
URL: http://dybban.blogg.se/
Postat av: Minna

klart det är talfel.. men det finns finare former av talfel och ett sådant är att skorra ;)

2009-01-22 @ 13:54:49
URL: http://unbellodia.blogg.se/
Postat av: dybban

Ja, det är väl lite av ett "överklasstalfel"...

2009-01-22 @ 13:56:51
URL: http://dybban.blogg.se/
Postat av: Minna

överrrrklass ja! hahaha

2009-01-22 @ 14:10:28
URL: http://unbellodia.blogg.se/
Postat av: mutti

Är skånska ett talfel eller lyte:)

2009-01-22 @ 14:16:32
Postat av: dybban

Mutti, skånska är ett av de värsta sortens talfel. =)

2009-01-22 @ 15:25:53
URL: http://dybban.blogg.se/
Postat av: mutti

så Jönköpingska är helt okey jämfört med skånska?;)

2009-01-22 @ 17:28:50
Postat av: Optikern

Till mitt försvar är jag smålänning och där kan de flesta inte säga R. Men det lärde jag mig under mina glada år i storstan.



Ja jag hade samma problem med pokern igår. Floppad stege slogs ut av högre stege och även kåk. surt sa räven men det går nya tåg.

2009-01-22 @ 20:17:32
URL: http://optikern.blogg.se/
Postat av: jennie

hanna, ska du inte bekänna talfel? det var väl några stycken om jag inte minns fel, hahaha. väldigt gulligt faktiskt.

2009-01-22 @ 21:03:02
URL: http://jennieskriver.webblogg.se/
Postat av: lillasyster

simon, du har väl inte glömt att berätta om dina egna besök hos talpedagogen? (kanske berodde mer på röstfel än talfel dock)

2009-01-22 @ 21:43:29
Postat av: Optikern

"Du ska tala med djuuuuuup i rösten"

2009-01-23 @ 09:28:27
Postat av: Optikern

jo jag får väl bekänna att jag en gång i tiden både läspade och skorrade.. väldigt charmigt dock..

2009-01-23 @ 10:09:00
URL: http://optikern.blogg.se/
Postat av: hanna

jo jag får väl bekänna att jag en gång i tiden både läspade och skorrade.. fast på mig var det charmigt..

2009-01-23 @ 10:10:24
URL: http://optikern.blogg.se/
Postat av: dybban

Mutti: Jönköpingska är ju något som går att förstå. Talfel är när språket ibland blir så otydligt att det inte går att uppfatta ord. Som i skånska.



Lillsyster: Angående mina besök hos talpedagogen handlade de inte om några talfel, jag har alltid haft perfekt uttal. Däremot kunde jag ha lite problem med att hålla ner rösten i en behaglig ton och fick som sagt lära mig att ha "djup i rösten".

-Säg efter mig "Djuuuup i röööösten" sa talpedagogen.

Och jag fick försöka härma, göra avslappningsövningar och sova. Det var rätt trevligt faktiskt...

2009-01-23 @ 11:22:28
URL: http://dybban.blogg.se/
Postat av: lillasyster

tänk dig hur svårt det är för mig i skolan.. jag får i princip all undervisning på skånska! det skulle du aldrig ha fixat!

2009-01-24 @ 01:11:17
Postat av: mutti

Här kan man snacka om läspning!!! http://www.speedyshare.com/930589783.html

2009-02-18 @ 19:28:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0